חדשות    

כחלון מנסה להשיג מנדטים – "ההפרשה לקרנות השתלמות תשמש לתשלום המשכנתא"; אבל לרוב הצעירים אין קרן השתלמות!

משה כחלון יו"ר מפלגת כולנו מציג הצעה שצפויה להקל על זוגות צעירים בתשלום המשכנתא. לתפיסתו – זוגות צעירים הרוכשים דירה ראשונה יוכלו לשלם עבור המשכנתא באמצעות ההפרשות החודשיות לקרן ההשתלמות הפטורות ממס. מדובר בהצעה שעשויה להקל על החזרים השוטפים – במקום לחסוך לקרן השתלמות, הזוגות יוכלו להקטין את תשלומי המשכנתא – זה יקל עליהם בתזרים וזה גם כלכלי יותר

"אנחנו מאפשרים לראשונה מסלול החזר חודשי מתוך הפרשת קרן ההשתלמות. במסלול הזה, הזוגות הצעירים יוכלו לבחור אם הם רוצים להשתמש בהפקדות החודשיות לקרן ההשתלמות, הן של העובד והן של המעביד, בחלקם או במלואם ולהמירם לתשלום החודשי של החזר המשכנתא", אומר כחלון ומוסיף – "על ידי כך, נשחרר את הזוגות הצעירים מהשעבוד של כל ההכנסה הפנויה שלהם לתשלום המשכנתא שחונקת אותם מדי חודש ל-20 שנה".

כן, זה אולי מבורך, אבל כחלון האם אתה חושב שזה יעשה את ההבדל – התשלומים לקרן ההשתלמות? כחלון אתה יודע לכמה צעירים יש קרן השתלמות – למיעוט; לרוב אין, מר כחלון, אז איך בדיוק זה יעזור לי שאין לו קרן השתלמות?

אבל כחלון מכוון למנדטים, הוא לא באמת מתכוון לכל מה שהוא אומר. "כולנו תפתור בראש ובראשונה את פקק התנועה בהתחלות הבניה", מוסיף כחלון, "כולנו תגדיל דרמטית את היצע הדירות ובמקביל, תקל על הזוגות הצעירים לנצח במירוץ לדירה הראשונה".

תוכניתו של כחלון לשוק הדיור היא שיהיה שר אחראי/ ממונה שירכז תחתיו את כל הגורמים הרלבנטיים והמשפיעים על ענף הנדל"ן בכלל ועל שוק הדירות למגורים בפרט. במקביל, מציע כחלון לצמצם את רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בעיקר בכל הקשור בתפקידה כמתכננת ומשווקת קרקעות. כך סבור כחלון יהיה אפשר לשחרר יותר קרקעות ומהר יותר.

התוכנית גם כוללת להוציא את מינהל התכנון מידי משרד הפנים; להוציא את קק"ל ורשות הפיתוח, המחזיקים בקרקעות, מרמ"י ולתת להם אפשרות לשווק עצמאית קרקעות תחת יעדים לשיווק מאסיבי.

במקביל מציע כחלון לשנות דרמטית את שיטת מכרזי הקרקע כך שישווקו רק תוכניות הזמינות לבנייה, ולא כאלו שהן על הנייר להרבה שנים. כחלון מציע להפסיק את שיטת השיווק בחלקים/ במנות, שיטה שלפיה משווקות קרקעות באותו מקום/מתחם במועדים שונים. כחלון טוען ששיטה זו גורמת ותורמת לעליית מחירי הקרקעות.

הצעה נוספת של כחלון היא להכניס במכרזים פרמטר שיחייב את הזוכים ברכישת הקרקעות, להגיע לשלב של הוצאת טופס אכלוס (טופס 4) תוך זמן קבוע מראש. כמו כן, מציע כחלון לייעד מכרזים ופרויקטים למחוסרי דיור, במסגרת דיור בר השגה ; וכן לבנות דירות להשכרה ארוכת טווח.

בסה"כ התוכניות של כחלון בתחום הדיור נראות לעניין; היישום לא יהיה פשוט, ואולי ארוך, אבל התוכניות בהחלט בכיוון הנכון.