חדשות    

יועצי המשכנתאות ניצחו את הבנקים – חוזרים לייעץ ללקוחות; נאסר על הבנקים לחסום אותם

בנק ישראל מסדר את יחסי העבודה בין הבנקים לבין יועצי המשכנתאות. כזכור הבנקים טוענים כי יועצי המשכנתאות לא מספקים ערך ללקוחות, ובמקרים רבים גם מזיקים להם. הבנקים מנפנפים בחוסר ידע וניסיון של חלק מיועצי המשכנתאות, וכן מציגים מקרים של הונאה – בהם יועצי משכנתאות לכאורה הונו לקוחות. מנגד, טוענים יועצי המשכנתאות כי הם תורמים תרומה אמיתית ללקוחות. הם חוסכים להם כסף רב, וזו הסיבה האמיתית שהבנקים לא מעוניינים בהם. הבנקים מעוניינים להמשיך ולקחת ריביות גבוהות ולהרוויח יותר על הלקוחות. היועצים פוגעים ברווחים שלהם. יש בזה הרבה, אם כי מצד שני צריך לזכור כי יש גם הרבה יועצי משכנתאות לא מתאימים – ללא ידע והכשרה.

ועל רקע זה, בנק ישראל מתערב וקובע כי הבנקים יוכלו לפסול יועצי משכנתאות חיצוניים רק במקרה של הונאה. בנק ישראל מורה כי ייאסר על הבנקים  לדרג את היועצים בהתאם לתרומתם לפעילות העסקית של הבנק. כלומר, לא יוכלו לאשר ליועצים שנוחים לבנק (איתם הבנק "מסתדר" בעמלות ובריביות), אלא יוכלו ויצטרכו לאשר את כולם, למעט מקרים של הונאה.

המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר פרסמה את ההנחיות האלו אחרי שלפני מספר חודשים  שלחה מכתב לבנקים בנוגע לעבודתם עם יועצי המשכנתאות החיצוניים. המכתב העדכני היום גובש יחד עם רשות ההגבלים העסקיים, בעקבות בדיקה שביצעה הרשות. בבדיקה  עלה כי הבנקים הצרו באופן שיטתי ומכוון את צעדיהם של יועצי המשכנתאות ובכך פגעו בתחרות, מה שתמך בעליית הריביות במשכנתאות בשנתיים האחרונות!

והנה חלקים מהמכתב – "למען הסר ספק, לא יילקחו בחשבון שיקולים הנוגעים לרווחיות פעילות היועץ עבור הבנק, סוגי העסקאות המבוצעות על ידו ומידת שיתוף הפעולה שלו עם הבנק ועסקים נוספים שהוא מביא לבנק…על הבנק ייאסר לשלם ליועץ טובות הנאה באופן ישיר או עקיף עבור הייעוץ במשכנתאות, וכן ייאסר להגביל את פעולת היועץ משיקולים שונים שאינם קשורים לחשש להונאה… הדירקטוריונים של הבנקים יקבעו את מדיניות הבנק בנושא הפעילות מול היועצים, שתוגש גם לפיקוח על הבנקים. המדיניות תכלול את הקריטריונים שיפסלו עבודה מול יועצים מסוימים. זאת ועוד, הפיקוח על הבנקים מטיל את האחריות על ניהול הסיכונים במשכנתאות על הבנק, גם כאשר הלקוח יפעל באמצעות היועץ, לרבות סיכונים משפטיים, פרטיות הלקוח והחובה לפעול בשקיפות והגינות מולו"

כך או אחרת, הלקוח ייצטרך לבוא לפחות פעם אחת אל הבנק במהלך תהליך קבלת המשכנתא. עם זאת, הבנק יאפשר ליועץ לקבל ללא נוכחות הלקוח את הצעת המשכנתא הראשונית, וזאת בניגוד למצב כיום לפיו חלק מהבנקים אוסרים על מתן פרטים והצעה ליועץ ללא נוכחות הלקוח.

בבנק ישראל מסכמים וכותבים כי העקרונות האלו נועדו להבטיח כי לקוחות המבקשים להיות מיוצגים על ידי יועץ משכנתאות יוכלו לעשות זאת ובצורה אפקטיבית, ומנגד לצמצם ככל הניתן את הסיכונים בכלל והסיכונים מפני הונאות בפרט אליהם הלקוחות והבנקים עלולים להיות חשופים בשל הייצוג של היועץ, שאינו חייב ברשיון ופעילותו אינה מפוקחת.

בתגובה למהלך בנק ישראל, אמר יונתן ברלינר, סגן יושב ראש התאחדות יועצי המשכנתאות בישראל,  "אנחנו שמחים על הוראות בנק ישראל. זה ניצחון גדול, בראש ובראשונה לציבור הלקוחות בישראל. נגמרו הימים בהם הלקוח עמד אובד עצות מול תאגידים בנקאיים, עם תעריפים משתנים ומסלולים לא ברורים. המפקחת על הבנקים הודיעה היום באופן ברור שהבנקים לא יכולים למנוע מלקוחות להסתייע ביועץ משכנתאות אובייקטיבי ועצמאי. הכוח עובר ללקוחות ואנחנו קוראים לציבור להיעזר ביועצי משכנתאות ולעמוד על זכותו להשוות מחירים ולהשיג משכנתה בתנאים מיטביים. התאחדות יועצי המשכנתאות מברכת על פתיחת השוק לתחרות אמיתית וראויה".