חדשות    

"המדינה יכולה להכניס את כספי קופות הגמל והפנסיה לענף הבנייה"

רוני מזרחי, מנכ"ל קבוצת מזרחי, מתייחס לנושא ענף הבנייה ומעריך כי "המדינה יכולה להכניס לענף את כספי קופות הגמל וקרנות הפנסיה; מדובר במאות מיליארד שקלים"

רוני מזרחי, מנכ"ל קבוצת מזרחי, מתייחס הבוקר לנושא ענף הבנייה ומעריך כי "עיוות נוסף בתחום ענף הדיור יגרום לגל צונאמי". מזרחי פותח דבריו, וכותב כי "אוטוטו נתחדש בממשלה חדשה. כרגע נשמעות הרבה הבטחות, דיבורים ותוכניות. אלא שהפחד הגדול הוא עוד שנתיים של אפס פתרונות ועלייה נוספת במחירי הדירות רק יביאו להגדלת המחסור לכ-145 אלף דירות. אני קורא לממשלה הבאה לפעול באופן מידי, אמיתי ומשמעותי לפתרון לבעיית הדיור בישראל. הממשלה הקודמת רק דיברה. כל רעיון חדש שהוצע במטרה לפתור את בעיית הדיור, הוכשל ע"י מפלגה אחרת".

"הממשלה הבאה חייבת להכריז כי היא תעניק לכל זוג צעיר הטבה בשווי  200 אלף ₪, כדי שהזוג יוכל לרכוש דירה ואם יבחרו לרכוש בפריפריה יקבלו מענק נוסף בשווי 100 אלף ₪ ללא תנאים והגבלות. מעבר לכך, המדינה צריכה לעזוב את השוק לפעול בחופשיות ולאזן את עצמו באופן טבעי ולא בצורה מלאכותית.

קבוצת מזרחי: "בניין 'הסנטוריון' בחולון מיועד להיות אחד הבניינים המפוארים והיפים בעיר"

מזרחי כותב: "מאיפה יגיע הכסף להטבות, אתם שואלים? המדינה תממן את המענקים הללו שיסתכמו בכ- 6-8 מיליארד שקל מהכספים אותם היא גובה כל שנה ממכירת קרקעות המדינה. כך, המדינה לא תסכן את הבנקים ולא את רוכשי הדירות ב-5-10 השנים האחרונות שכבר קנו ולקחו משכנתאות. עם ירידת מחירים כוחנית יכול להיווצר עיוות נוסף בשוק שיגרום לשוק הדיור סערה כמו גל צונאמי, המהלך חייב להיות כלכלי לכל הצדדים".

"על מנת שמשהו ישתנה כאן באמת, הממשלה הבאה ובייחוד שר האוצר הבא, חייב להקצות מדי שנה קרקעות למינימום 50,000 יחידות דיור חדשות, שכן רק הגדלת היצע הקרקעות יכולה להביא לירידת מחירי הדיור", כותב מזרחי.

"נקודה חשובה נוספת היא קיצור תהליכי הרישיונות והיתרי הבנייה. המדינה חיי חייבת לייצר מציאות בה הקבלנים יקבלו תוך שנה לכל היותר את כל והרישיונות וההיתרים.  אנחנו נמצאים במצב חירום מבחינה נדל"נית, ביבי מדבר רק על איראן אבל יש כאן מצב של מלחמה קיומית יומיומית. הממשלה חייבת לאפשר לבנות ומהר, לכן נדרש צעד משמעותי שיקל על הקבלנים ויקצר את זמני ההמתנה המטורפים להיתרי הבנייה".

רוני מזרחי – "הפוליטיקאים עובדים עלינו"

מזרחי מוסיף כי "זה לא חדש שהקבלנים סובלים ממחסור בכוח העבודה. לצערי הישראלים מעדיפים להרוויח שכר של 6,000-10,000 ₪ בכל עבודה אחרת
מאשר 15,000-20,000 ש"ח בענף הבנייה. יש עשרות אלפי מקומות עבודה בבנייה אבל הישראלים מתפנקים. לכן, הגיע הזמן שהממשלה תעודד ישראלים לעבוד בבנייה. היא יכולה להעניק להם הטבה ברכישת דירה, הקלות במס ההכנסה ומענקים שיסייעו לפתור את בעיית העובדים בענף הבנייה. במצב הנוכחי אין מספיק עובדים ופועל סיני מקבל 20-40 אלף שקלים בחודש, מה שמקשה מאוד על הקבלנים להוריד את מחירי הדירות ואף מגדיל את עלויות הבנייה".

"על מנת להוריד את מחירי הדירות יש צורך במספר צעדים מצטברים שעל המדינה לנקוט. עלייה לשחרר קרקעות הניתנות לבנייה מיידית בפועל ולא על הנייר, להפחית את הביורוקרטיה, להגדיל את היצע העובדים, לעצור את המשך התקנים המייקרים את הבנייה ולהעניק מימון והלוואות מדינה בריבית פריים + 1%-2% לרוכשים. יתרה מכך, המדינה יכולה להכניס לענף הבנייה את כספי קופות הגמל וקרנות הפנסיה. מדובר במאות מיליארד שקלים זמינים, שהיום אין כמעט מה לעשות איתם אך ע"י השקעה בנדל"ן יכולים להביא לתשואה נאה  של 3%-5% לכספי ציבור החוסכים בשנה", מסכם מזרחי.