שוק ההון    

טבע – התחזית האופטימית היתה מוקדמת מדי?

טבע אמנם סיפקה לשוק תחזיות אופטימית לחמש שנים קדימה שלוקחות בחשבון את התרופה העיקרית שלה – הקופקסון המיועדת לטיפול בטרשת נפוצה במינון של 40 מ"ג, אבל מסתבר שהמכירות האלו בספק.

משרד הפטנטים האמריקאי (IPR) פסל 2 מתוך 3 הפטנטים של החברה על תרופת הדגל שלה במינון של 40 מ"ג. טבע אמנם הודיעה כי תערער על ההחלטה בבית המשפט הפדרלי לערעורים, אבל היא היתה צריכה מראש לצבוע את התחזית הזו באפור.

נזכיר שהקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה היא התרופה המקורית החשובה ביותר של טבע, שמהווה מעל 20% ממחזור העסקים שלה, ועל פי ההערכות כ-40% מהרווח שלה! השוק האמריקני הוא השוק הגדול ביותר של התרופה כשעל פי הערכה גסה הוא מניב לטבע רווח של כ-20% מהרווח הכולל שלה.

על רקע ההחלטה של משרד הפטנטים האמריקאי אמר מנכ"ל טבע, ארז ויגודמן –  "אנו ממשיכים להאמין בחוסנו ותוקפו של הקניין הרוחני העוטף  והקשור לקופקסון  40 מ"ג ואנו נמשיך להגן בנחישות על הקניין הרוחני שלנו  מול משרד הפטנטים ובתי המשפט ככל שיידרש. אנו מאמינים כי מטופלים, רופאים ומבטחים ימשיכו להעריך את יעילות, בטיחות וסבילות הקופקסון ושהתרופה תישאר  מוצר ייחודי גלובלי מוביל להפחתת התקפים עבור מטופלי טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית".

לפני כשבועיים הוריד בית ההשקעות אופנהיימר את תחזית ההכנסות והרווח של טבע, על רקע חשש שהפטנטים על קופקסון 40 מ"ג, יבוטלו. באופנהיימר הורידו את ההמלצה על מניית טבע לתשואת שוק. הורדת הדירוג, כתבו ההאנליסטים נעשית  בשל אי הוודאות הגדולה לקראת החלטת ועדת הפטנטים האמריקאית בנוגע לתקפות 3 פטנטים על קופקסון במינון של 40 מיליגרם. קופקסון במינון 40 מיליגרם היא הגרסה החדשה של התרופה העיקרית של טבע לטיפול בטרשת נפוצה. גרסה זו מוגנת בפטנטים עד 2030 בניגוד לגרסה הוותיקה של 20 מיליגרם שהפטנטים עליה פקעו במאי 2014. טבע העבירה עד כה 83% ממטופלי קופקסון בארה"ב ו-60% מהמטופלים מחוץ לארה"ב לגרסה של 40 מיליגרם, שתקפות הפטנטים עליה נידונים בימים אלה על ידי ועדת הפטנטים האמריקאית. הניסיון לתקוף את הפטנטים על קופקסון 40 מיליגרם באירופה נכשל. אופנהיימר מעריך, בעקבות שיחות עם יועצים בתחום הפטנטים, שהסיכויים שהוועדה תפסוק שהפטנטים אינם תקפים גבוהים מעט מ-50% ,אם כי גם בית המשפט המחוזי בארה"ב צפוי לדון בנושא. באופנהיימר מציינים שהחלטת הוועדה עלולה לגרום לירידה חדה של מניית טבע ועל כן הם מעדיפים להוריד את ההמלצה עד לאחר החלטת הוועדה. אופנהיימר מורידים את תחזית ההכנסות והרווח המתואם ל­-2016 ב-2% וב-1% ל-22 מיליארד דולר ו-5.2 מיליארד דולר בהתאמה. אבל הירידה הזו היא לא הסיפר הגדול.

אם טבע לא תזכה בערעור הפגיעה בתוצאות יכולה להיות מאוד משמעותית – לא 1%, 2%, אלא עד כמה עשרות אחוזים מהרווח.

מניית טבע – כל מה שצריך לדעת

טבע – האם רכישת אלרגן טובה לבעלי המניות? ממש לא בטוח