חדשות    

חוק מעמ אפס מוטל בספק

דחיית אישור חוק מע"מ אפס אתמול, לצד התייחסותו של שר האוצר הבוקר לנסיבות הדחייה, מטיל את החוק הזה בספק. זה כבר ברור. ועל כך קמה תרעומת מצד פעילים בשוק הנדל"ן. במכתב ששלך נשיא התאחדות בוני הארץ (הקבלנים), נסים בובליל, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא מתריע על הפגיעה בענף הנדל"ן. "בשנה וחצי האחרונות הציגו שרי קבינט הדיור ובראשם שרי האוצר והשיכון שורה של הצעות לטיפול במצוקת הדיור בישראל – יעילותם של הצעדים הללו טרם הוכחה".

בובליל התייחס גם לדיונים שהתקיימו אתמול בוועדת הכספים וכתב: "לצערנו, הדיון בוועדת הכספים להכנת הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית הפך להליך סדור של סחיטה לצרכים מפלגתיים ופוליטיים, על גבם של ציבור רוכשי הדירות ותוך פגיעה במאמצים לטיפול בשוק הנדל"ן במדינת ישראל. חברי ועדת הכספים, בראשות יו"ר הוועדה, ניצלו את מסך העשן של הקרבות ברצועת עזה על מנת לעסוק בסחר מכר מפלגתי סקטוריאלי מביש וחסר תקדים". לדבריו, "הנתונים הכלכליים הרשמיים הקשורים לענף הדיור, מצביעים על קיפאון עמוק בשוק הנדל"ן שבא לידי ביטוי בירידה משמעותית ברכישת דירות, ירידה חדה בהתחלות בנייה וקיטון ניכר בנכונות לרכוש קרקע לבנייה (פגיעה משמעותית בהיצע העתידי). זאת כתוצאה מהצהרות לא אחראיות, הכרזות ללא כיסוי והחלטות ממשלה שלא מגיעות לידי מימוש".

"ההשפעה של אי-אישור חוק המע"מ על שוק הנדל"ן היא שלילית, הואיל ומאז שהוכרז עליו השוק נכנס לקיפאון מוחלט – כולם קיוו שבספטמבר יעבור החוק והקונים היו אמורים לחזור לשוק", ציין ראול סרוגו, מנכ"ל חברת הבנייה סרוגו ויו"ר ארגון הקבלנים בראשון לציון. סרוגו קורא למשרד האוצר להחיל את ההטבה החל מספטמבר, "גם אם אישור החוק יגיע בשלב מאוחר יותר, זאת על מנת שהשוק יחזור למסלולו. חייבים לשחרר לחץ – גם כך אלה שישבו על הגדר יחזרו לשוק בבת אחת – וכתוצאה מכך יעלו המחירים".

סרוגו אף מתייחס ללחימה ברצועת עזה. "מבצע צוק איתן גרם גם הוא לקיפאון בשוק, דבר שמסב נזק לענף ולמדינה שלא גובה מסים", הוא טוען. "המשך קיפאון בשוק עלול להחריף את הבעיה עוד יותר – ומשרד האוצר חייב לקחת אחריות". סרוגו מציע לכנסת לאשר את החוק בפגרת הקיץ. "אני מציע שיתעשתו כולם – גם האוצר וגם ועדת הכספים כדי שהחוק ייכנס לתוקף. אני מאמין שהממשלה תמצא מקורות תקציביים, מבלי לפגוע בהכרזה על הפטור ממע"מ. המצב בשוק קשה, קבלנים לא מוכרים דירות, במיוחד מי שבונה באזורי הפריפריה והדרום".