רכב ותחבורה    

כביש אגרה – יש תמורה לאגרה?

מעודכן ל-03/2018

כביש אגרה – יש תמורה לאגרה? בדיקה של כל כבישי האגרה בישראל (כביש 6, מנהרות הכרמל והנתיב המהיר) – בכמה הם מקצרים את הדרך ואת הזמן? כמה זה עולה לכם? ולמה הקנסות כול כך גבוהים?

העומס התחבורתי בכבישי ישראל הביא כבר לפני 20 שנה להחלטה להקים כביש אגרה שיחצה את הארץ. בפועל לפני 15 שנה החל יישום הרעיון עם הקמת כביש אגרה ראשון – כביש 6 ובהמשך הצטרפו אליו מנהרות הכרמל והנתיב המהיר , כך שקיום קיימים שלושה כבישי אגרה בישראל. כביש 6 מכונה גם חוצה ישראל פשוט כי הוא חוצה את כל המדינה; מנהרות הכרמל חוצה את העיר חיפה ומקצר את הנסיעה ההררית בין שכונות העיר, והנתיב המהיר (נתב"ג תל אביב) מקטין את העומס ומקצר את הדרך לממהרים שלא יכולים/רוצים להיתקע בפקקים בעיקר בעות העומס  מדובר בכבישים שכדי לנסוע בהם, יש לשלם כמובן דמי שימוש.

הגבייה נעשית באמצעים אלקטרוניים חדשים שמזהים את כלי הרכב מהכניסה לכביש ועד יציאתו ממנו. לאחר השימוש נשלחת הודעת תשלום לבעלי הרכב. יש גם אפשרות של רכישת מנוי לשימוש בכבישי האגרה עם הזנת כרטיס אשראי, ואז נשלחת חשבונית לבעלי הרכב. ובעקבות השימוש לכביש  במדריך זה נסקור את הפעילות, היתרונות והחסרונות של כביש 6 ומנהרות הכרמל.

כביש 6

כביש 6 החל לפעול בהדרגה מ-2002, על 87 קילומטרים, כשמאז נוספו לו מסלולים ומחלפים. כיום משתרע כביש 6 על פני כ- 170 ק"מ, ממחלף עין תות בצפון ועד מחלף שוקת בדרום, וכולל 20 מחלפים מהם ניתן להתחבר לכבישי ישראל שונים, 2 מנהרות דו כיווניות באורך כולל של יותר מקילומטר, מעבר רצף אקולוגי וכ- 150 גשרים.

בשורה התחתונה, כביש 6, אותו הקימה ומפעילה חברת "דרך ארץ" בזיכיון מהמדינה (שיטת "בנה-הפעל-העבר" B.O.T).  הוא סיפור הצלחה; על פי נתונים מ-2016, לכביש יש כמעט 3.5 מיליון לקוחות, מתוכם כ־1.5 מיליון מנויים. ב-105 (אלה הנתונים האחרונים שיש) הרוויחה "דרך ארץ" 156 מיליון שקל מכביש 6, רובו הגדול הגיע  מקנסות, שבהן נטפל בהמשך.

כביש 6 מציע בעצם נתיב תנועה חלופי, מזרחית לשני צירי התנועה האורכיים הראשיים הקיימים כיום בארץ: כביש 4 (גהה) וכביש 2 (כביש החוף). בקטע הכביש בין מחלף קסם למחלף בן-שמן, משמש כביש 6 כעוקף גוש דן.

מפת המסלולים והמחלפים של כביש 6 במצבו הנוכחי על פי אתר החברה:

 

המהירות המותרת בכביש 6 היא 120 קמ"ש (בפועל 130 קמ"ש, שרק מעליה מבצעת המשטרה אכיפה). הנסיעה לאורך כול הכביש במהירות המותרת אורכת כשעה ו-30 דקות.

 

להלן המרחקים וזמני הנסיעה המשוערים במקטעי הכביש, בהתאם למהירות הנסיעה המותרת בקטע הכביש (מאתר החברה).

  • מחלף עין תות – 17 ק"מ / 9 דקות
  • מחלף עירון – 5 ק"מ / 5 דקות
  • מחלף באקה – 11 ק"מ / 6 דקות
  • מחלף ניצני עוז – 13 ק"מ / 7 דקות
  • מחלף אייל – 8 ק"מ / 4 דקות
  • מחלף חורשים – 3 ק"מ / 2 דקות
  • מחלף קסם – 5 ק"מ / 3 דקות
  • מחלף נחשונים – 15 ק"מ / 8 דקות
  • מחלף בן שמן – 4 ק"מ / 2 דקות
  • יציאת דניאל – 4 ק"מ / 2 דקות
  • מחלף נשרים – 14 ק"מ / 8 דקות
  • מחלף שורק – 23 ק"מ / 12.5 דקות
  • מחלף קרית גת – 12 ק"מ / 6.5 דקות
  • מחלף מאחז – 6 ק"מ / 4 דקות
  • מחלף קמה 4 ק"מ / 2.5 דקות
  • מחלף דבירה – 2.5 ק"מ / 2 דקות
  • מחלף רהט – 3 ק"מ / 2 דקות
  • מחלף להבים – 6.8 ק"מ / 4 דקות
  • מחלף לקיה – 4 ק"מ / 2 דקות
  • מחלף שוקת מערב – 3.4 ק"מ / 2 דקות
  • מחלף שוקת דרום

כביש 6 – כמה עולה?

יש שתי צורות תשלום בכביש אגרה בכלל ובכביש 6 בפרט – תשלום חד-פעמי לנהג מזדמן ומנויים על שימוש בכביש אגרה. התשלום למנויים הוא נמוך יותר, והרישום לקבלת מנוי הוא חינם. אמצעי התשלום האפשריים במנוי הם: כרטיס אשראי והוראת קבע בנקאית. החיוב נגבה אוטומטית, אחת לחודש, מאמצעי התשלום אותו בוחר הלקוח לעדכן במעמד פתיחת המנוי, בעבור הנסיעות אותן ביצע הלקוח במהלך התקופה.

באפשרות לרכוש מנוי יש שני מסלולים: 1. מנוי וידאו: הרכב מזוהה באמצעות צילום ופענוח לוחית הרישוי של הרכב. מנויי וידאו נהנים מחיסכון של עד 20% מתעריפי הנסיעה ללקוח שאינו מנוי (מזדמן). 2. מנוי פסקל: הרכב מזוהה באמצעות מכשיר המכונה 'פסקל'. הפסקל הינו משדר מיוחד המותקן על שמשת הרכב המתקשר אוטומטית עם מערכת האגרה הממוחשבת, המוצבת על שערי האגרה לאורך הכביש. הפסקל נמסר למנוי תמורת פיקדון (עירבון) חד פעמי (101 שקל), המוחזר ללקוח עם השבת המכשיר כשהוא תקין, בכפוף לתנאים הקבועים בהסכם ההצטרפות. מנויי פסקל נהנים מחיסכון של עד 40% מתעריפי הנסיעה ללקוח שאינו מנוי (מזדמן).

להלן תעריפי הנסיעה על פי אתר החברה:

לרכב עד 4 טון –

סוג רכב סוג משתמש עד 3 קטעים עד 3 קטעים
+ קטע צפוני
4 קטעים 4 קטעים
+ צפוני
5 קטעים ומעלה 5 קטעים ומעלה
+ צפוני
נסיעה בקטע
הצפוני בלבד
לקוח מזדמן 19.63 ש"ח 25.28 ש"ח 23.63 ש"ח 29.29 ש"ח 27.64 ש"ח 33.29 ש"ח 13.28 ש"ח
רכב עד 4 טון מנוי וידאו 15.82 ש"ח 21.47 ש"ח 19.82 ש"ח 25.47 ש"ח 23.82 ש"ח 29.47 ש"ח 9.47 ש"ח
מנוי פסקל 12.00 ש"ח 17.66 ש"ח 16.01 ש"ח 21.66 ש"ח 20.01 ש"ח 25.66 ש"ח 5.65 שקל
 

 

אופנוע:

לקוח מזדמן 13.63 ש"ח 16.46 ש"ח 15.63 ש"ח 18.46 ש"ח 17.63 ש"ח 20.46 ש"ח 10.46 ש"ח
אופנוע מנוי וידאו 9.82 ש"ח 12.65 ש"ח 11.82 ש"ח 14.65 ש"ח 13.82 ש"ח 16.65 ש"ח 6.65 ש"ח
מנוי פסקל 6.00 ש"ח 8.83 ש"ח 8.00 ש"ח 10.83 ש"ח 10.00 ש"ח 12.83 ש"ח 2.83 ש"ח
רכב מעל 4 טון  
לקוח מזדמן 43.64 ש"ח 60.59 ש"ח 55.65 ש"ח 72.60 ש"ח 67.65 ש"ח 84.60 ש"ח 24.58 ש"ח
רכב מעל 4 טון מנוי וידאו 39.83 ש"ח 56.78 ש"ח 51.83 ש"ח 68.78 ש"ח 63.84 ש"ח 80.79 ש"ח 20.77 ש"ח
מנוי פסקל 36.01 ש"ח 52.97 ש"ח 48.02 ש"ח 64.97 ש"ח 60.02 ש"ח 76.97 ש"ח 16.95 ש"ח

האם משתלם לנסוע בכביש 6 ?

כשהכביש פנוי כול זמן הנסיעה, אז משתלם מאוד, בעיקר למי שנוסעים מרחקים ארוכים. השמאי יצחק לוי מצא, שהיתרון הגדול בכביש 6 שמור לכל מי שגר קרוב אליו או נוסע את כל אורכו מצפון לדרום או להיפך ורוצה להימנע מכל הפקקים והתנועה של המרכז.

כך למשל, משפחה מהדרום שרוצה לנסוע לטייל בצפון ועולה בבוקר במחלף שוקת (הדרומי ביותר)  ואחרי שעה וחצי של נהיגה שוטפת (יש כמה תחנות התרעננות בדרך של חברת הדלק "דור אלון" לתדלוק, בית קפה, מסעדה וקניות) היא יוצאת במחלף הצפוני ביותר עין תות. אותה נסיעה בשעות הבוקר דרך הכבישים הרגילים (כביש 4 או כביש החוף) תמשך 3 שעות לפחות בגלל פקקי התנועה של אזור המרכז. התשלום על נסיעה לנהג מזדמן בכביש 6 לכל אורכו עולה 33.29 שקל  שקלים ללקוח מזדמן, או 25.67 שקל למנוי פסקל. יצחק לוי חישב שעמידה בפקק צורכת דלק בקצב של שלושה – ארבעה ליטרים לשעה ותוואי הנסיעה שמתארך בכמה עשרות קילומטרים יוסיפו לצריכת הדלק שלכם עוד 7-8 ליטרים. בקיצור – משתלם.

מתי זה לא משתלם? או – מה הבעיות של כביש 6?

יש פקקים – אחת הבעיות ההולכת ומתגברת עם השנים היא היווצרות פקקים בכביש 6. על פי דו"ח מבקר המדינה יוסף שפירא, מלפני שנה: "עקב הביקוש הרב לשימוש בכביש 6, שעולה בהתמדה, יש בו עומסי תנועה בשעות מסוימות. על אף זאת המשתמש בכביש נדרש לשלם את מלוא האגרה. בהסכם הזיכיון לא נקבעה מהירות מינימלית לשירות ולא נקבע מנגנון המפצה את המשתמש, בהנחה או בהחזר סכום האגרה, עקב האטה ניכרת במהירות". כלומר, שילמתם אותו דבר אבל איבדתם את הייתרון של המהירות וקיצור הזמנים לעומת הכבישים האחרים. אגב, בתשובתה למבקר המדינה ציינה חברת חוצה ישראל הממשלתית, כי "אילו היה נקבע מראש, במכרז או בהסכם הזיכיון, מנגנון להחזר האגרה באופן שיגרום להפחתת הפדיון של הזכיין – היה עולה הצורך לפצותו על כך". בקיצור – לא קבעו מנגנון כזה, אז לא מפצים.

בעיה אקוטית של פקקים נוצרת כשחלילה יש תאונה בכביש 6; מאחר שהוא שכול מסלול הוא חד-כיווני, הרי שבעת תאונה קשה, שבה מגיעים (גם זה מסובך) כוחות משטרה, מד"א ואולי גם כיבוי אש, יכול להיווצר פקק ארוך מאוד ועיכוב שיכול להגיע לשעות (והיו לצערנו מקרים כאלה, אם כי בודדים).

חברי כנסת העלו את נושא הפקקים בכביש 6 וביקשו להעניק הנחה לנוסעים כשיש פקקים. ח"כ אחמד טיבי הוא מהדוחפים הראשיים ואף הציע הצעת חוק בנושא, שטען בדיון בכנסת:  "לפעמים אני נוסע 4 שעות במקום שעה. במקרה כזה אין תמורה לאגרה, ואנחנו רוצים תמורה מלאה לאגרה. נפגשנו עם פקידי ממשלה ועם כל האחראים הנוגעים בדבר, ובסוף אמרו לנו שזה הסכם בין משרד האוצר והתחבורה לבין הזכיין. אז נשאלת השאלה אם משרד האוצר יסכים להיענות לצרכן ולתת הנחה כשיש האטה בכביש".

נוסעים בחושך – עוד בעיה שקיימת בכביש 6 – מחסור בתאורה לכול אורך הכביש, שמקשה על הנהיגה בקטעים ארוכים בשעות החשיכה. גם לכך התייחס מבקר המדינה בדו"ח אשתקד כשקבע: "בעקבות המשך צבירת עודפי הגבייה מאכיפה על ידי הזכיין, הוחלט באוגוסט 2014 להגיע לפשרה עמו באופן שהזכיין יציב בכביש תאורה, וגם יפעילה ויתחזק אותה על חשבונו. לפי תחשיבי החברה הוערך שווי פרויקט התאורה בכ-109 מיליון שקל, ועודפי הגבייה מאכיפה הסתכמו בדצמבר 2015 ב-156 מיליון שקל. במועד סיום הביקורת, מרץ 2016, טרם נחתם הסכם בעניין זה בין המדינה".

קנסות

מבקר המדינה קבע כי הכסף שמצטבר בקופת הזכיינית הוא תוצאה של קנסות כבדים אותם גובה החברה מלקוחותיה. מתי משלמים קנס? כשלא משלמים בזמן. ולמה לא משלמים בזמן? יש שמתעלמים, שוכחים, ובעידן שבו הדואר מגיע באיחור, לפעמים גם לא מקבלים את ההודעה בזמן.

כאשר חשבונית נסיעות אינה משולמת במועד, שולחת חברת דרך ארץ חשבונית הכוללת "חיוב מיוחד" (קנס – במילים פשוטות) בגין אי תשלום במועד. חשבונית החיוב בגין אי תשלום במועד מחושבת באופן הבא: מספר הנסיעות בחשבונית קודמת שלא שולמה במועד, כפול אחד משלושת תעריפי החיוב המצוינים להלן (בהתאם למספר החשבוניות שלא שולמו במועד, ביחס לאותו רכב).

קיימים שלושה תעריפי חיוב מיוחדים ובחירת תעריף החיוב נובעת ממספר החשבוניות שלא שולמו במועד, ביחס לאותו רכב:

  1. כאשר קיימת חשבונית אחת שלא שולמה במועד, תעריף החיוב הינו

    14.04 שקל (כולל מע"מ).

  1. כאשר קיימות שתי חשבונית שלא שולמו במועד, תעריף החיוב הינו

    19.89 שקל (כולל מע"מ).

  1. כאשר קיימות שלוש חשבונית ויותר שלא שולמו במועד, תעריף החיוב הינו

    37.44 שקל (כולל מע"מ).

יש לציין, שהקנסות של כביש 6 ירדו בעשרות אחוזים בעשור האחרון. בעבר הגיעו הקנסות שצברו ריבית פיגורים וכד' גם לאלפי שקלים, ולא פעם התבררו בבתי משפט בהם תבעו הנוסעים את החברה. לכן: א. שלמו בזמן. ב. קיבלתם קנס? שלמו מייד ואל תצברו עוד ריבית פיגורים.

יש אפשרות להקטין את גובה הקנס עד 50%. חברת דרך ארץ מציעה דרכים להפחתת הקנסות באמצעות בקשה:

קיימים שני גורמים אליהם ניתן להפנות בקשה להפחתה או ביטול של חיובים בגין אי תשלום במועד של אגרת נסיעות:

  1. פורום חיובים: פורום החיובים, הינו פורום פנימי שהוקם בחברת דרך ארץ, לצורך טיפול בבקשות להפחתה או ביטול של חיובים בגין אי תשלום במועד, לפנים משורת הדין.

להלן הקריטריונים על פיהם פועל הפורום:

א. הצטרפות למנוי בכביש 6: לקוח מזדמן המעוניין לצרף את רכבו למנוי בכביש 6 (דבר שאינו כרוך בהתחייבות או בתשלום דמי מנוי חודשיים ואף מוזיל משמעותית את תעריפי הנסיעה בכביש), ובמועד הצטרפותו למנוי קיימים ביחס לרכב האמור חובות בגין אי תשלום במועד, בהיקף של עד 2,500 שקל, ייהנה מהפחתה של 50% מהחיובים בגין אי תשלום במועד עם הצטרפותו למנוי.

במידה והיקף החובות בגין אי תשלום במועד גבוה מ- 2,500 שקל, יתבקש הלקוח להעביר בקשה בכתב לפורום חיובים, בראשות מנהל ההפעלה, אשר יחיל את ההסדר האמור לעיל, אלא אם ימצא לפי שיקול דעתו, שאין מקום לכך בנסיבות המקרה ובהסתמך על נתוני העבר ונסיבות הפניה של אותו לקוח. במידה והרכב אינו ברשות הלקוח בעקבות העברת בעלות, גניבה וכו', יוכל הלקוח לצרף למנוי רכב אחר בבעלותו וליהנות מהפחתת החיובים, כמצוין לעיל.

ב. דואר חוזר: במקרים בהם הוחזרו דברי הדואר שנשלחו על ידי חברת דרך ארץ (החזרה רצופה של לפחות שני דברי דואר רשומים, למעט במקרים בהם דבר הדואר הרשום לא נדרש על ידי הנמען), ישקול בחיוב פורום החיובים הפחתה או ביטול של החיובים בגין אי תשלום במועד, על פי נסיבותיו של כל מקרה.

ג. נסיבות אישיות חריגות: פורום החיובים ישקול לגופו של עניין, הפחתה או ביטול של חיובים בגין אי תשלום במועד, במקרה של נסיבות אישיות חריגות (כגון אסון משפחתי, היעדרות מהארץ, שירות מילואים וכד').

ד. עדכון סכומי החיוב בגין אי תשלום במועד: לגבי חיובים בגין אי תשלום במועד שמקורם טרם הפחתת התעריפים שבוצעה ביום 1.4.04, ישקול פורום החיובים  בחיוב החלת התעריפים המעודכנים, וזאת על פי נסיבותיו של כל מקרה ולגופו של עניין. מובהר, כי האמור בסעיף זה יחול רק לגבי חיובים בגין אי תשלום במועד, בהתאם לתעריף הישן, אשר טרם נפרעו.

ה. תקרה מקסימאלית לחיוב  בגין אי תשלום במועד : סכום החיובים המקסימאלי לרכב, בגין אי תשלום במועד, יעמוד על סך של 7000 שקל (לפני מע"מ). בכל מקרה בו חויב הלקוח מעבר לסכום זה, יופחתו החיובים לסך של  7000 שקל (לפני מע"מ), וסכום זה יהווה בסיס להחלטת פורום החיובים, בהתאם לקריטריונים שצוינו  לעיל.

 

מנהרות הכרמל

כביש אגרה שני הוא כאמור – מנהרות הכרמל. מנהרות הכרמל  נפתחו לנסיעה בסוף 2010. הפרוייקט תוכנן, מומן והוקם על ידי קבוצת כרמלטון בע"מ,  ובפיקוח ממשלתי, בשיטת "בנה-הפעל-העבר" (B.O.T). המנהרות מחברות בין מחלף חיפה דרום בכביש 2 ל'צ'ק פוסט' (מחלף הקריות) הממוקם בכניסה המזרחית לעיר. במרכז הפרויקט נמצא מחלף נווה שאנן המוביל לגרנד קניון, למרכז חיפה ולכרמל. אורך התוואי הכולל של מערכת מנהרות הכרמל הוא כשישה ק"מ, בהם מתאפשרת נסיעה במסלולים חד סיטריים, בשני נתיבי נסיעה, כאשר לכל כיוון נסיעה מערכת מנהרות נפרדת. הפעלת המנהרות נעשית עבור "כרמלטון" בידי חברת נתיבי הכרמל מערכות ותפעול, שהיא חברה-אחות של "דרך ארץ", מפעילת כביש 6. היא גם המפקחת על פעילותו של הזכיין במנהרות הכרמל, גביית האגרות, התפעול והתחזוקה.

פתחה של המנהרה המערבית ממוקם בסמוך למרכז הקונגרסים בחיפה והוא מאפשר גישה מכביש 2 וממישור חוף הכרמל (כביש 4). המנהרה מסתיימת בנווה שאנן, במחלף רופין. מחלף זה הוא גם הפתח המערבי של המנהרה המזרחית, שממשיכה עד לצ'ק פוסט, ביציאה לכביש 4 וכביש 75. החל משלהי 2014, ישנו גם חיבור ישיר מהמנהרות אל כביש 22.

מהירות הנסיעה המרבית המותרת במנהרות הכרמל היא 80 קילומטר לשעה.

סך אורך הכבישים בפרויקט מנקודת הכניסה אל נקודת היציאה הוא 6.5 קילומטרים, מהם כ-4.7 קילומטרים במנהרות. המנהרה המערבית, שאורכה 3,200 מטרים, היא הארוכה ביותר בישראל כיום לנסיעת כלי רכב. אורכה של המנהרה המזרחית הוא 1,643 מטרים. כל אחת משתי המנהרות היא בגובה של 6.5 מטרים וברוחב 10 מטרים, מספיק כדי לאפשר לשתי משאיות "פול-טריילר" לנסוע זו לצד זו. המנהרות אינן מיועדות לכניסת הולכי רגל. המחלף שהוקם בנווה שאנן הוא המחלף הגדול בישראל, עם שבעה גשרים בארבעה מפלסים.

כשהוקמו המנהרות הובטח כי המנהרות נועדו לחסוך לנהגים בדרכים לצפון או לדרום את המעבר העמוס ברכס הכרמל או בעיר התחתית של חיפה, לדלג על 27 רמזורים, ולחצות את העיר בשמונה דקות בלבד (בהנחה של 80 קמ"ש מהירות נסיעה), לעומת ממוצע של 45 דקות בחלופות כיום.

כרמלטון מוחזקת בידי שיכון ובינוי (50%) ואלייד החזקות (50%). היא  מחזיקה בזיכיון לניהול, הקמה והפעלת פרויקט המנהרות, לרבות גביית אגרה מהמשתמשים בהן במשך תקופת הזיכיון, שעתידה להסתיים בשנת 2040. בתום תקופת הזיכיון יועבר הפרויקט לידי המדינה ללא תמורה.

אם כביש אגרה "כביש 6" נחשב לסיפור הצלחה, הרי שמנהרות הכרמל הן סיפור פחות מוצלח. לפי דו"חות שיכון ובינוי (שמבקשת למכור את חלקה בכרמלטון) לשנת 2016, הרי שכרמלטון היא חברה מפסידה בעלת גירעון של 127 מיליון שקל בהון העצמי, הממומנת באמצעות הלוואות בעלים של כ-173 מיליון שקל. על פי דוחות שיכון ובינוי  כרמלטון, שהחלה לרשום הכנסות בשנת 2011, רשמה ב-2016 הפסד של כ-13.4 מיליון שקל, לאחר הפסד של 17.6 מיליון שקל ב-2015 והפסדים גדולים יותר בשנים קודמות.

השימוש והנסיעה במנהרה

ניתן לנסוע במנהרות הכרמל הן כמשתמשים רשומים ("מנויים") ללא תשלום בהרשמה,  והן כמשתמשים לא רשומים (לקוח מזדמן).

אין הבדל בגובה התשלום בין מזדמן למנוי, אלא בנוחות ורציפות הנסיעה לטובת המנויים. שימוש במנהרה כנהג מזדמן (נתיב תשלום) כרוך בשתי עצירות בשימוש בשני מקטעים, עצירה אחת לכל מקטע, עם תשלום לנציג שירות, במזומן או אשראי. בעמדת התשלום על הנהג לציין כמה מקטעים בכוונתו לעבור, נהג שיבחר לעבור בשני מקטעים יקבל כרטיס מעבר שעליו להחזיר ביציאה בנתיב "תשלום". נהג מזדמן מורשה לנוע אך ורק בנתיב "תשלום".

לרשות המנויים עומדים נתיבי מעבר יעודיים פתוחים, ללא מחסומים, המאפשרים מעבר מהיר ללא צורך בעצירה. בעת המעבר מזהה המערכת את הרכב, באמצעות לוחית הרישוי או באמצעות פסקל (כמו בכביש 6).

מחירי הנסיעה במנהרות הכרמל

טבלת תעריפים החל מ-1.7.2017
מקטע מנהרה אחד שני מקטעי מנהרה
תעריף אגרה תעריף אגרה
רכב פרטי 8.66 שקל 17.32 שקל
רכב ציבורי 25.94 שקל 51.88 שקל
משאית 43.29 שקל 86.58 שקל

מוענקת הנחה בשיעור 40% על תעריף האגרה, למשאיות מנויות במשקל עד 12 טון.

אגב, עבודת מחקר שבוצעה על ידי פירמת הייעוץ הכלכלי EcoFinance מצאה, כי שימוש במנהרות הכרמל מביא לתועלות כלכליות וסביבתיות בהשוואה לשימוש בנתיבים חלופיים במטרופולין חיפה בהיקף של כ- 240 מלש"ח לשנה, הן למשתמשים במנהרות הכרמל והן לתושבי חיפה ולמשק.

במסגרת העבודה סווגו התועלות הנוצרות כתוצאה משימוש במנהרות הכרמל לשני סוגים:

1 .תועלות כלכליות למשתמש הכוללות חיסכון כספי ישיר הודות לחיסכון בזמן – נסיעה במנהרות הכרמל מפחיתה את משך זמן הנסיעה של נהג הרכב, וביחס לאוטובוס גם את זמן הנוסעים.

חיסכון בצריכת דלק בשל מרחק הנסיעה הקצר במנהרות הכרמל לעומת נתיבים חלופיים;חיסכון בעלויות אחזקת רכב – נסיעה במנהרות הכרמל מקצרת מרחקי דרך ומקטינה שיפועים ולכן מפחיתה בלאי רכב, כגון: בלאי צמיגים, דחיית טיפולים שוטפים, תיקונים וכיוב'.

2 .תועלות עקיפות לתושבי חיפה ולמשק כוללות את ההשפעות הנובעות מהפחתת זיהום אוויר, צמצום פליטת מזהמים וגזי חממה – כתוצאה מהחיסכון בדלק; הפחתת מפגעי רעש בשל עצם קיום מנהרות הכרמל והרחקת התנועה ממרכז העיר. התועלת נמדדה ביחס לכלל מקטעי מנהרות הכרמל בשני הכיוונים –  המקטע הכפול בין קניון חיפה ללב המפרץ, המקטע בין קניון חיפה לגרנד קניון, והמקטע בין הגרנד קניון ללב המפרץ, כאשר ביחס לכל אחד מהמקטעים הללו נבחנו 2 נתיבי תחבורה חלופיים אחרים המהווים תחליף לנסיעה במנהרות הכרמל.

סה"כ נבחנו 18 תרחישים שונים.

ממצאי העבודה מצאו, כי בכל המקרים הנסיעה במנהרות הכרמל מייצרת תועלת כלכלית חיובית, הן ישירה והן עקיפה ביחס לנסיעה בנתיבים החלופיים האחרים.

נסיעה בשני מקטעים רצופים נסיעה במקטע אחד  תועלת ממוצעת  – שקל לרכב
פרטי אוטובוס משאית פרטי אוטובוס משאית
 13.18  197.08  44.78  11.19  181.05  39.04 תועלת ישירה

חסכון בזמן, דלק והוצאות אחזקת רכב

 0.91  5.99  5.33  0.56  4.21  3.49 תועלת עקיפה

הפחתת זיהום אוויר ורעש

 14.09  203.07  50.11  11.75  185.26  42.54  

סה"כ תועלות

 

אם תעריף הנסיעה לאורך כול מנהרות הכרמל הוא 17.32 שקל לרכב פרטי, הרי שלפי מחקר זה, בהפחתת התועלות העלות בפועל לשימוש במנהרות הוא 4.14 שקלים בלבד.

מחקר אחר של מוסד שמואל נאמן, מצא כי מי שנהנה בעיקר מתועלת המנהרות הם תושבי חיפה. כך למשל, המרחק בין קניון חיפה ללב המפרץ (דרך שני מקטעים במנהרה) הוא 7.63 ק"מ, כאשר זמן הנסיעה הממוצע הוא 11 דקות. נסיעה חלופית בדרך פרויד נאמדת ב-11.91 ק"מ ותיקח כ-20 דקות; ואילו נסיעה חלופית שנייה בדרך העצמאות לוקחת 14.82 ק"מ וזמן ממוצע של 21 דקות.

אבל אם הכול כל כך טוב ויפה, למה החברה מפסידה? כי לא מספיק כלי רכב עוברים במנהרות. למה זה קורה? כי רבים סבורים שלא משתלם להם לשלם 17.32 שקל על כול פעם שהם נוסעים במנהרות. החברה העלתה את תעריפי השימוש במנהרות ב-53% מאז הוקמו, בעוד שמחירי הדלק הוזלו בשנים האחרונות. בסוף 2016 קם פורום מחאה ופתח דף בפייסבוק נגד נסיעה במנהרות הכרמל על רקע התייקרות התעריפים. הפורום כולל למעלה מ-30 אלף איש, רובם חיפאים, שמדירים את רכביהם מהמנהרות. חברת כרמלטון לא מפרסמת נתונים על מספר כלי הרכב העוברים במנהרות, אך ההערכה היא שהמספרים קטנים בשליש ממה שהיה מביא אותה לרווחיות. כשהמנהרות הוקמו הצפי היה לשימוש של 60 אלף כלי רכב ליום. כאמור, אין נתונים לגבי השימוש בפועל.

זהירות – קנסות

כרמלטון משיתה קנסות על מי שנכנסים דרך מסלול מנויים ואין להם מנוי. בפעם ראשונה הקנס הוא בגובה 20 שקל בהנחה שמדובר בטעות. אבל החל מהפעם השנייה צפוי "העבריין" לקנס של 82 שקל על כול כניסה, לא כולל מע"מ אבל כן צובר ריבית. קנס נוסף הוא על אי תשלום בזמן – 36 שקל פלוס מע"מ.

אותו קנס מושת גם על מנוי והתשלום עבור השימוש במנהרות לא כובד בידי חברת האשראי. אלא שעל פי תביעה שהוגשה לפני שנה לבית המשפט, החברה גם גובה תשלום נוסף בסך 16.8 שקל במקרה שהיא לא מצליחה לחייב את כרטיס האשראי של הנהג.

גם כרמלטון מאפשרת הנחה של 50% על הקנס אם תצטרפו לשירות המנויים.

 

הנה באה הרכבת – כל מה שצריך לדעת על רכבת ישראל