חדשות    

יאיר לפיד ואורי אריאל מנסים להגדיל את היצע הדירות; זה לא יהיה פשוט!

יאיר לפיד

שר האוצר יאיר לפיד ושר השיכון אורי אריאל ממשיכים לנסות ולהילחם במחירי הדירות. עד עכשיו, זה לא עזר. הפעם, מקדמים השניים צעדים  להגדלת היצע הדירות. השרים נערכים להביא לאישור קבינט הדיור ביום שני החלטות משמעותיות, לטענתם,  עבור שוק הדיור בישראל.

הקבינט ידון בהגשת מתחמים נוספים לטיפולה של הותמ"ל (ועדה לתכנית מועדפת לדיור), לרבות  1,800 דירות בשהם, כ-1,000 דירות בטורעאן, 1,000 דירות בצור הדסה ו-2,600 דירות באור יהודה. כמו כן, ידון הקבינט בהסכם עם חברת חלמיש לפיו מתחם הגדנ"ע בתל-אביב ישווק על ידי החברה הממשלתית "דירה להשכיר" לדיור בר-השגה בהשכרת ארוכת טווח. הכוונה היא שהתקבולים ממכירת המתחם יועברו במלואם למשרד הבינוי והשיכון לטובת רכישת דירות לזכאי הדיור הציבורי. מהלך נוסף שמתכנן אורי אריאל שהינו גם יו"ר מועצת מקרקעי ישראל, הוא  להביא בפני המועצה החלטה לתיקון החלטות המועצה בדבר הקצאת קרקע המיועדת לצרכי ציבור לרשות מקומית בהתאם לעקרונות האלו –   מקרקעין המיועדים לדיור בהישג יד להשכרה ואשר יועדו לצרכי ציבור נוספים יוקצו לרשויות מקומיות בדמי חכירה סמליים מהוונים בסך 18 שקל, לתקופה של 49 שנים. כמו כן,  מקרקעין המיועדים לדיור בהישג יד להשכרה אשר לא יועדו כבר לצרכי ציבור נוספים יוקצו לרשויות מקומיות בדמי חכירה סמליים מהוונים בסך 18 שקל, לתקופה של 49 שנים, וזאת בהתקיים התנאים הבאים: המקרקעין המיועדים לדיור בהישג יד להשכרה מיועדים גם לצורכי ציבור נוספים; שיעור זכויות הבנייה לדיור בהישג יד להשכרה, מסך זכויות הבנייה למגורים בתכנית שבה יועדו המקרקעין לדיור בהישג יד להשכרה, לא עולה על 15%; שיעור ההפרשות לצרכי ציבור שנקבע בתכנית שבה יועדו המקרקעין לדיור בהישג יד להשכרה עומד בעקרונות הקבועים בתדריך תכנון להקצאת קרקע לצרכי ציבור.

טוב, זה נחמד, אבל האם זה גל היצע הדירות שאנו מצפים לו? לא ממש, צריך גם לזכור שיש קיפאון של כמה חודשים טובים בשוק הדירות לרבות ירידה בקצב הבנייה, וזה דווקא בגלל שר האוצר, יאיר לפיד שדוחף את תוכנית מע"מ אפס שבינתיים מקפיאה את השווקים. שוק הדירות לא אוהב אי וודאות, במצב כזה, פשוט ממתינים עם הרכישה ובינתיים הקבלנים מקטינים/ מפחיתים את הקצב. זה מה שקרה, וזה גרם לכך, שההיצע נמצא ברמה נמוכה מאוד. הצעדים הנוכחיים הם טיפה בים, ככה לפחות זה נראה עכשיו.    

כך או אחרת, ההחלטה הקודמת של קבינט הדיור היתה למימון מוסדי לבניית דירות להשכרה באמצעות חברת "דירה להשכיר". ההצעה קובעת כי המדינה תתקשר עם החברה לצורך הקמה של 2,000 יחידות דיור בשנים 2015-2016 במתחמים להשכרה ארוכת טווח, בדרך של קניית יחידות דיור מיזמים, בניית דירות, איכלוסן בשוכרים ומכירתן לשוק המוסדי כנכס מניב להשכרה. לצורך ביצוע החלטה זו  המדינה אמורה לספק  הלוואה בסך 200 מיליון שקל לחברה עוד השנה, ובמקביל להתקדמות בתוכנית, תינתן לחברה הלוואה נוספת בסך של 200 מיליון שקל בשנת 2015.

זה עוד דרך לנסות ולהשפיע על המחירים, כאשר באוצר תולים תקוות (לפחות בטווח הקרוב) בהשפעה של יישום תוכנית מע"מ אפס.