חדשות    

התחזיות למדד ינואר – בין ירידה של 0.1% לעליה של 0.1%

כלכלני בנק הפועליםמעריכים כי מדד ינואר צפוי להיוותר ללא שינוי. הוא יושפע בעיקר מעלייה חדה מאד במחירי הירקות והפירות עקב פגעי מזג האוויר, מעלייה בשיעור של 2.8% במחירי המים ומהתייקרות בתעריפי הארנונה והאגרות השנתיות השונות. כן תשפיע העלייה במחירי הדלקים בשיעור של 1.5%. הירידה העונתית החדה ...

פועלים – מדד ינואר 2013 יוותר ללא שינוי

כלכלני בנק הפועליםמעריכים כי מדד ינואר צפוי להיוותר ללא שינוי. הוא יושפע בעיקר מעלייה חדה מאד במחירי הירקות והפירות עקב פגעי מזג האוויר, מעלייה בשיעור של 2.8% במחירי המים ומהתייקרות בתעריפי הארנונה והאגרות השנתיות השונות.  כן תשפיע העלייה במחירי הדלקים בשיעור של 1.5%. הירידה העונתית החדה במחירי הלבשה וההנעלה עם תחילת מכירות סוף עונת החורף,  ובמחירי ההוצאה על הנסיעות לחו"ל וכן ייסוף בשער החליפין של השקל מול הדולר בשיעור ממוצע של כ-1%,יקזזו במלואם את עליות המחירים.

להערכת כלכלני פועלים מדד פברואר צפוי לרדת ב-0.1% – "מדד פברואר  יושפע בעיקר מירידה עונתית חדה במחירי ההלבשה וההנעלה, עם התעצמותן של מכירות סוף עונת החורף, ומירידות במחירי התוצרת החקלאית הטרייה,  שעלו בחדות בינואר", כותבים כלכלני פועלים, "בנוסף ישפיעו המשך הירידה במחירי ההבראה והנופש בארץ ובחו"ל. עליית מחיר הדלק בשיעור חד של 4.1% תמתן במעט את הירידות.

חשוב להדגיש כי החל מינואר 2013  תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) את מדד המחירים לצרכן על בסיס חדש ועל פי משקלות חדשים. תחזית האינפלציה, של כלכלני פועלים לשנת 2013 ולשנים עשר החודשים הבאים  נותרה בדומה לתחזית הקודמת –  2%! בתחזית זו, מדגישים בפועלים, נלקחו בחשבון הערכות לגבי צעדי מדיניות הצפויים לאחר הבחירות, ותנודות במחירי הנפט והסחורות בעולם.

פסגות – מדד ינואר יירד ב-0.1%

בבית ההשקעות פסגות מעריכים כי מדד חודש ינואר יירד ב-0.1% . כלכלני פסגות, מדגישים כי התחזיות אינן מבוססת על סקרים שמתבצעים אלא על מודל סטטיסטי ולכן יתכנו סטיות. חשוב לטענתם לשים לב במיוחד למגמה ולתחזית השנתית.  גם בפסגות מדגישים את השינויים  בהרכב ובמשקולות מדד המחירים לצרכן החל ממדד חודש ינואר 2013 – "הסעיפים במדד ישתנו בהתאם לסקרי ההוצאות החדשים" כותב אורי גרינפלד, מנהל מחקר המקרו של פסגות, ומוסיף – "האינפלציה הנוכחיות ל-2013 מתבססות על המשקלות הישנים ולכן סביר להניח שישתנו מעט לאחר מדד ינואר. הסעיפים שצפויים להשפיע על המדד: מחירי המים עלו ב-2.8%. הארנונה תעלה ב-2.3%.  מחירי הדלקים נותרו ללא שינוי. ייסוף השקל התקזז עם העלייה במס הבלו הצמוד למדד.  מחירי הירקות הטריים עלו במהלך החודש בעקבות השפעות מזג האוויר.  מחירי המזון צפויים לעלות בינואר ב-0.6%, בעיקר מסיבות עונתיות.  סעיף הדיור צפוי לרדת ב-0.3%, בעיקר מגורמים עונתיים. מחירי הנסיעות לחו"ל צפויים לרדת ב-1.5% כתוצאה מסיבות עונתיות והייסוף בשקל. החולשה בביקושים תמשיך לבוא לידי ביטוי בסעיפים כמו הלבשה והנעלה, ריהוט וציוד ועוד".

בפסגות מספקים גם תחזית למדד פברואר – ירידה של 0.1%. "הגורמים אשר להערכתנו צפויים להשפיע על מדד פברואר", כותב גרינפלד, ומפרט – "מחירי הדלקים עלו ב-4% בעיקר בשל עלייה של 6.4% במחירי המזוט. מחירי המזון צפויים לעלות ב-0.8%, בעיקר מסיבות עונתיות.  סעיף הדיור יוותר ללא שינוי. מחירי הנסיעות לחו"ל ימשיכו לרדת כמו גם מחירי הסלולר".

בחודש מרץ להערכת גרינפלד תרשם עלייה של 0.2% במדד המחירים לצרכן. במרץ ישפיעו על המדד להערכת גרינפלד – "ההנחה שלנו שהעלאת מחירי החשמל תתבצע מתישהו בחודש מרץ ותשפיע הן על מדד מרץ והן על מדד אפריל. סעיף הדיור יעלה להערכתנו ב-0.5%, בעיקר מסיבות עונתיות. בשל העובדה שחג הפסח יחול השנה בסוף מרץ, חלק מעליית המחירים המאפיינת את אפריל תזלוג למדד מרץ. הדבר יבוא לידי ביטוי בעיקר במחירי הנסיעות לחו"ל".

תחזית האינפלציה של פסגות לשנת 2013 היא 2.2%.

 לידר – המדד יירד ב-0.4% ברבעון הראשון!

בלידר שוקי הון סבורים כי המדד ברבעון הראשון של השנה יהיה שלילי (מינוס של 0.4%). להערכת יונתן כץ, "האינפלציה ברבעון ראשון צפויה להיות שלילית בשל גורמים עונתיים, ייסוף בשקל ודחייה של התייקרויות יזומות על ידי הממשלה. האינפלציה בשנת 2013 תסתכם ב-1.9% ותושפע מהעלאת מסים במטרה לצמצם את הגרעון, התייקרות החשמל ועלייה צפויה במחירי הסחורות בעולם" כץ מדגיש כי  פחתו הסיכויים להורדת ריבית נוספת בחודשים הקרובים, לאור השיפור בסביבה הגלובלית והמשך עלייה בביקוש למשכנתאות ובמחירי הדיור. עם זאת, כץ סבור שתיתכן  הורדת ריבית ברבעון שני במידה ולא יחול שיפור בצמיחת המשק הישראלי והממשלה החדשה תבצע קיצוץ עמוק בתקציב. מדיניות פיסקאלית מרסנת תתמוך במדיניות מוניטארית מרחיבה. בכל מקרה בלידר צופים ריבית של 1.75% בסוף השנה (בדומה לריבית כיום).

כלל פיננסים – המדד בינואר יעלה ב-0.1%

בבית ההשקעות כלל פיננסים צופים שהמדד בחודש ינואר 2013 יעלה ב-0.1%. אמיר כהנוביץ' כלכלן המקרו של כלל פיננסים מסביר את ההשפעות הגדולות על המדד – "בתחום הלבשה והנעלה – חזרה לירידת מחירים, עשויה להיות חדה מעט מהרגיל לעונה; בסעיף מזון –עליית מחירים קלה שנובעת מגלגול התייקרות תשומות ועליית מיסים על החברות; סעיף דלק – מחיר יציב – 7.52 שקל לליטר.בסעיף פירות וירקות – עליית מחירים חדה מהרגיל לאחר ירידות חדות בחודשים הקודמים ולאור מזג אויר קשה; דיור – דשדוש, כמעט וללא שינוי. בסעיף אחזקת דירה – עליית מחיר המים ב-2.8%;  תחבורה ציבורית – ביטול העלאת המחירים המוכרזת; תקשורת – ירידת מחירים – המשך השפעת התחרות הגוברת בענף; ארנונה – עלייה ממוצעת צפויה של 2.3%".

בחודש פברואר מעריכים בכלל פיננסים כי המדד יעלה ב-0.1%. כהנוביץ מסביר את הסעיפים המשמעותיים במדד פברואר  – " תחבורה – בדלק  צפויה עליה של 4.1% למחיר של 7.83 שקל לליטר. בסעיף המזון – עליית מחירים חדה מהרגיל, כתוצאה מגלגול התייקרות התשומות; בסעיף הלבשה והנעלה – ירידת מחירים של כ-5%; בירקות ופירות – עליית מחירים חדה מהרגיל; דיור – דשדוש מחירים עם נטייה לירידה; נסיעות לחו"ל – ירידה קלה; תקשורת – ירידת מחירים – המשך השפעת התחרות הגוברת בענף".

כהנוביץ סבור שמדד מרץ יעלה ב-0.2%; הסעיפים המשפיעים – "הלבשה והנעלה – המשך ירידת מחירים עונתית של כ-5%;  ירקות ופירות – ירידת מחירים עונתית; דיור – דשדוש מחירים עם נטייה לעלייה; אחזקת דירה – סיכוי גבוה להעלאה חדה במחיר החשמל; נסיעות לחו"ל – עליית מחיר קלה לקראת עליה חדה בחודש אפריל; תקשורת – ירידת מחירים – המשך השפעת התחרות הגוברת בענף".

תחזית האינפלציה של כלל פיננסים ל-2013 הועלתה מ-2.3% ל-2.4%, על רקע החזרה לעליה במחירי השכירות במדד דצמבר (לאחר 2 חודשי ירידה) ולאור המשך סימני ההתאוששות בכלכלה הגלובאלית, שבאה לידי ביטוי בנתוני המאקרו החיוביים, העליות בשוקי ההון והחזרה לעליה קלה

במחירי הסחורות בחודש ינואר. מנגד, השקל שומר על חוזקה מול הדולר ועשוי למתן חלק מאותן עליות מיובאות.   עוד ברקע, העלאות מחירים צפויות בתשומות רבות כגון חשמל, מים וארנונה, מה שעשוי להתגלגל בהמשך למוצרים נוספים. ברקע, המדיניות המוניטרית של בנק ישראל הינה עדיין מרחיבה, מה שממשיך גם הוא לתמוך בעליות מחירים.

כהנוביץ מתייחס ליעד אינפלציה של בנק ישראל כשלהערכתו היעד לטווח הבינוני הוא 2.5%. "מרכז יעד האינפלציה של בנק ישראל הוא  2% ואכן בעשור האחרון עמדה האינפלציה השנתית הממוצעת בישראל על 2.01%. מכאן שהבנק לא רק מבטיח אלא גם מקיים. גם בארה"ב יעד האינפלציה עומד על 2%, אך בחודש דצמבר האחרון אמר יו"ר הפד, בן ברננקי, כי המדיניות המוניטארית תישאר מרחיבה כל עוד שיעור האבטלה לא ירד מ-6.5% וציפיות האינפלציה (לשנה-שנתיים) לא יעלו על 2.5%.  כלומר, ברננקי מאותת שלמרות שמרכז היעד עומד על 2% הוא יהיה מוכן לסבול גם ציפיות אינפלציה של 2.5%. למעשה, בשמונה שנים האחרונות (כהונתו של פישר) האינפלציה הממוצעת בישראל עמדה גם היא על 2.5%. האם בפועל בנק ישראל מוכן כיום לסבול אינפלציה של2.5%? הנגיד, פישר, לא מוכן להצהיר זאת, אבל המשקיעים מצדם מאמינים שיש לכך סיכוי לא קטן, כשהאינפלציה המגולמת לשנים 2016 ואילך עומדת על 2.5% ויותר".