חיסכון פנסיוני    

חיסכון לפנסיה דרך תעודות סל!

צילום - shutterstock

החיסכון הפנסיוני שלכם עומד לעבור מהפכה. אתם אולי לא ממש יודעים במה הגופים המוסדיים שמנהלים את הכספים שלכם, משקיעים, אבל הרגולטור (המפקחת על הביטוח ושוק ההון באוצר), החליטה שיש להתאים את הסיכון לגיל. הגיוני, ונכון. הצעירים ייקחו יותר סיכון בתיק שלהם, המבוגרים פחות.  כך זה נעשה במקומות רבים בעולם, הגע הזמן שזה יהיה גם כאן.

ולא רק זה, אלא שיתאפשר (סוף סוף) להשקיע לפנסיה במסלול שמתנהל אוטומטית ללא ניהול אנושי – ניהול פסיבי. ניהול פסיבי הוא השקעה במכשירים עוקבי מדדים והרציונל שלו שלא ניתן לאורך זמן לנצח/ להכות את תשואת השוק ואם כך עדיף להשקיע במדדים עצמם . המכשירים הבולטים בגישה הפסיבית הם תעודות סל וקרנות מחקות. גם כאן, אנחנו מחקים בדיליי את מה שקורה בעולם.

מדובר בשני מהלכים חשובים לשוק הפנסיה ולחוסכים. נתחיל בהתאמת הסיכון לגיל – הצעירים כאמור ייקחו יותר סיכון בתיק שלהם, המבוגרים פחות. ואיך לוקחים סיכונים? דרך מניות. יש בזה הרבה הגיון – אחרי הכל, כל המבחנים ההיסטוריים של השווקים הפיננסים מצאו שהמניות מספקות תשואה העולה על האג"ח. הבעיה שזה נכון רק לתקופת זמן ממושכת, ולכן – הצעירים יכולים לקלת את הסיכון הזה, בהנחה שגם אם המניות ירדו, הם במהלך התקופה יחזרו לעלות ויספקו תשואה עודפת. המבוגרים כבר לא יכולים להיות במשחק הזה כי אם הם יחוו סייקל של ירידות ומפולת, אף אחד לא מבטיח להם שהם יספיקו לראות את העליות.

זאת מהפכה של ממש, אבל האמת שזו חצי מהפכה – מדובר רק על כסף חדש שנכנס לקופות הפנסיה (החל מתחילת 2016). עם זאת, הגופים המנהלים יצטרכו להציג את המידע והנתונים לחוסכים ולאפשר להם לעבור לקופה שמתאימה לגיל שלהם. השאלה איך זה יעבוד בשטח.

לצד המיני מהפכה הזו, החליטו באוצר לאפשר לגופי הפנסיה לנהל את כספם של החוסכים דרך תעודות הסל והקרנות המחקות שמעבר ליתרון שהם מספקים על פני זמן (תשואת המדד שקשה להכות אותה), יש להם יתרון גדול נוסף – דמי הניהול נמוכים. בהשקעה דרך תעודות סל וקרנות מחקות הרי כבר לא צריך לנהל את ההשקעות, כבר לא צריך לעקוב אחרי תיק ההשקעות, לנתח  מניות ואגרות חוב, ולפעול באופן שוטף (לקנות ולמכור), צריך פשוט לעקוב באופן פסיבי אחרי השוק דרך נגזרים או השקעה ישירה בנכסי הבסיס.

וזו בשורה גדולה – דמי הניהול בגופי הפנסיה, למרות שהופחתו בשנים האחרונות עדיין משמעותיים מאוד, ונוגסים חלק גדול מהרווחים, ובמילים אחרות משאירים אותנו עם פחות כסף בפנסיה. תעודות הסל והקרנות המחקות יכולות להשאיר לנו יותר, הרבה יותר.