חדשות    

כצפוי בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1%

מדד המחירים

בנק ישראל החליט להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1% ההחלטה הייתה צפויה. לדברי בנק ישראל, ההחלטה להותיר את הריבית לחודש מאי ללא שינוי ברמה של 0.1%, עקבית עם מדיניות מוניטרית שנועדה להחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין.

מדד המחירים לצרכן עלה במארס ב-0.3%, בהובלת מחירי הדלק וסעיף הדיור. בשנים עשר החודשים האחרונים נרשמה אינפלציה שלילית של 1%. הציפיות לאינפלציה לטווחים הקצרים מהמקורות השונים מצויות סביב הגבול התחתון של יעד האינפלציה, או מעט מתחתיו. הציפיות לטווחים הארוכים נותרו יציבות סביב מרכז היעד.

האינדיקטורים לפעילות ברבעון הראשון מצביעים על כך שהמשק ממשיך לצמוח בקצב המתון ששרר בשנתיים האחרונות. נתוני סקר החברות תומכים בהערכה זו. המדד המשולב עלה במארס ב-0.4%, ונרשם גידול בהכנסות ממיסים. בניכוי השפעות חריגות, נרשמה במארס עלייה של 3.3% וברבעון הראשון ירידה של 0.9% ביצוא הסחורות במונחים דולריים.
קרן המטבע הבינלאומית עדכנה כלפי מעלה את התחזיות לצמיחה באירופה וביפן, וכלפי מטה את התחזיות לצמיחה בארה"ב ולהתפתחות הסחר העולמי. בנתונים השוטפים מגוש האירו ישנם סימנים להתאוששות, וחלק מהנתונים המאכזבים בארה"ב משקפים גורמים חד פעמיים. על פי הציפיות העולות מהשווקים, נדחה מועד התחלת העלאת הריבית בארה"ב.

מאז הדיון המוניטרי שהתקיים ב-22/3/15, ועד ל-24/4/15, התחזק השקל מול הדולר ב-3%, ונרשם ייסוף של 1.7% במונחי שער החליפין הנומינלי האפקטיבי. מתחילת השנה נרשם ייסוף אפקטיבי של 3.7%, בין היתר על רקע מדיניות מוניטרית מרחיבה במספר משקים עיקריים. ירידה בקצב החזוי של צמיחת הסחר העולמי  והמשך הייסוף  עלולים להקשות על צמיחת היצוא והמגזר הסחיר.

נמשכת עליית מחירי הדירות, והיקף נטילת המשכנתאות ממשיך להיות גבוה. מספר העיסקאות התמתן מעט בפברואר, גם בקרב המשקיעים

רוני סולומון, מנהל מחלקת יעוץ, בחברת בטוחה משכנתאות, התייחס להחלטת בנק ישראל להשאיר את הריבית על כנה: ההחלטה הנוכחית מעידה על התייצבות האינפלציה ביעד הבנק, מכיוון שבהחלטת הריבית בחודש הקודם נטען כי הצעד הוא פועל יוצא של האינפלציה הנמוכה. נראה כי הדבר מרגיע את בנק ישראל ומצביע על רצונם של הבנקים להעלות את הריבית בהמשך השנה אך לא נראה שמגמה זאת תחל לפני תחילת 2016.

בנוגע לשוק המשכנתאות נראה כי סביבת הריבית הנוכחית גורמת לקהל הרחב להמשיך ולרכוש נכסים כאלטרנטיבה לריביות הנמוכות, במיוחד כאשר כיום, הריבית מאפשרת לרכוש נכס בתנאים מועדפים שמעולם לא היו וספק אם יחזרו. אין ספק כי שוק המשכנתאות כיום, זו האלטרנטיבה הכדאית ביותר להשקעה ואני לא צופה ירידה במס' לוקחי המשכנתאות או בהיקפי המשכנתאות בטווח הקרוב.