חדשות    

כמה עובדים יש בענף הבניה ועל מה זה מעיד?

פרויקט דירות

ענף הבניה הינו ענף עתיר עובדים. מספר העובדים בענף הבניה נכון לסוף הרבעון השלישי של שנת 2012, עמד על כ-189 אלף . בשנים קודמות  הסתמכו החברות בענף הבניה  בעיקר על עובדים פלשתינאים. אבל, החל משנת 2000  החל שינוי בתמהיל המועסקים בענף הבניה, והחלו להיקלט בענף יותר ויותר עובדים זרים.

לאחר שיא של כ-15% עובדים זרים בענף מסך העובדים בשנת 2007, החלו טענות כי מדובר בשיעור גבוה ויש להפחית את המכסות (האישורים לעובדים זרים) , ועל רקע זה החליטה הממשלה בשנת 2010  על צמצום כמות העובדים הזרים בענף הבניה כך שהמכסה המאושרת כיום עומדת על 8,000 משרות בלבד והיא תפחת בהדרגה עד ל-2,000 משרות בלבד בשנת 2015 ומשנת 2016 תאושר העסקה של מומחים בלבד.

מספר העובדים הזרים כיום נמוך מהמכסה המותרת אך זו צפויה הייתה להתמלא באמצעות הסכמים בילטרליים בעיקר  מבולגריה ומדינות נוספות. את מקום העובדים הזרים תוספים בהדרגה ועל פי מכסות, עובדים מהשטחים שכיום מכסת ההיתרים שלהם עומדת על כ-37 אלף עובדים. יתרת העובדים הינם מועסקים תושבי ישראל (כ-147.5 אלף כאשר כ-50% מהם לא יהודים).

סקר משרות פנויות בענף הבניה שנערך לאחרונה מצביע על ירידה לכ-9,400 משרות לעומת שיא של 13,200 ברבעון האחרון של שנת 2011. הירידה הזו, וכן מספר המועסקים כיום בענף לעומת מספר המועסקים בעבר הם  עדות לצמצום התחלות הבניה במשק בשנת 2012 לעומת שנים קודמות.  בהקשר זה , יש להדגיש כי הירידה בהתחלות הבניה אמנם לא מתבטאת עדיין בהיצע הדירות הגמורות או בהיצע הדירות בבניה פעילה, אבל ז אינדיקציה חזקה לצפוי בעוד כשנה/ שנתיים וזה מאחר שמשך בניה ממוצע בשנת 2012 שמר על יציבות ועמד על כ-24.9 חודשים.

שכר פועלי בניין עשוי ככל הנראה להפתיע את רובכם.  שכר של עובדי בניין ישראליים עם ניסיון של שנה עשוי להגיע ל-17 אלף שקל.  כך עולה מנתוני הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל בבדיקה שנעשתה במהלך 2012. מדובר בשכר ברוטו הכולל שכר בסיס, שעות נוספות ופרמיות.  עם זאת,  ממוצע השכר בענף נמוך בעשרות אחוזים, ועל פי ההערכות מסתכם ב-11-14 אלף שקל ברוטו . למרות השכר הנאה, מספר פועל הבניין הישראלים נמוך – 160 בלבד.

מנהלי חברות הבניה טוענים כבר תקופה ארוכה כי הבעיה הגדולה בענף הנדל"ן הוא מחסור  בעובדים מקצועיים. אמיר נחום, מנכ"ל  אורתם סהר, מספר בראיון לעיתון "גלובס" שהמחסור בעובדים זרים  הוא עדיין הבעיה האקוטית ביותר בענף הנדל"ן; מסביר שהדרך היחידה להוריד את מחירי הדירות היא הבאתם של עובדים סינים ולא בולגרים, ומסביר כיצד השפיעה מצוקת המימון על פעילות היזמים. היכנסו כאן לראיון המלא.