חדשות    

לאומי שוקי הון: "הירידה החדה בפדיון רשתות השיווק והמזון בפרט – תשפיע על צמיחת התוצר הכולל ברבעון"

"בתנאים הנוכחיים, פחתה ההסתברות להורדת ריבית נוספת של בנק ישראל". כך מעריך דודי רזניק, אנליסט לאומי שוקי הון בסקירה שבועית של התפתחויות מקרו כלכליות והשוק הסולידי  שמפרסם בית ההשקעות. רזניק מזכיר כי בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי בשבוע שעבר. בדו"ח החצי שנתי על יציבות המערכת הפיננסית מודה הבנק כי הריבית הנמוכה גורמת לסיכונים ולאינפלציה של מחירי נכסים פיננסיים, כולל באפיק האג"ח הממשלתי.

"השקל ממשיך להתחזק, ונמצא ברמת שיא של יותר מ 15 שנה מול הסל המטבעות. בנק ישראל צפוי לעשות שימוש בעיקר בהתערבות בשוק המט"ח", כותב רזניק, ומוסיף כי "הגידול בקצב הרכישות בכרטיסי האשראי ברביע השני נבעה מעלייה בקצב הרכישות של שירותים. מאידך, חלה התמתנות בקצב העלייה ברכישות של מוצרי תעשיה".

רזניק מתייחס בהרחבה לנתוני פדיון רשתות השיווק, וכותב כי "הירידה בפדיון רשתות השיווק (ובפרט בתחום המזון) הייתה החדה ביותר מאז סוף שנת 2003. נתונים אלה, עשויים ללמד כי נתוני החשבונאות הלאומית לרביע השני אשר יפורסמו במהלך חודש אוגוסט יצביעו על צמיחה בקצב מתון יותר בצריכה הפרטית, ועל כן יתכן שישפיעו כלפי מטה גם על צמיחת התוצר הכולל".

"החלטת בנק ישראל שלא להפחית את הריבית לחודש אוגוסט, אינה מעידה על הטבה בפעילות הכלכלית במשק. לראייה, נמשכת החולשה בפעילות הייצור התעשייתי ובמרבית ענפי היצוא, אשר ירד במהלך המחצית הראשונה של השנה בכ-20% (על פי נתוני יצוא הסחורות מתוך המדד המשולב). בהקשר זה, נדגיש כי עליית המדד המשולב בחודש שעבר אינה משקפת שיפור בפעילות בכלל המשק (למרות שבנק ישראל ציין זאת כנימוק להותרת הריבית ללא שינוי), ובפרט מדובר במידה רבה של חוסר אחידות בהרכב הפעילות (אשר צפויה להימשך גם בחודשים הבאים), תוך הטייה לצד של צריכה פרטית, המבוססת על יבוא, וחולשה ברוב תחומי הפעילות האחרים", כותבים לאומי שוקי הון.

"הרכב לא מאוזן זה של צמיחת התוצר במשק יוצר תלות רבה מדי בצריכה הפרטית, ועל כן קיימת רגישות יתר לזעזועים במצבם הכלכלי של משקי הבית. מצב זה אינו אידיאלי ואף עלול להוביל בהמשך להאטה. בהקשר זה, נציין כי נתוני המכירות הקמעונאיות בחודשים אפריל-מאי, המהווים אינדיקציה להתפתחות הצריכה הפרטית ברביע השני של השנה, מצביעים על ירידה (כ-1.2%) לעומת הרביע הקודם. ירידה משמעותית יותר חלה בפדיון רשתות השיווק. כך, בחודשים אפריל-יוני חלה ירידה בפדיון ביחס לרביע הראשון של השנה (כ-4.5%) ואף ביחס לרביע השני אשתקד (כ-1.2%). מדובר בירידה החדה ביותר בפדיון רשתות השיווק (ובפרט בתחום המזון) מאז סוף שנת 2003. נתונים אלה, עשויים ללמד כי נתוני החשבונאות הלאומית לרביע השני אשר יפורסמו במהלך חודש אוגוסט יצביעו על צמיחה בקצב מתון יותר בצריכה הפרטית מאשר קצב השיא של הרביע הראשון, ועל כן יתכן שישפיעו כלפי מטה גם על צמיחת התוצר הכולל. עם זאת, מוקדם עדיין להעריך האם נבלמה מגמת ההאצה בצמיחת הצריכה הפרטית, בין היתר, לאור רמת שיא של ביקושים לדיור מתחילת השנה, אשר עשויים לתמוך בגידול בביקושים למוצרים בני קיימא המהווים רכיב משמעותי בצריכה הפרטית".