חיסכון פנסיוני    

כיצד ניתן לפדות קרן השתלמות לפני שעברו 6 שנים מרגע ההפקדה

היכנסו למדריכי החיסכון הפנסיוני

בעלי קרנות השתלמות שמעוניינים לפדות את הקרן שלהם בטרם הסתיימו 6 השנים מרגע תחילת ההפקדות יכולים לעשות זאת בתנאים הבאים לאחר 3 שנים בלבד. דרך אחת היא באמצעות בקשה לפדות את הכסף למטרות לימודים תוך הצגת מסמכים מתאימים. דרך שניה היא הגעה לגיל 67, אז ניתן למשוך את הכסף לכל מטרה ודרך נוספת נקראת החלת ותק – מושג בקרנות ההשתלמות. באשר לדרך האחרונה היא מתאפשר רק במקרה שישנה קרן השתלמות נוספת ותיקה יותר. 

למשל אם לחוסף יש שתי קרנות, כאשר אחת מהם החלה בשנת 2003 וכיום אפשר למשוך ממנה כספים (נזילה), והוא צריך כסף נוסף מהקרן החדשה, הוא יכול להחיל את הוותק של החשבון הנזיל על החשבון הלא נזיל, ומכאן הביטוי החלת ותק, וכך למשוך את הכספים משני חשבונותיו בקרנות ההשתלמות, ללא תשלום מס על משיכה שלא כדין בגין החשבון הלא נזיל.

המדריך המלא לקרנות השתלמות – מסתבר שיש בעיקר יתרונות

הבעיה עם ההליך הזה שהוא הליך טכני ולעיתים מסורבל ויש לו דרישות מסוימות, שכן משיכה על סמך החלת ותק תתאפשר רק כשלפחות אחד משני החשבונות הוא במעמד שכיר (כששני החשבונות במעמד עצמאי, אי אפשר להחיל ותק). בנוסף, חייבים למשוך קודם את הקרן החדשה, ורק לאחר מכן את הקרן הוותיקה וכן לא ניתן לבצע משיכה חלקית מהקרן הצעירה, ולהשאיר אותה פועלת, אלא יש למשוך את כל הסכום הצבור בה. את המשיכה החלקית ניתן לעשות בקרן הוותיקה.

בעיה נוספת היא שאם בוצעה משיכה מהקרן הוותיקה, לא ניתן להחיל ותק על הקרן החדשה ודבר אחרון, בעת ביצוע החלת הוותק נחסמת הקרן הוותיקה להפקדות נוספות. יש להביא בחשבון שבמקרים מסוימים, אין אישור למשוך כספים על סמך החלת ותק בשל סיבות מיוחדות החלות בחשבון כמו למשל הפקדות חופפות בשתי הקופות. כדי לבצע את פעולת החלת הוותק על המפקיד לפנות לקרן הוותיקה ולהודיע לה שיש לו קרן ישנה ושהוא מעוניין למשוך את הכספים משתי הקרנות על סמך החלת ותק. בהתאם הוא צריך לבקש מהקרן הוותיקה אישור הכולל את הפרטים הבאים: שם העמית, מספר תעודת זהות, מספר העמית, תאריך ותק בחשבון, מעמד החשבון ותאריך הפקדה אחרונה בחשבון. על האישור לכלול הערה שלא בוצעה משיכה מהחשבון, וכן שהחשבון ייחסם להפקדות חדשות. עם מסירת האישור, הקרן הוותיקה תחסום את החשבון להפקדות שוטפות, ולא תהיה אפשרות להשתמש שוב בתאריך הוותק בעתיד לצורך משיכת כספים. לאחר מכן, עליו לפנות לקרן הצעירה עם האישור שקיבלנו מהוותיקה ולמלא בקשת משיכה. לאחר שהקרן הצעירה תקבל את האישור, ניתן יהיה למשוך את הכספים.

קרנות השתלמות – בעיקר יתרונות!