זכויות עובדים    

טיפ למלצר הוא חלק מהשכר; המעסיק חייב לשלם זכויות סוציאליות

בשורה למלצרים? בית המשפט קבע שטיפ/ תשר הוא חלק מהשכר ויש לשלם בגינו זכויות סוציאליות מלאות. מדובר בצעד חשוב לעובדים בענף המסעדנות. אבל אליה וקוץ בה. טיפ משולם  בשחור (מדובר על טיפים בהיקף מוערך של כ-2 מיליארד שקל בשנה). המלצר לא משלם מס על הטיפ אז איך זה שיהיו עליו זכויות סוציאליות? זה לא באמת אפשרי, אלא אם ילבינו את הטיפ – כלומר לא יקבלו בשחור אלא יגדירו אותו כחלק מתלוש השכר, אלא שאז העובדים יצטרכו לשלם מיסים, ביטוח לאומי וביטוח בריאות – התשלומים האלו תלויים כמובן בשכר עצמו, אך מדובר בממוצע (ובהערכה לרמות השכר האלו) של 20% ויותר מהשכר – האם כדאי למלצרים להלבין את השכר ולקבל זכויות סוציאליות אבל מנגד לשלם מס? אם זה תלוי בהם אז לא, למרות שחוק זה חוק – ובעיקרון אסור לקבל תמורה ללא דיווח עליה.

כך או כך, למתלהבים מה"בשורה" כדאי לחשוב פעמיים. ההחלטה של בית הדין הארצי לעבודה, לא ממש מיטיבה עם המלצרים. בדיון פסק נשיא בית הדין הארצי לעבודה, השופט יגאל פליטמן, פסק דין תקדימי שקובע כי התשר הוא שכר העובדים ולא "כסף שחור".

ב"הסתדרות הנוער העובד והלומד" אשר ליוותה את המאבק מברכים על ההתקדמות המסייעת למלצרים, טבחים, ברמנים וכלל עובדי הענף לקבל את זכויותיהם כחוק, ככלל עובדי מדינת ישראל, ותוכל לעצור תופעות פסולות שהושרשו בענף.

"הסתדרות הנוער העובד והלומד" היא הארגון היציג של בני נוער וצעירים ובכלל זה בענף המסעדות ובתי הקפה ומסייעת להשיב את כספם של מאות מלצרים בשנה.

בדיון המיוחד ניתנה כאמור פסיקת ביה"ד להסדרת נושא הטיפים בענף המסעדנות. הפסיקה מדגישה  כי הטיפ ייחשב כשכר עבודה, ועל כלל המשכורת יפרישו המעסיקים את כלל הזכויות הסוציאליות הקבועות בחוק כפי שקורה בכל מקום אחר במשק הישראלי. הצעה זו מפסיקה את הנוהג הפסול של "תשלום בשחור" בענף, אי תשלום זכויות סוציאליות וקובע את המחויבות הבסיסית של המעסיק לעובדיו. בפסיקה נאמר במפורש: "ברירת המחדל היא כי מעסיק רשאי לעשות שימוש בכספי התשר לשם תשלום שכר עבודה בלבד. הוא אינו רשאי לעשות שימוש בכספי התשר לתשלומי חובה, להפרשות לפנסיה או לתשלום זכויות סוציאליות".

האיגוד המקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד, המלווה את מאבק עובדי הענף מזה שנים, והיה גם זה שהוביל לאחרונה גם את המאבק התקדימי להסדרת תנאיהם הסוציאליים של עובדי "קפה נואר" העבירה את עמדתה לבית הדין בדיון.

אורי מתוקי, ראש האגף לאיגוד המקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד ברך על הפסיקה ואמר: "אנו שמחים שבית הדין הארצי קיבל את הצעתנו ברובה כשהטיפ ייחשב כשכר ועליו ישולמו כלל הזכויות הסוציאליות. מדובר בצעד חשוב בדרך לתיקון הענף הפרוץ כשעד היום שילמו את המחיר המלצרים, הטבחים, הברמנים וכלל עובדי הענף. בית הדין הארצי לעבודה מתערב במקום בו לצערנו  הכנסת  לא חוקקה חוק, מה שהפך את ענף המסעדות לענף פרוץ ולכניסה של קודים בעייתיים מאוד שנהוגים רק בענף זה. היום מלצר לא יודע כמה יקבל בסוף החודש, עובד שעות רבות ללא תשלום ולא מופרשים לו התנאים המגיעים לכל עובד על פי חוק. במצב הקיים, בו הפך הטיפ כך או כך לחלק מהשכר הגיע הזמן להסדיר זאת כך שיוכלו העובדים לקבל את  מלוא תנאיהם. בית הדין קבע מפורשות שהטיפ הוא שכר עבודה והמעסיק צריך להוסיף על כך את הזכויות הסוציאליות. כמובן שאנו נלמד את הפסיקה על כל חלקיה. אנו מזמינים את המלצרים, הטבחים וכלל עובדי הענף, לפנות אלינו לבירור כל הזכויות לאחר הפסיקה החדשה".