חדשות    

טראמפ נגד העלאות ריבית

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ביקר את הבנק המרכזי (הפדרל ריזרב) וטען שההתנהלות של הבנק המרכזי פוגעת בכלכלה האמריקאית. להערכתו אין מקום להצהיר על הכונה להעלות ריבית ואין גם צורך בהעלאות ריבית משמעותיות. טראמפ אמר "ההתנהלות שלהם עלולה לפגוע בהבראת הכלכלה האמריקאית.אני לא מסכים עם ההתנהלות הזו".  מדובר בצעד חריג – טראמפ לא ביקר את הבנק המרכזי עד כה, ובכלל – נשיאים בעבר לא התערבו בהחלטות הריבית של הבנק המרכזי.

הבנק המרכזי בראשותו של ג'רום פאוול החליט והודיע על שתי העלאות ריבית במהלך השנה, ורמז בחודש האחרון כי בכוונתו להעלותה פעמיים נוספות את הריבית עד לסוף  שנת 2018. כלכלנים סבורים שהריבית עשויה להגיע לעד 3% בסוף 2019. ריבית גבוה מצמצמת ביקושים, מקטינה השקעות וצריכה, וגם – מאפשרת אלטרנטיבה נוחה להשקעה – דבר שפוגע בשוקי המניות. העלאת ריבית גם פוגעת בועות שהתנפחו בשנים האחרונות, בועות של הלוואות, ואולי גם מחירי נדל"ן ומחירי אגרות חוב. את כל אלו טראמפ לא אוהב כמובן.

בראיון לרשת CNBC, אמר טראמפ "אני לא מרוצה מהעלאות הריבית והכוונה להעלות ריבית, כיוון שהכלכלה במגמת עלייה, אולם בכל פעם שזה קורה, חברי הפד מחליטים להעלות את הריבית שוב. אני לא מרוצה מזה בכלל. אבל באותו הזמן, אני מאפשר להם לעשות מה שהם חושבים לנכון". מיד אחרי הדברים האלו,  המדדים ירדו והדולרה אמריקאי ירד ביחס למטבעות מובילים בעולם.

יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול נאם לאחרונה והדגיש – "הכלכלה האמריקאית מתקדמת בקצב מהיר מספיק בכדי להצדיק העלאת ריבית. שיעור האבטלה נמוך, ואנחנו מצפים שימשיך לרדת. אמריקאים שרוצים לעבוד – יש סיכוי גדול שימצאו עבודה".

ההתערבות של טראמפ בענייני הבנק המרכזי חריגה, ועלולה לרמז על כוונתו להתערב גם בעתיד – נראה שזה החשש הגדול של השווקים.