פיקדונות מובנים    

לאומי בפיקדון מובנה על טבע – האם כדאי?

טבע

לאומי מציע ללקוחותיו פיקדון מובנה (סטרקצ'ר) על מניית טבע (TEVA), חברת התרופות הגנריות המובילה בעולם. הפיקדון המובנה הוא שקלי למשך שנתיים והתשואה בו תלויה בעליית ערך מניית טבע (בהתאם למחיר המנייה בבורסה האמריקאית). הקרן השקלית מובטחת בתום תקופת הפיקדון, בדומה לפיקדונות מובנים אחרים, והמשמעות היא שהמשקיעים בפיקדון אינם יכולים להפסיד נומינלית, אבל....

לאומי מציע ללקוחותיו פיקדון מובנה (סטרקצ'ר) על מניית טבע (TEVA), חברת התרופות הגנריות המובילה בעולם. הפיקדון המובנה הוא שקלי למשך שנתיים  והתשואה בו תלויה בעליית ערך מניית טבע (בהתאם למחיר המנייה בבורסה האמריקאית). הקרן השקלית מובטחת בתום תקופת הפיקדון, בדומה לפיקדונות מובנים אחרים, והמשמעות היא שהמשקיעים בפיקדון אינם יכולים להפסיד נומינלית, אבל בהנחה שהם לא יזכו למענק, אלא לקרן השקלית בלבד, הרי שמדובר בהפסד ריאלי – הפסד של האינפלציה בתקופה זו, הפסד של הריבית האלטרנטיבית שהמשקיע היה מקבל באפיק אחר.

הפיקדון המובנה לשנתיים מאפשר למשקיעים לקבל 90% מעליית ערך מניית טבע הנסחרת בחו"ל עד עלייה של 34% (לא כולל). אם מניית טבע תעלה ב-34% ומעלה באחד מימי הפיקדון לעומת המדד הבסיסי, יקבלו המשקיעים ריבית של 3% לכל תקופת הפיקדון. הריבית המותנית (המענק) היא צמודה לשער החליפין של הדולר.

תאריך תחילת הפיקדון הוא 12 בספטמבר 2012, תאריך הפירעון הוא 12 בספטמבר 2014. המדד הבסיסי לצורך חישוב המענק המותנה הוא שער הסגירה ב-12 בספטמבר והמדד הקובע לחישוב המענק הוא 8 בספטמבר 2014.

כאמור המענק יינתן כתלות בעליית מחיר המנייה של טבע. עלייה של 34% ומעלה  במדד הקובע ביחס למדד הבסיסי בכל אחד מהימים בתקופה (הבדיקה היא לפי שער הסגירה של נכס הבסיס) תזכה את המשקיעים בריבית כאמור של 3%; אם זה לא קרה – המנייה לא עלתה ב-34% ומעלה, אזי המשקיעים יקבלו 90% מעליית מחיר מניית טבע. אם מניית טבע ירדה בתקופה, אז המשקיעים יקבלו את הקרן השקלית.

מינימום הפקדה – 15 אלף שקל, וניתן להפקיד עד 12 בספטמבר שעה 12:00. הפיקדון, מדגישים בלאומי ניתן לשבירה רק בהסכמת הבנק, ואם זה יקרה הלקוח יקבל סכום נמוך מסכום ההשקעה ההתחלתי. בלאומי מדגישים  כי הפיקדון המובנה מתאים למשקיעים – "הצופים שתרשם עלייה במניית טבע עם אפשרות לתשואה גבוהה יותר מהשקעה חסרת סיכון, התלויה בביצועים ובתנודתיות של טבע – זאת מבלי לסכן את קרן ההשקעה".

בלאומי גם מפרטים את היתרונות והחסרונות שבפיקדון מובנה זה. היתרונות  – "קרן ההשקעה מובטחת בפירעון; טווח השקעה בינוני; הריבית, לפני הצמדה לשע"ח דולר/שקל, תחושב לפי 90% מעליה של עד 34% (לא כולל) במניית טבע". החסרונות והסיכונים העיקריים להערכתם – "אפשרות להפסד הכנסה בהשוואה להשקעה חסרת סיכון. לצורכי אינדיקציה, הריבית השקלית השנתית חסרת הסיכון שפורסמה על ידי הבורסה לניירות ערך בתל-אביב בתחילת אוגוסט היא 2% בשנה;היעדר נזילות לתקופת הפיקדון; חשיפה למחיר ולתנודתיות של מניית טבע; אין השתתפות בדיבידנדים; הריבית המותנית צמודה לדולר מול השקל; אם מניית TEVA תעלה ב-34% או יותר בהשוואה לשער הבסיס, הפיקדון ישלם ריבית בשיעור של 3% לכל תקופת הפיקדון".

במקביל לפיקדון המובנה, מספקים בלאומי סקירה על טבע שנכתבה על ידי האנליסט נמרוד צ'סניק  ולהלן עיקריה – "חברת טבע הינה חברה רב לאומית, שבסיסה בישראל, הפעילה בלמעלה מ-60 מדינות ברחבי העולם ועם סל תרופות של יותר מ- 1,300 מולקולות הנמכר ביותר מ- 120 שווקים. טבע מעסיקה כ – 46,000 עובדים ונחשבת לחברה הגנרית  הגדולה בעולם עם שווי שוק העומד על 38 מיליארד דולר. החברה עוסקת בעיקר בפיתוח, ייצור ושיווק של מוצרים בתחום הפרמצבטיקה. בנוסף, מייצרת החברה חומרי גלם פעילים למוצרים פרמצבטיים לתצרוכת עצמית ולמכירות חיצוניות.

"דוחות החברה לרבעון השני של שנת 2012 היו טובים ועמדו בטווח התחזיות המוקדמות. החברה רשמה הכנסות בסך 5 מיליארד דולר לעומת 4.2 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח נקי והרווח מדולל למניה (על בסיס Gaap) עמדו ברמה של 863 מיליון דולר ו-0.99 דולר למניה, עלייה של %50 ו- %55 בהשוואה לרבעון  השני של שנת 2011. בנוסף, בעוד שחברות רבות הנמיכו את תחזיותיהן להמשך השנה טבע אישררה את תחזיותיה המוקדמות לשנת 2012.מרבית פעילותה של טבע הינה בשוק הגנרי. כך, בחציון הראשון של שנת 2012 הסתכמו מכירותיה בתחום זה בכ-61% מסך ההכנסות, מכירות הקופקסון היווה כ-20% מהמכירות, קו מוצרי הנשימה כ-4% ומוצרי בריאות האישה היוו כ-2% מההכנסות.

"ההתפלגות הגיאוגרפית של ההכנסות הינה כדלקמן: צפון אמריקה – 49%, אירופה – 30%, ושאר העולם – 21%. מעמדה המוביל של טבע הושג בין היתר, בזכות סדרת רכישות מוצלחות של חברות העוסקות בתחום הפרמצבטיקה, כאשר הרכישות האחרונות כללו את חברת Taiyo היפנית וספלון (Cephalon) האמריקאית המתחרה במוצרים מקוריים. רכישות אלה מחזקות את טבע באזורי פעילות, בהן נוכחותה הייתה דלה או לא קיימת ובקווי מוצרים משלימים לקו המוצרים הקיים.

"ספלון היא חברת ביוטכנולוגיה ציבורית שנסחרת בנאסד"ק, העוסקת בפיתוח תרופות ממותגות לטיפול במערכת העצבים, הפרעות שינה, סרטן, בעיות נשימה וניוון שרירים. חברת ספלון מוכרת כיום כ-170 מוצרים בלמעלה מ-100 מדינות והצבר שלה כולל מעל 30 מוצרים בשלבי פיתוח מתקדמים. לטבע מספר תרופות אינובטיביות וביניהן האזילקט שקצב מכירותיה עמד במחצית הראשונה של  2012 על כ- 95 מיליון דולר, גידול מרשים של 36% לעומת המחצית המקבילה ב-2011. עם זאת, תרופת הדגל של החברה היא ללא ספק תרופת הקופקסון שהיא המובילה בעולם בטיפול בטרשת נפוצה. סך המכירות של התרופה הסתכמו במחצית הראשונה של שנת 2012 בכ-982 מיליון דולר והיא מהווה כאמור למעלה מ-20% מהכנסותיה של טבע. סך הכנסות טבע ממכירת תרופות גנריות במחצית הראשונה של שנת 2012 הסתכמו בכ-1.95 מיליארד דולר לעומת כ-1.4 מיליארד דולר במחצית המקבילה אשתקד. להערכתנו, אסטרטגיית הרכישות והמיזוגים בה נוקטת טבע בשנתיים האחרונות ומטרתה להביא לקיטון בתלות החברה בתרופת הקופקסון מתחילה להניב תוצאות והחברה פועלת במספר כיוונים כדי להרחיב את סל מוצריה. כך, בתחילת חודש אוגוסט החלה החברה בשיווק של גרסה גנרית לתרופת  Actos המיועדת לחולי סכרת  וכן הגישה בקשה ל-FDA לאישור תרופה חדשה למניעת הריון.

"בתקופה האחרונה התבסס מעמדה של הקופקסון כתרופת מקור ייחודית השייכת לטבע. כך, הכריע ביהמ"ש בארה"ב בסוף חודש יוני לטובת חברת טבע בסוגיית תוקפו של הפטנט על הקופקסון, וקבע כי מתחרותיה של טבע, נוברטיס, מיילן ומומנטה הפרו את הפטנטים של טבע בנוגע לתרופה. הפסיקה תמנע מהמתחרות לשווק את תרופותיהן לפחות עד מאי 2014, עת חלק מהפטנטים על התרופה יפוגו. גם בבריטניה פסק בית המשפט לטובתה בנוגע לתביעה בגין פטנט של הקופקסון. פסיקות אלו מבטיחות לטבע, בינתיים, שקט תעשייתי.  במהלך הרבעון האחרון חברת טבע הציגה תוצאות מוצלחות בניסויי שלב Phase III)  3) במתן קופקסון במינון של שלוש  פעמים בשבוע בהזרקה. נזכיר, כי שלב 3 בבדיקת תרופות על ידי ה- FDA הינו השלב האחרון לפני תחילת שיווק ניסיוני. הצלחה זו צפויה להמשיך ולתמוך בתרופת הקופקסון ובמניית החברה.

"במבט קדימה, ישנם מספר גורמים העלולים להשפיע לשלילה על מניית החברה. בין היתר, סנטימנט שלילי בשוק, ירידה ממכירות לאור ההאטה הכלכלית הגלובאלית, התגברות התחרות (לדוגמה בשוק היפני) ואיומים על פטנטים קיימים (דוגמת פטנט ספלון על תרופת אלטימה).עם זאת,  להערכתנו מחיר המניה הנוכחי של טבע אטרקטיבי ונסחר במכפיל ההיסטורי של כ- 11.3 על רווחיה ב- 2011 ע"פ בלומברג, ומכפיל משוקלל (הלוקח שני רבעונים מדווחים ועפ"י שני רבעונים חזויים) של 7.5 בלבד. אסטרטגיית החברה להקטנת התלות בקופקסון בשנים הבאות בשילוב הפסיקות לגבי תוקף הפטנט על תרופת הקופקסון תומכות במניה. בנוסף הביקוש הקשיח יחסית למוצרי החברה (תרופות) צפוי להגן עליה מפני ההאטה העולמית".

ובכן מה שהכלכלנים של בנק לאומי בעצם אומרים לכם היא שהם ממליצים על מניית טבע, אבל האם הם ממליצים על הפיקדון המובנה. זה ממש לא ברור, וצריך לשים לב לאבחנה הזו. המלצה על טבע יכולה להתבטא בעליית מחיר של עד 34% בשנתיים הקרובות, ואז גם מחזיקי הפיקדון המובנה על טבע נהנים, אבל אם מחיר מניית טבע יעלה למעלה מ-34%, אז המשקיעים בפיקדון דווקא מפסידים – הם לכאורה "הלכו על טבע", אבל היא עלתה יותר מדי והם יקבלו רק 3% לשנתיים, וזה ממש לא ביג דיל. וזאת הבעיה של הפיקדונות המובנים – הם לא רציפים, הם בנויים בשיטת המדרגות – האינטרס של מחזיק הפיקדון המובנה על טבע הוא שהיא תעלה, אבל עד גבול מסויים, ולכן הסקירה של כלכלני לאומי לא באמת מספרת את כל הסיפור – אז מה אם הם ממליצים על מניית טבע? יכול להיות שהם סבורים שהמחיר יהיה גבוה מהמחיר הנוכחי בשיעור העולה על 34%, ומה אז? הפיקדון המובנה ממש לא אטרקטיבי.

לסיכום – בהחלט פיקדון מובנה מעניין. פיקדון שמספק אפסייד נחמד, באם מניית טבע תעלה, אבל מהר מאוד זה עלול להתהפך, באם היא תעלה יותר מדי, ברגע שיש גבול דק בין רווח נאה להפסד (הגבול כאן הוא בעלייה של 34%), אז מדובר כבר על הימור, אם כי הימור מושכל, הימור בלי סיכון גדול. הדאונסייד בהשקעה כזו הוא נמוך מאוד – הפסד של ריבית ריאלית לשנתיים, וגם כך, נכון לעכשיו הריבית הריאלית די ברצפה.

בנק לאומי, רק נזכיר הציע בעבר מספר פעמים פיקדונות מובניים על טבע. האחרון שבהם בסוף 2011 – היכנסו כאן לפרטים המלאים על הפיקדון המובנה הקודם על מניית טבע

למדריך פיקדון מובנה – כל מה שרציתם לדעת על פיקדון מובנה, כל החסרונות, כל היתרונות, האפסייד והדאונסייד