חדשות    

לאומי: "עדין קיימת סבירות בלתי זניחה להורדת ריבית נוספת ע"י בנק ישראל"

דודי רזניק, לאומי שוקי הון: "למרות הערכות חטיבת המחקר של בנק ישראל, עדין קיימת סבירות בלתי זניחה להורדת ריבית נוספת על ידי בנק ישראל"

"התחזקות השקל נמשכת. השקל תוסף אל מעבר לנקודת שיא העוצמה של סוף יולי 2014 ונראה כי הכוחות הפועלים להתחזקות השקל יימשכו. לפיכך, למרות הערכות חטיבת המחקר של בנק ישראל, עדין קיימת סבירות בלתי זניחה להורדת ריבית נוספת על ידי בנק ישראל". כך מעריך הבוקר דודי רזניק מלאומי שוקי והן בסקירה שבועית של התפתחויות מקרו כלכליות והשוק הסולידי.

רזניק מציין בסקירתו כי בנק ישראל והנגידה מציינים לא אחת כי תחזית חטיבת המחקר אינה מהווה Forward Guidance מסוג כלשהוא. יתר על כן, בעבר הוריד הבנק, לא אחת, את הריבית למרות תחזיות שונות של חטיבת המחקר.

לאומי שוקי הון מוסיפים כי חוסנו היחסי של שוק העבודה הישראלי בולט בהשוואה בינלאומית וצפוי להמשיך ולתמוך בפעילות הצריכה הפרטית. מצבם של משקי הבית בישראל משתפר וזאת כמשתקף בעלייה ברכישות בכרטיסי אשראי בחודשים האחרונים, לצד ריביות נמוכות, מגמת ירידה מתמשכת של מחירי רכיבי צריכה שונים, בשילוב עם הנתונים החיוביים יחסית משוק העבודה. שיפור זה לצד העלייה במחירי הדיור הנמשכת תומכים בהמשך עליית סביבת האינפלציה. בנוסף כותבים לאומי: "נציין כי התחזית העדכנית של בנק ישראל בדבר האינפלציה בשנה הקרובה קרובות להערכותינו וגבוהה משמעותית מאלו הגלומות בשוק".

בנוסף מציינים לאומי כי דו"ח התעסוקה בארה"ב היה חלש במעט מן התחזיות המוקדמות, אם כי עדיין מדובר ברצף של התרחבות של מספר המועסקים. פירוט הדו"ח הבליט את גורמי החולשה בשוק העבודה ובכלל זאת: הקפאון בשכר לצד שפל חדש בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה. נתון זה לצד המשך אי-הוודאות לגבי פני הדברים ביוון, וההשפעה של מצב זה על התנודתיות בשווקים הפיננסים – ומשם גם לפעילות הכלכלית, עשוים לעכב את העלאות הריבית הצפויות בארה"ב, ולפיכך גם בישראל. לאומי מציינים גם כי ההרחבות המוניטאריות בעולם נמשכות כאשר לצד סין גם שבדיה העמיקה השבוע את הריבית השלילית מתוך כוונה להחליש המטבע המקומי.