חדשות    

ירידה של כ-20% בנטילת משכנתאות בחודש אוגוסט לעומת חודש יולי

בחודש אוגוסט הסתכמו ביצועי המשכנתאות (נטילות של משכנתאות חדשות) בכ-4.1 מיליארדי ש"ח, נמוך בכ-0.9 מיליארדי ש"ח לעומת חודש יולי. ממוצע הביצועים בשבעת החודשים הראשונים של השנה עומד על כ-4.4 מיליארדים. סה"כ, יתרת החוב של משקי הבית גדלה בחודש יולי בכ-2.2 מיליארדי ש"ח (0.5%) לרמה של כ-422 מיליארדים, כאשר יתרת החוב לדיור מסך החוב של משקי הבית עלתה בכ-2.3 מיליארדי ש"ח ועמדה בסוף יולי על כ-297 מיליארדים. לעומת זאת יתרת החוב של המגזר העסקי ירדה בחודש יולי בכ-0.1% לרמה של כ-772 מיליארדי ש"ח. הירידה ביתרה נבעה ברובה מפירעון חוב נטו: פירעון הלוואות מהבנקים, אג"ח לא סחיר והלוואות לא בנקאיות. הירידה קוזזה בחלקה כתוצאה מגיוס הלוואות נטו מחו"ל ומהשפעת עליית מדד המחירים לצרכן ב-0.1%. בשלושת החודשים האחרונים ניכרת חזרה למגמת הירידה בחוב של המגזר העסקי לבנקים, זאת לאחר עלייה בחודשים מרץ ואפריל. בחודש אוגוסט הנפיק המגזר העסקי (ללא בנקים וביטוח) אג"ח בשווי של כ-2.5 מיליארדי ש"ח, כולן באמצעות אג"ח סחיר; נמוך מממוצע ההנפקות בשבעת החודשים הראשונים של השנה שעומד על כ-3.7 מיליארדים.

נתונים נוספים:

  • בחודש יולי פער הריביות במגזר הלא צמוד התרחב בכ-0.06 נק' האחוז, כתוצאה מעלייה בריבית על יתרת האשראי וירידה בריבית על יתרת הפיקדונות.

  • הפער בין הריבית על האשראי הבנקאי החדש שניתן והריבית על הפיקדונות במגזר הצמוד למדד נותר כמעט ללא שינוי בחודש יולי לעומת החודש הקודם.

  • בחודש יולי ממוצע המרווח בין תשואת מדד האג"ח החברות הצמוד, תל בונד 60, לבין ממוצע תשואות האג"ח הממשלתיות הצמודות התרחב בכ-0.2 נק' אחוז ועומד על רמה של כ-1.5 נק' אחוז. בחודשים אוגוסט וספטמבר מרווח זה מצטמצם בכ-0.1 נק' אחוז.

  • בחודש אוגוסט הריבית על משכנתאות חדשות לא צמודות (ריבית משתנה) ירדה בכ-0.22 נק' אחוז, במקביל לירידת ריבית בנק ישראל. הריבית הממוצעת על משכנתאות חדשות צמודות למדד (ריבית קבועה) נותרה כמעט ללא שינוי.

נטילת משכנתאות חדשות מבנקים לפי סוגי הצמדה

  • ללא שינוי.