פיקדונות מובנים    

לאומי בפיקדון מובנה על AT&T

בנק לאומי מציע פיקדון מובנה (סטרקצ'ר) על מניית AT&T הנסחרת בוול-סטריט. מדובר בפיקדון מובנה שקלי לשלוש שנים המאפשר חשיפה על מניית AT&T ללא סיכון קרן ההשקעה הנומינלית. במילים פשוטות, יש רצפה להשקעה בגובה ההשקעה הנומינלית, אם כי, צריך לזכור שקבלת תמורה שקלית בסכום זהה לערך הקלי כיום, משמעותה – הפסד ריאלי גובה האינפלציה בתקופה זו, ומעבר לכך הפסד של אלטרנטיבות אחרות. ועדיין – מדובר בהפסד מוגבל (האינפלציה הצפויה בשלוש השנים הקרובות מסתכמת ב-8% לערך).

היתרון במוצר הזה הוא שמול הרצפה האמורה, יש סיכוי לאפסייד – הפיקדון המובנה מאפשר השתתפות של 120% מעליית מניית AT&T לפי ממוצע תצפיות רבעוניות במהלך תקופת הפיקדון (12 תצפיות). קרן ההשקעה היא שקלית, וההשתתפות בעליית ערך המניה היא צמודה לדולר.

תחילת הפיקדון המובנה – 31 בדצמבר 2012 וסיום הפיקדון המובנה ב-31 בדצמבר 2015.

המפתח לבחינת כדאיות ההשקעה הזו הוא התשואה הצפויה על ההשקעה ושיטת החישוב המוגדרת בפיקדון המובנה.  כאמור הפיקדון המובנה מאפשר השתתפות בשיעור של 120% מעליית ערך המניה. איך מודדים את עליית ערך המניה? ובכן – מגדירים מדד קובע ומדד בסיס. מדד הבסיס הוא שער המניה ביום תחילת הפיקדון המובנה; המדד הקובע הוא ממוצע אריתמטי של 12 התצפיות הרבעוניות (החל ממרץ 2013 ועד סוף 2015). אם המדד הקובע יהיה שווה למדד הבסיס או נמוך ממנו, לא תשולם כל ריבית ורווחים על הפיקדון. כלומר, המפקידים יקבלו רק את הסכום הנומינלי המקורי.

במידה והמדד הקובע כפי שהוגדר כאן עולה על מדד הבסיס, אז יזכה המפקיד בבונוס – השתתפות בשיעור של 120% מעליית המדד הקובע לעומת מדד הבסיס.

מינימום העסקה, על פי המתאר שפרסם בנק לאומי – 15 אלף שקל ויש להדגיש כי הפיקדון המובנה ניתן לשבירה רק בהסכמת הבנק ובכל מקרה  – בשבירה  הלקוח יקבל סכום נמוך מסכום ההשקעה ההתחלתי.

בבנק לאומי מדגישים כ קהל היעד לפיקדון המובנה הזה הם לקוחות שצופים צמיחה במניית AT&T בשלוש השנים הבאות, עם אפשרות לתשואה גבוהה יותר מהשקעה חסרת סיכון, המותנית בביצועים של מניית AT&T , וזאת מבלי לסכן את קרן ההשקעה.

היתרונות העיקריים של הפיקדון המובנה אליבא בנק לאומי – "פוטנציאל להשתתפות בעליית ערך מניית AT&T מבלי לסכן את קרן ההשקעה; קרן ההשקעה מובטחת בפירעון; שיעור השתתפות גבוה מ-100% בעליית מניית AT&T (120% השתתפות)".

מנגד, בבנק לאומי מציגים גם את הסיכונים המשמעותיים שבפיקדון המובנה – "אפשרות להפסד הכנסה בהשוואה להשקעה חסרת סיכון. לצורכי אינדיקציה, הריבית השקלית השנתית חסרת הסיכון שפורסמה על ידי הבורסה ב-2 בדצמבר 2012 היא 2% בשנה". סיכונים נוספים שמודגשים בבנק לאומי – "היעדר נזילות לתקופת הפיקדון; חישוב שיעור עליית המדד הקובע על פי תצפיות עלול לגרום שתשואת עליית המדד  הקובע ותשואת הפיקדון תהיה נמוכה משמעותית משיעור עליית נכס הבסיס/ המניה באותה התקופה. הריבית מותנית בדולר, וכן – הפיקדון המובנה לא ישלם דיבידנדים וזאת על אף שנכס הבסיס עשוי לחלק מעת לעת דיבידנדים".

בבנק לאומי מספקים בצמוד למידע על הפיקדון המובנה,  סקירה על מניית AT&T – "חברת AT&T היא אחת מחברות התקשורת הגדולות בעולם. החברה בעלת שווי שוק של 196 מיליארד דולר. בשנת 2011 הכנסותיה הסתכמו ב-127 מיליארד דולר – צמיחה של 2% ביחס לשנה קודמת. כל הכנסות החברה מקורן בארה"ב, מחציתן נובעות ממתן שירותי תקשורת לטלפונים ניידים וכמחציתן משירותי תקשורת לטלפונים נייחים. החברה מציגה יציבות בהכנסות כשבחמש השנים האחרונות הצליחה החברה לייצר צמיחה ממוצעת של 2%. בשנת 2008 הציגה צמיחה גבוה של 4.3% כתוצאה מגידול במספר המינויים. בשנת 2009, בזמן המשבר, ירדו ההכנסות ב-1.2%.

"תשואת הדיבידנד של המניה עומדת על 5.2%. החברה מתמקדת כיום בקיצוץ הוצאות ובשינויים מבניים. בין הסיכונים העומדים בפני החברה היום נכללים החרפת התחרות בענף, שינויים רגלוטורים וחיסכון מקיצוצים שיהיה נמוך מן הצפוי. מניית החברה נסחרת במכפיל זול (15) ביחס למתחרותיה קומקאסט וורייזון שמניותיהן נסחרות במכפילים של 19-20, אך ברמת מכפילים גבוהה ביחס לחמש השנים האחרונות שעמד על 12.5. מניית AT&T היא מניה דפנסיבית וככזו גדלה האטרקטיביות שלה בתקופה של חוסר וודאות. נציין כי משקיעים במוצר זה אמנם לא ייהנו מתשלום דיבידנד גבוה, אך מאידך ייהנו משיעור השתתפות גבוה בעליית ערך המניה".

כן ולא – הדיבידנד הוא חלוקת רווחים לבעלי מניות, וזה בהחלט בא על חשבון עליית ערך המניה – אף אחד לא מבטיח ששיעור ההתתפות בעליית המניה (120%) יפצה את תשואת הדיבידנד הגבוהה. מעבר לכך, בלאומי לא פרטו מה יקרה במצב של ספינאוף – פיצול החברה לחלקים. במצבים כאלו ערך המניה יורד ובהתאמה בעלי המניות מקבלים את החלק שפוצל (החברה שפוצלה) – האם ההתייחסות לזה היא כמו לדיבידנד? או שמתייחסים לשני הנכסים (המקורי והמפוצל ממנו) כאילו הם הנכס הישן? לא ברור.

מה זה  פיקדון מובנה? מה היתרונות והחסרונות של פיקדונות מובנים?  – היכנסו כאן למדריך פיקדון מובנה