חדשות    

לאומי – עליית המע"מ תעלה את מחירי הדירות

כלכלני בנק לאומי מסכימים עם ההערכה שהוצגה כאן בימים האחרונים – עליית המע"מ תייקר את מחירי הדירות. בלאומי  בהיקף המכירות של דירות חדשות ביזמה פרטית ממשיך לעלות, לצד התמתנות העלייה במלאי הבלתי מכור בחודש יוני עלה היקף המכירות החודשי ל-1,377 דירות בהשוואה להיקף מכירות חודשי ממוצע של 1,200 דירות בחמשת החודשים הראשונים של 2012. במחצית הראשונה של 2012 נמכרו כ- 7.4 אלף דירות חדשות שנבנו ביזמה פרטית (נתון מנוכה עונתיות). מדובר בהיקף מכירות הנמוך ב-5%בלבד  מהיקף המכירות בתקופה המקבילה בשנת 2011 וב-12% מהיקף המכירות בתקופה המקבילה בשנת 2010  שהייתה שנת שיא במכירות של דירות חדשות.  לעומת השנים הקודמות אשר התאפיינו בפער גדול מאוד מאוד בין היקף המכירות החודשי במונחים שנתיים ובין המלאי הבלתי מכור. במחצית הראשונה של 2012 פער זה נסגר. נכון לחודש יוני עמד המלאי הבלתי מכור של דירות חדשות שנבנו ביזמה פרטית על 15.6 אלף דירות  כאשר קצב המכירות הסתכם במחצית הראשונה של השנה ב- 14.1 אלף דירות במונחים שנתיים (נתונים מנוכי עונתיות).

היקף המכירות הגבוה ביותר של דירות חדשות שנבנו ביזמה פרטית הנו במחוז מרכז,כאשר במחוז זה מובילה העיר פתח תקווה. אזור הצפון מאופיין בהיקף המכירות הנמוך ביותר של דירות חדשות שנבנו ביזמה פרטית אך בהיקף הגבוה ביותר של בנייה עצמית. רמת חודשי ההיצע מצויה בחודשים האחרונים בטווח שבין 13 – 12 חודשי היצע. מדובר ברמת חודשי היצע אשר אופיינה בעבר בהפחתה משמעותית בלחצים לעליית מחירים.  מדד סקר מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה  המבוסס על מחירי העסקאות המדווחות למס שבח  מצביע על התמתנות של קצב עליית המחירים לכ-2% זאת לאחר תקופה ממושכת של עליית מחירי הדיור. העובדה שעל פי הנתונים הרשמיים מחירי הדיור עדיין עולים, אם כי בקצב מתון מאוד, קשורה בין היתר לכך ששיעור הריבית הממוצע על המשכנתאות מצוי ברמה נמוכה יחסית, ותומך לפיכך בביקוש לרכישת דירות. כך למשל, עמדה הריבית הממוצעת על המשכנתאות הצמודות למדד בחודש יולי על 2.64%. בנוסף, ואולי אף חשוב מכך, ישנה התמתנות בעלייה של היצע הדירות החדשות, זאת לפי נתוני התחלות הבנייה,  ועסקאות שאושרו על ידי מנהל מקרקעי ישראל מאז ראשית השנה,  ולכן פוחתים הכוחות אשר עשויים היו לתרום לירידת מחירים בשוק.   

"במסגרת הצעדים של הממשלה בנושאי מיסוי, תחול עלייה של שיעור המע"מ ב-1%החל מחודש ספטמבר. צעד זה ייקר את עלות הבנייה של דירות חדשות או הוצאות שונות של השבחת דירות קיימות כמו שיפוץ ואחזקה. במקביל תתייקר עלות הדירות חדשות לרוכשים אך גם של רוכשי דירות יד שנייה זאת דרך רכיבי ביצוע העסקה החייבים במע"מ (תיווך עו"ד ועוד), ולכן7גורמים אלו עלולים להשפיע באופן שלילי על ההיצע כמו גם על הביקוש ולהביא "להתקררות" זמנית של השוק לאחר יישום העלאת המס".