חדשות    

לאומי – הריבית לא תשתנה בחודשים הקרובים

כלכלני בנק לאומי סבורים שריבית בנק ישראל שנותר 1.75% בחודש פברואר תישאר באותה רמה גם בחודש מארס ובאפריל 2013; המשמעות עשויה להיות – המשך ביקושים למשכנתאות זולות – ככה מחירי הדירות לא ירדו.

כלכלני לאומי אינם מתייחסים לשוק הדירות, אך הם מדגישים  כי החלטת בנק ישראל שלא לשנות את הריבית בפברואר תאמה את הציפיות, וכן הם מצפים כאמור שמגמה זו תימשך – " בנק ישראל הודיע ב- 28 לינואר על החלטתו להותיר את הריבית לחודש פברואר ללא שינוי על רמה של 1.75%.החלטה זו תאמה את הציפיות בשוק, לאור המדיניות העקבית של בנק ישראל, בשנה האחרונה, לתמוך במדיניות מוניטארית מרחיבה. בתקופה זו הריבית הריאלית נשמרה ברמה יציבה יחסית סביב  אפס. כלומר, ניתן להעריך שהרחבה נוספת במדיניות המוניטארית של בנק ישראל תתרחש במידה ויחול שינוי משמעותי בתנאי הרקע הכלכליים כגון, שינוי בסביבת האינפלציה או היחלשות נוספת של קצב הצמיחה בישראל ובעולם.

"בהתייחס לכך מציין בנק ישראל שלראשונה מזה זמן, הערכות בתי השקעות בעולם הן שהסיכונים במשק העולמי פחתו. כך, הסיכון מפני החרפת משבר החוב באירופה פחת, ואי הודאות סביב סוגית המצוק הפיסקאלי בארה"ב הוסרה ברובה. כמו כן, נתוני המקרו שפורסמו החודש בארה"ב ובסין המשיכו להיות חיוביים. על רקע זאת, אנו מעריכים שריבית בנק ישראל תישאר ללא שינוי בחודשים הקרובים.

גורם נוסף אשר עשוי להשפיע על המדיניות המוניטארית הוא המדיניות הפיסקאלית בה תנקוט הממשלה החדשה. בשלב זה קיימת אי ודאות לגבי הרכב התקציב הממשלתי הבא ואופן העמידה ביעדי הגירעון / ההוצאה הממשלתיים, ולכן שינוי בריבית, על רקע זה, אינו צפוי בשלב זה. בנוסף, המדיניות המוניטארית של בנק ישראל יכולה להשתנות במקרה של התחזקות מגמת הייסוף של שער החליפין של השקל על רקע התחלת הזרמת הגז, אשר עלולה להוביל להתגברות הציפיות לייסוף של שער החליפין של השקל וכתוצאה לפגוע במידת התחרותיות של החברות היצואניות".

כלכלני לאומי מתייחסים להודעת סטנלי פישר על כוונתו לעזוב בסוף יוני את התפקד  – "נציין כי עד שלא יהיה מידע לגבי זהות הנגיד הבא לא ניתן להעריך האם יחול שינוי בגישה של בנק ישראל ביחס לניהול המדיניות המוניטארית.עוד יש לציין בהקשר זה, כי לפי חוק בנק ישראל החדש מדיניות הריבית נקבעת על ידי ועדה מוניטארית, אשר חבריה אינם צפויים להתחלף עם עזיבתו של סטנלי פישר. עובדה זו מצמצמת במידה מסוימת את אי הודאות בנוגע למדיניות הריבית העתידית. הנגיד התייחס לכך במסיבת עיתונאים שערך ב-30 בינואר באומרו 'הועדה המוניטרית, כולל שלושת חבריה החיצוניים, הפרופסורים ראובן גרונאו, אלכס צוקרמן ורפי מלניק, מביאה לכך שהחלטות המדיניות המוניטרית מביאות למדיניות טובה יותר, מבוססת ויציבה. המערכת הזו תתמוך בקבלת ההחלטות ובאופן הניהול של הנגיד הבא, וגם תסייע לו להימנע מטעויות גדולות".

בלאומי מדגישים כי מדד אמון הצרכנים מצביע על פסימיות פחותה של משקי הבית ביחס למצב הכלכלי בשנה הקרובה – "מדד אמון הצרכנים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביע על פסימיות של משקי הבית ביחס למצבם הכלכלי בשנה האחרונה. פסימיות זו תאמה את ההערכה השלילית של משקי הבית ביחס למצב הכלכלי של המשק בשנה האחרונה. עד המחצית השנייה של 2012, ההערכה של משקי הבית ביחס למצבם הכלכלי העתידי הייתה פסימית במידה פחותה בהשוואה להערכות בנוגע לעבר. אולם, ברבע השלישי של 2012, חלה עלייה ניכרת במידת הפסימיות של משקי הבית ביחס למצבם הכלכלי העתידי. זאת במקביל להתגברות הסימנים להאטה בפעילות הכלכלית של המשק. מידת הפסימיות של משקי הבית התמתנה ברבע הרביעי של השנה. ייתכן והתמתנות זו באה על רקע גורמים כגון ירידה במידת אי הודאות בנוגע לחומרת המשבר באירופה, הקדמת הבחירות אשר דחתה את הדיון בנושאים התקציביים ובצעדים הפיסקאליים הדרושים לשנה הקרובה. יחד עם זאת, הערכת משקי הבית ביחס למצבם הכלכלי העתידי עדיין נמוכה בהשוואה להערכותיהם ב- 2011 וראשית 2012, ומצביעה על היחלשות הסנטימנט הצרכני, אשר בא לידי ביטוי באינדיקטורים השונים של הצריכה הפרטית".