חדשות    

יתרת החוב של משקי הבית גדלה בינואר בכ-0.4% לרמה של כ-440 מיליארדים

בנק ישראל

בנק ישראל מפרסם את נתוני התפתחות החוב במשק בחודשים ינואר-פברואר 2015: יתרת החוב של המגזר העסקי עלתה בחודש ינואר בכ-1.6% לרמה של כ-826 מיליארדי ש"ח, גידול חודשי משמעותי בהשוואה לשנים האחרונות

יתרת החוב של משקי הבית גדלה בכ-1.8 מיליארדי ש"ח (0.4%) ועמדה בסוף החודש על כ-440 מיליארדים. יתרות החוב לדיור ושלא לדיור עלו בשיעור דומה של כ-0.4%. כך עולה מנתוני בנק ישראל בנושא התפתחות החוב במשק בחודשים ינואר-פברואר 2015. יתרת החוב של המגזר העסקי עלתה בחודש ינואר בכ-1.6% לרמה של כ-826 מיליארדי ש"ח, גידול חודשי משמעותי בהשוואה לשנים האחרונות.

מהחטיבה למידע ולסטטיסטיקה נמסר, כי יתרת החוב של משקי הבית גדלה בחודש ינואר בכ-1.8 מיליארדי ש"ח (0.4%) לרמה של כ-440 מיליארדים. יתרת החוב לדיור מסך החוב של משקי הבית עלתה בכמיליארד ש"ח ועמדה בסוף ינואר על כ-304 מיליארדים.  בחודש פברואר הסתכמו ביצועי המשכנתאות (נטילות של משכנתאות חדשות) בכ-4.6 מיליארדי ש"ח, דומה לנתון בחודש הקודם.

בחודש ינואר עלתה יתרת החוב של המגזר העסקי בכ-13.3 מיליארדי ש"ח (1.6%) לרמה של כ-826 מיליארדים. העלייה ביתרה נבעה ברובה מנטילת אשראי בנקאי בסכום של כ-9.1 מיליארדים, גיוס משמעותי בהשוואה לפירעונות נטו בשנתיים האחרונות. בנוסף נרשמו גיוסי חוב נטו באמצעות הלוואות חוץ בנקאיות, אג"ח לא סחיר בישראל והלוואות מחו"ל. העלייה ביתרה נבעה גם מהשפעת פיחות השקל מול הדולר. הגידול ביתרה קוזז במקצת בפירעונות נטו של אג"ח סחיר בישראל ומהשפעת ירידה של מדד המחירים לצרכן בכ-0.9% שהקטין את השווי של החוב הצמוד למדד.

בחודש פברואר הנפיק המגזר העסקי (ללא בנקים וביטוח) אג"ח בשווי של כ-2.7 מיליארדי ש"ח, כולן בהנפקות של אג"ח סחיר; זהה לממוצע הגיוסים בשניים עשר החודשים האחרונים.

נתוני בנק ישראל מתייחסים לעלויות החוב במשק: הפער בין הריבית על האשראי הבנקאי החדש שניתן והריבית על הפיקדונות במגזר הצמוד למדד התרחב בכ-0.02 נק' אחוז בחודש ינואר לעומת החודש הקודם, כתוצאה מעלייה גבוהה יותר בריבית על האשראי הצמוד השולי מאשר העלייה בריבית על הפיקדונות.

המרווח בין תשואת מדד אג"ח החברות הצמוד, תל בונד 60, לבין תשואות האג"ח הממשלתיות הצמודות הצטמצם בחודשים ינואר-פברואר לרמה של כ-1.77 נק' אחוז.  בחודש פברואר הריבית על משכנתאות חדשות לא צמודות (ריבית משתנה) ירדה בכ-0.06 נק' אחוז. הריבית הממוצעת על משכנתאות חדשות צמודות למדד (ריבית קבועה) נותרה ללא שינוי.