מדריכי דירה ומשכנתא    

חניה בבניין משותף – מה צריך לדעת

מה חשוב לדעת על חנייה בבניין משותף?

חנייה בבניין משותף היא נושא חשוב – דירות בלי חנייה צמודה שוות כמובןפחות מדירות עם חנייה, וקשה יותר למכור דירות כאלו – חנייה כיום היא חובה.

בבניין חדש לרוב אין בעיה – לכולם יש חנייה, אבל בפרויקטים של תמ"א 38 יש מצבים שלא לכולם יש חניות זהות. למעשה, אבן בוחן בבחירת דירה או החלטת דיירים לפני הליכה לפרויקט תמ"א 38 היא סוגיית החנייה בבניין. על מצוקת החניה בכל אזור גוש דן דובר כבר רבות והיא ידועה ומורגשת לכל. העיריות באזור המרכז מבינות שעליהן לקדם פרויקטים בהם היזמים נותנים מענה לחניית הדיירים. ואכן חלק נכבד מאיכות החיים של הדיירים מתייחס לקיומה או אי קיומה של החנייה. למי שבבעלותו חניה פרטית נחסך זמן רב כל יום על חיפוש חניה ושיטוט רגלי ברחבי העיר ממקום חניית הרכב הביתה. בערים כמו תל אביב לדוגמא, ישנה הגבלה לחנייה ברחוב לתושבי המקום בלבד, כך שאם תרצו להזמין אורחים כנראה שעדיף שיגיעו בתחבורה ציבורית…

ערכה הכספי של דירה עם חניה גבוה משמעותית וכך גם עלות השכירות. לא מזמן נסקר הנושא באתרנו וניתן היה לראות כי העלויות לבעלות על חנייה בודדת בתל אביב יכולות להגיע למאות אלפי שקלים.

אם אתם רגע לפני רכישת דירה או בצומת החלטה על ביצוע פרויקט תמא38 בבניין שלכם, חשוב שתקבלו מהיזם נתונים ברורים מהו גודל החניה, מיקומה וסוג החניה שאותה תקבלו. בשל המורכבות בסוגיית החניה, יזמים שונים משאירים את הסעיף העוסק בה מעומעם. ניתן למצוא ניסוחים בהסכם החתימה כמו "החניה תקבע בהתאם להחלטות הוועד" וכד'. ניסוחים מעורפלים כגון אלו יכולים להביא לסכסוכי שכנים ועגומות נפש שכדאי לחסוך מראש. הקבלן, מבחינתו, מעוניין לחסוך בעלויות ובמקום, ולכן מצמצם את גודל החניה. במקומות שונים בארץ ניתן למצוא חניונים שלא עומדים בתקנות לבניית חניות. הדיירים מצדם מוצאים עצמם עם חנייה צפופה בעלת גישה מאתגרת המצריכה תמרון וכישורי נהיגה גבוהים. פניה רובינשטיין מגבעתיים סיפרה לנו: "אצלנו בבניין סיימו לפני חצי שנה תמ"א 38/1. הבטיחו לנו חניה אבל בסוף קיבלנו חניה ממש קטנה שנמצאת ליד קיר, בשביל להצליח ולהחנות בלי לדפוק את האוטו שלנו או רכבים אחרים, היינו צריכים להחליף את הרכב. סתם לשפוך כסף. בעלי מאד התרגז, אנחנו רגע לפני הגשת תביעה לקבלן שלא קיים את מה שהבטיח"

מה צריך לדעת על חנייה בבניין משותף:

בשביל להימנע ממקרים כמו זה של פניה, רצוי לשים לב לכמה נושאים לפני שרוכשים דירה עם חניה.

סוג החניון: ישנם כמה סוגי חניונים טיפוסיים בבניינים משותפים: ישנו החניון התת קרקעי שהיתרון שלו הוא הקירוי השומר על הרכב מפני פגעי מזג האוויר. סוגים נוספים הם החניון העילי והחניון החיצוני שממוקם לרוב בחזית הבניין.

גודל החניה: מינימום של גודל חניה בודדת עפ"י חוק הוא 230/500 מטר, לנתון זה הסתייגות שונות כמו מיקום החנייה, האם היא ממוקמת ליד קיר או עמוד וכן רוחב נתיב המעבר לחנייה עצמה שגם הוא משפיע על גודלה. ככל שהמעבר צר יותר כך על החניה להיות גדולה יותר בהתאמה. כאשר החניה כפולה ומיועדת לשני רכבים, שחונים אחד אחרי השני (כאשר רכב אחד חוסם את הרכב השני) גודל החניה צריך להיות 510/720 מטר.

מיקום החניה: חשוב לדעת מראש האם החנייה ממוקמת ליד עמוד, קיר, מי השכן שיחנה לידנו ומה גובה החניון.

כמות החניות: כמובן שבמידה ויש יותר מרכב אחד במשפחה וצורך ביותר חניות, רצוי לברר האם יש אפשרות לרכישת 2 חנות ואפילו 3 חניות בבניין ובאיזו עלות כמובן.

תחזוקת החניה בבניין:

על מנת לשמור על הרכב מפני פגיעות רצוי להתקין כמה אביזרי בטיחות שיסיעו במניעת תאונות קטנות או גדולות:

התקנה של מעצור חניה חשובה במידה והחנייה ממוקמת ליד קיר. ברגע שגלגלי הרכב נוגעים במעצור, נדע שזהו המיקום האופטימלי לחנייה. כך מחד הרכב לא יתנגש בקיר ומאידך לא יבלוט מהחנייה החוצה.

התקנה של מראה פנורמית רצויה במידה וישנו שדה ראיה בעייתי ביציאה מהחנייה. לעיתים כאשר החנייה ממוקמת בצמוד לעמוד למשל, בזמן היציאה מהחניה עצמה במידה ורכב אחר חולף בנתיב המעבר או אם הולך רגל חוצה, לא ניתן לראותם. מראות פנורמיות יציגו טווח ראיה רחב יותר שיציג את הנקרא בדרך.

שכנים או אורחים בבניין יכולים להיות חצופים או מבולבלים ולהחנות במקום החניה שלכם. התקנה של שומר חניה תבטיח שאף אחד לא יתבלבל וימנע סכסוכי שכנים.

כאמור החנייה בבניין היא חלק מהיום יום שלנו, קיומה יכול לתת לנו שקט ולחסוך לנו ים של עצבים ותסכולים. על כן, רגע לפני החלטה גורלית כמו רכישת דירה כדאי לשים את הדעת עליה.


כמה עולה חנייה?

תמא 38 – ככה קונים דירה בהנחה