זכויות עובדים    תיירות    

טיסת עבודה: למה אני זכאי ולמה המעסיק?

ישראייר
מעודכן ל-11/2019

  נשארתי עוד כמה ימים אחרי העבודה, הבאתי את האישה, הטיסה התעכבה. מי אחראי?

כמה דברים שצריך לדעת על טיסות על חשבון  העבודה. למרות היתרונות בלפגוש מקומות שונים ואנשים חדשים, הדבר מעלה שאלות לגבי אחריות המעסיק או העובד, ובעיקר מי צריך לשלם. הנה כמה מקרים שמעלים סוגיות של מי האחריות.

באתי עם מזוודה ענקית, אבל המעסיק רוצה לחסוך עלויות ומכריח אותי לעלות עם תיק קטן: אומנם מעסיק לא חייב לשלם לעובד עלויות נוספות על כבודתו האישית חוץ ממטען יד. אבל עובד יכול לבדוק אפשרות להכניס את עלויות הכבודה כהוצאה אחרת של המעסיק כמו עלויות שיווק ..

אני נוסע עסקי, לעיתים חברת התעופה רוצה להעביר אותי למחלקה אחרת  אם חברת התעופה בוחרת לשדרג נוסע עסקי, אי אפשר לחייב אותו על זה,אבל אם ימירו את ההזמנה למחלקה טובה פחות  החברה תצטרך לשלם פיצוי כספי,  בסכום שתלוי במחיר הכרטיס ומשך הטיסה.

אני לא אשאיר את אשתי לבד עם הילדים. היא באה איתי. לגיטימי? לגיטימי בהחלט  ומותר לך לצרף שותף נסיעה עסקית, אך עלויות הנסיעה יהיו עליך , ולא על המעסיק.

המעסיק שלח אותנו לפגישת עבודה ברומא, אבל אחר כך רציתי להמשיך לראות את הקוליסאום, אני צריך לשלם על טיסת החזור? אם נוסע עסקי . מעוניין להישאר בחו"ל עם תום נסיעת עסקים כדאי שיידע שאין חוק שמורה למעסיק מה לעשות וזה מאוד תלוי במעסיק. לא היינו בונים על זה.

אוף, הטיסה מתעכבת. לא מגיע לי גם פיצוי? לא רק שמגיע, החוק מגן על הנוסעים במקרים של שיבושים בטיסה ולכן הפיצויים תמיד שייכים לנוסע, גם אם החברה שילמה עבור הכרטיס. הסיבה היא כי הנוסע גם מאחר ללביתו או לסידוריו האישיים, לבטח אחרי נסיעת עבודה של כמה ימים. המעסיק יצטרך לספוג את העלויות. החוק נועד להגן על הצרכן, ולא על הוצאות המימון של החברה.

לקחתי את הסלולרי ועשית כמה שיחות. הוצאה מוכרת?שיחות פרטיות אינן נחשבות הוצאה מוכרת לניכוי מס. אבל אפשר לברר עם המעסיק גם בזמן החוזה, על אחת וכמה אם מדובר בנסיעות ארוכות.

מה עם אש"ל? המעסיק משלם למרות שבהרבה מקומות עבודה  נדרשים העובדים לנסיעות לחו"ל במסגרת התפקיד, החוק בארץ לא מסדיר את הנושא.

אבל החזר הוצאות האש"ל מוסדר ברוב מקומות העבודה מכוח הסכמי העסקה  בין אם חוזים אישיים ובין אם בהסכמים קיבוציים. אצל עובדי מדינה הנושא מוסדר  בהוראות התקשי"ר ובהנחיות החשב הכללי במשרד האוצר. בנוסף, הוצאות האש"ל מוכרות כהוצאה לפי פקודת מס הכנסה, עד לתקרה שמוגדרת בחקיקה.

המעסיק לא רוצה לשלם לי על שעות עבודה בזמן טיסה. מי צודק? לפי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה, שעות הטיסה אינן נחשבות שעות עבודה ולכן שעות אלו אינן מזכות את העובד בתשלום מיוחד ומכורח כך גם לא מזכות בתשלום שעות נוספות. הרי בשעות הנסיעה או הטיסה העובד לא עומד לרשות העבודה.

צברתי מיילים בטיסות עבודה, אבל המעסיק רוצה אותם. המיילים שנצברו לנוסע מנסיעות עבודה הם של המעסיק, מפני שהוא הזמין ושילם על הטיסה. אבל אתם יודעים שיש לכם טיסות מרובות נסו לעגן את העניין בחוזה עבודה, או לשוחח על זה עם המעסיק המעסיק הפוטנציאלי

אל על נכנעת לטייסים – מספקת להם תוספת שכר של 100 מיליון שקל; שכר טייס – 620 שקל לשעה

רוצים טיסה זולה באמת? הכירו את הכללים של עולם הלואו קוסט