חדשות    

כמה תקבלו בפנסיה? רק חצי מהשכר!

בכנס המעסיקים של קבוצת עדיף, על שוק החיסון הפנסיוני בארץ, עלו חלק מהבעיות האקוטיות של התחום, ובראש וראשונה, החיסכון הלא מספק לפנסיה. "צריך לדעת שאם יימשך המצב הנוכחי, שוק העבודה העתידי יכלול יותר אנשים מבוגרים, יותר בני 70 שיעבדו בעבודות כמו  – מלצרים, שומרים ועובדים במקדונלד'ס, כדי להתפרנס". מעריך בני שיזף, משנה למנכ"ל ומנהל תחום חיסכון ארוך טווח בקבוצת הפניקס, "על פי הנתונים, עובד שהצטרף למעגל העבודה והחיסכון בגיל 30 ויפרוש בגיל 67 יצטרך  לחיות עם פנסיה שהיא בערך כמחצית מהשכר שהיה לו לפני הפרישה לפנסיה".

למה בעצם? למה חיסכון כל כך ממושך (37 שנים) לא מספק. ובכן, ישנן מספר סיבות ובעיקר – תוחלת החיים. התארכות תוחלת החיים, מובילה לכך שכספי החיסכון נחלקים על פני יותר חוסכים ויותר שנים, וזו בעיה שרק הולכת ומתעצמת, וזה עשוי לגרום למבוגרים בני 70 להישאר בשוק העבודה בכל מיני עבודות פשוטות.

פתרון יכול להיות דרך חיסכון גדול יותר ודרך העלאת גיל הפרישה. חיסכון גדול יותר במהלך שנות העבודה ישאיר כמובן סכום גדול יותר לפניסה, אבל הוא פוגע בצריכה השוטפת. העלאת גיל הפרישה תוביל להגדלת ערך החיסכון, אבל היא תקצר את תקופת הפנסיה.

בעיה נוספת ואולי משמעותית יותר, היא דווקא בצד ההשקעות. אז אנחנו חוסכים לפנסיה, ומה אז? אז מתברר שהתשואה על ההשקעות היא נמוכה מאוד. אפילו אפסית. הריבית היום כל כך נמוכה, האלטרנטיבות השקעה מספקים תשואה מאוד נמוכה (במידה ומדובר באפיקים סולידים) וכך בעצם הכסף המושקע בחיסכון הפנסיוני לא באמת גדל. את ועוד – דמי הניהול אמנם במגמת ירידה בזמן האחרון אבל בהינתן התשואה שמפיקים/ יוצרים מנהלי השקעות, מדובר בדמי ניהול יחסית גבוהים.

ועל רקע זה, ברור שיש כאן פצצת זמן!

בכנס אמר דורון שורר, נשיא איגוד קופות הגמל הענפיות  שצעדי האוצר האחרונים לא אמורים להשפיע על החיסכון הפנסיוני. אך רבים ממשתתפי הכנס  טענו שיש  להעלות את תקרת ההטבות משכר של 15 אלף שקל כפי שרוצה האוצר לרמת שכר גבוהה יותר.

ד"ר זאב רותם, מנכ"ל רותם אסטרטגיה, הדגיש את הבעייתיות שבפנסיה צוברת – "שוק החיסכון הפנסיוני משפיע כל כך הרבה על חיי האזרחים ועל המשק כולו. המהלכים  שעשה בעבר האוצר בשוק הפנסיה הצוברת הלכו רחוק מדי ויצרו כשל שוק גדול יותר משהיה קודם" כך ששוק החיסכון הפנסיוני הצטמצם. הריכוזיות, כמו כל מצב קרטליסיטי יצרה מיד עליה בדמי הניהול. כיום המערכת הפרטית סובלת מדמי ניהול גבוהים וזה יוצר מצב שבו לחוסכים הצעירים, שאינם נמצאים במערכות המגינות, לא יהיה כסף לעת זקנה. ואני מציע לכל אחד ואחד מהאזרחים להיות מודאג כבר עכשיו לגבי היכולת שלו להתקיים בכבוד לעת זיקנה".

הבעיה בפנסיה הצוברת מתחדדת על רקע התשואות הנמוכות שמתקשות להדביק את התחייבות המדינה. בפנסיה צוברת, העובד מקבל פנסיה לפי ההסכם (עליית מדרגה לפנסיה מדי שנה) וזה לא בהכרח מתואם עם הכספים שיש בקופה עצמה. בפועל, עלול להיות גירעון ענק בין ההתחייבות לפנסיה כלפי העובדים ומול הסכו0 שבאמת נחסך. הגירעון הזה הולך וגדל – כבר אמרנו – פצצת זמן!