חדשות קרנות נאמנות    

כשמניה קורסת גם הפנסיה שלכם נפגעת! אם חשבתם שאתם לא מושקעים בה, טעיתם…

אם חשבתם שכשאתם קוראים על מניה שקורסת זה לא נוגע אליכם, טעיתם טעות מרה. כדאי שתתחילו להפנים שיש קשר ישיר בין קריסת מניות בבורסה לכסף של כולנו. השבוע נוכחנו לדעת כמה שקריסה נוגעת לפנסיה שלנו ועלולה להיות כואבת. ועכשיו נסביר למה. השבוע חברה בשם כלל ביוטכנולוגיה (כת"ב)  נפלה בכ-50% ואיבדה בשני ימי מסחר יותר מחצי מיליארד שקל, סכום שמהווה מחצית משוויה. הסיבה לירידות היתה על פי החשדות הונאה בניסוי של חברת בת שלה בשם אנדרומדה. מי שדיווחה על החשדות בהונאה היא חברה אמריקאית בשם הייפריון שרכשה את חברת  אנדרומדה מידי כת"ב, והאשימה אותה האשמות חריפות  על הטיית ניסויים קליניים בתרופה המרכזית, המיועדת לטיפול בסוכרת.

אז איך כל זה נוגע אל הציבור שחושב שהוא אינו משקיע במניה? בצורה פשוטה מאוד. כת"ב היא חברה שהייתה מהגדולות במגזר הביומד, טרם הנפילה. לפיכך גופים מוסדיים רבים משקיעים בה. גלובס דיווח שבין השאר חברות ביטוח, פנסיה וכדומה. כך למשל מגדל ביטוח החזיקה בה 2.9% גם חברת מנורה, הראל, הכשרת הישוב ואיילון.

גם לקופות הגמל היה חלק באחזקה והם החזיקו 3.4% מכת"ב, המובילה בהן היתה ילין לפידות ניהול קופות גמל. קופות גמל נוספות גדולות הן ד"ש, אקסלנס ומגדל. קרנות נאמנות החזיקו יחד 3% – הגדולה בהן היא הראל פיא וקרנות פנסיה החזיקו 2.9%, מתוכן מגדל ומנורה בשיעורים של כ-1% כל אחת.

כת"ב היא חברה בשליטת 56% כלל תעשיות, שנרכשה והוצאה מהבורסה על ידי המיליארדר לן בלווטניק. טבע מחזיקה 14% בחברה.