חדשות    

ירידה של 3% במימון רכבים; עדיין – זה הרבה כסף

קרדיט: pixabay

ירידה של כ-3% בהיקף האשראי לרכישת רכב במחצית הראשונה של 2018 –  כך עולה מנתוני בנק ישראל. אבל האם זה באמת מרגש? האם אפשר  לדבר על מגמה? כנראה שלא כשמדובר במספרי העתק, ומעבר לכך – צריך לזכור ששוק הרכב היה יחסית חלש במחצית הראשונה של השנה לעומת המחצית הראשונה בשנת 2017.

האשראי הכולל שהעמידו הבנקים וחברות כרטיסי האשראי ללקוחות פרטיים לרכישת רכב, נכון לסוף המחצית הראשונה עמד על 13.4 מיליארד שקל –  ירידה של 330 מיליון שקל.

עיקר הירידה באשראי היה במימון והלוואות רכב של חברות כרטיסי האשראי. אצל החברות האלו נרשמה ירידה של קרוב ל-10%, להיקף מימון כולל של 2 מיליארד שקל.

במערכת הבנקאית, הירידה פחות משמעותית. הירידה נרשמה  ברבעון השני של השנה, והיקף האשראי לרכישת רכב הסתכם ב-11.3 מיליארד שקל, ירידה של 1% בלבד מתחילת השנה – זו לא באמת ירידה שמבטאת מגמה.  כך או כך,  הירידה הזו היא לאחר צמיחה באשראי בתחום זה –  בשנת 2017 גדל האשראי לרכישת רכב בשיעור חד של מעל 10%.

הירידה כנראה מתייחסת להנחיות של בנק ישראל שפורסמו לפני כשנה. אז,  הפיקוח על הבנקים התריע כי רמת הסיכון בפעילות המימון לרכב גדולה ומסוכנת. הפיקוח על הבנקים הטיל ספק ביכולת הבנקים לממש כלי רכב משועבדים ועל רקע זה, הנחה את הבנקים לשערך באופן נמוך את שווי הרכבים הנלקחים בשעבוד, וזאת בהשוואה למחיר המחירון שלהם.

ההלוואות לרכישת רכב הפכו למאוד פופולאריות בעשור האחרון, ובמיוחד בשנים האחרונות – בנקים וחברות כרטיסי אשראי, וגם חברות מימון חיצוניות, ויבואני הרכב, מציעים לרוכש הרכב מימון. המימון הזה יחסית זול – גם בגלל הריבית הנמוכה, וגם מכיוון שיש בטוחה מול ההלוואה – הרכב עצמו.  ולכן, מבחינת המלווים ההלוואות האלו נחשבות בעלות סיכון נמוך ובהתאמה הריביות בתחום נמוכות – ריבית של פריים פלוס 0.25%-0.75%, כלומר ריבית של כ-2%-2.25% בלבד.

הלוואה לרכישת רכב – מהן האפשרויות? מה הריבית? ומהיכן הכי משתלם?

הלוואה מבנק או הלוואה מגוף חוץ בנקאי? לא מה שחשבתם

ריבית ממוצעת על הלוואה מהבנקים – שיקלית