חדשות    

לאומי שוקי הון: בנק ישראל צפוי להוריד את הריבית ל-0% באחת ההחלטות הקרובות

לאומי שוקי הון על מדד המחירים לצרכן: המדד עלה במעט מעל ממוצע התחזיות, ב – 0.3%. נמשכת עליית מחירי הדיור (שכירות) וכן נעצרה הירידה במחירי המזון

דודי רזניק, מנהל מחקר אגרות חוב של לאומי שוקי הון מפרסם סקירה בנושא אג"ח ומאקרו, ומעריך כי בנק ישראל צפוי להוריד באחת ההחלטות הקרובות את הריבית לרמה האפסית.

"הירידה ביצוא הסחורות החריפה ברבעון השני של השנה. על רקע המשך התחזקות השקל (נמצא בשיא של כ – 15 שנה מול סל המטבעות), צפוי בנק ישראל להוריד באחת ההחלטות הקרובות את הריבית לרמה האפסית", כותב רזניק.

רזניק מוסיף כי הירידה בייצוא, לצד היציבות בייבוא הביאה לעלייה בגרעון המסחרי. בהמשך השנה צפוי שיפור בתחום אך בעיקר ובמידה ותחול התאוששות בייצוא. כמו כן, אופטימיות הסקטור העסקי נמצאת בעלייה, זאת למרות פסימיות בסקטור התעשייה והקמעונאות.

רזניק מעריך כי "לאחר שנמצא, ככל הנראה, "עוד" פתרון לסוגיית יוון, השווקים צפויים להיות מושפעים בעיקר מנתוני המקרו. התשואות הארוכות בעולם צפויות לשמור על יציבות". באשר לארה"ב כותב רזניק כי "יו"ר הפד הציגה השבוע עמדה ניצית יחסית ולהערכתה הריבית צפויה לעלות עוד השנה. העקום בארה"ב צפוי להמשיך ולהשתטח, בניגוד לעקום התשואות המקומי".
בנוסף מתייחס רזניק למדד המחירים לצרכן לחודש יוני אשר עלה ב – 0.3%, ומציין כי המדד עלה בהובלת עליות מחירי ההלבשה וההנעלה והמשך העלייה מחירי הדיור (שכירות). נמשכת המגמה של בלימת ירידת מחירי המזון.

"סביבת האינפלציה בישראל ממשיכה להעלות, אם כי במתינות, לאחר עלייה של 0.3% במדד המחירים לצרכן לחודש יוני, בהתאם לתחזיתנו ומעט מעל ממוצע תחזיות השוק. סעיפי הלבשה וההנעלה, בעליות עונתיות, וסעיף הדיור בלטו  בתרומה לעליית המדד", כותב רזניק ומוסיף כי "סעיף המזון עלה בחודש יוני בשיעור של 0.2%, ובמהלך 12 החודשים האחרונים ירדו מחירי המזון בשיעור של 0.5%. ההאטה בקצב ירידת המחירים נמשכת, ונראה כי לאחר ירידות המחירים שהתרחשו בשנת 2014, שנת 2015 מתאפיינת בעיקר בעלייה של מחירי המזון. עם זאת, במהלך חודשים יולי-אוגוסט צפויה ירידה במחיר המזון כתוצאה מירידה במחיר מוצרי החלב. למרות הירידה הצפויה בחודש יולי אנו מעריכים כי הקצב השנתי צפוי להמשיך ולעלות".

רזניק מציין כי "מדד מחירי סקר הדירות (המבוסס על מחירי העסקאות המדווחות לרשויות המס, ואינו נכלל בחישוב מדד המחירים לצרכן), ירד בחודשים אפריל – מאי בהשוואה לחודשים מרץ – אפריל בשיעור של  0.4%. הקצב השנתי של עליית מחירי הדיור עומד כיום על 3.2%. (קצב העלייה השנתי בחודש הקודם היה 4%). ירידה זו מפתיעה לנוכח המידע על הביקושים הגדולים שאפיינו את החודשים האחרונים וככל הנראה שנתון ארעי זה יתוקן בחודשים הבאים. סעיף שירותי דיור בבעלות דייריהם, לעומת זאת, עלה בחודש יוני ב-0.4%, וב- 12 החודשים האחרונים עלה בשיעור של 2.3%".