חדשות    

לאומי: "שיעור השינוי השנתי של המדד צפוי להמשיך לעלות ולצאת מהתחום השלילי לקראת סוף השנה"

כלכלני לאומי מפרסמים היום סקירת מאקרו שבועית, ומעריכים כי האינפלציה צפויה לצאת מהתחום השלילי לקראת סוף השנה.

כלכלני לאומי מפרסמים היום סקירת מאקרו שבועית, ומעריכים כי האינפלציה צפויה לצאת מהתחום השלילי לקראת סוף השנה.

"מדד המחירים לצרכן לחודש יוני עלה ב-0.3%, ותרם לעלייה מתונה בסביבת האינפלציה. כך, מתחילת השנה (ינואר-יוני) ירד המדד ב-0.2% לעומת ירידה של 0.5% בחודשים ינואר-מאי. ב-12 החודשים האחרונים ירד המדד ב-0.4% (יוני 2015 בהשוואה ליוני 2014), בדומה לחודש הקודם. עם זאת, בנטרול השפעת סעיף הדיור, המתבסס ברובו על מחירי שכר הדירה בחוזים מתחדשים, המדד ירד בשיעור משמעותי יותר (1.2%)", כותבים כלכלני לאומי.

כלכלני לאומי מציינים כי "עליות המחירים המשמעותיות בחודש יוני חלו ברכיבים הבאים: הלבשה והנעלה – על רקע עלייה חדה בסעיף ההלבשה, בעיקר בשל גורמים עונתיים; מזון (ללא פירות וירקות) – חלה עלייה של 0.2%, בהמשך לעליות המחירים מתחילת השנה (אשר צפויות להימשך), זאת בשונה משנת 2014 שהתאפיינה בעיקר בירידות מחירים; וסעיף הדיור (מחירי שכירות בחוזים מתחדשים) שעלה ב-0.4%. נציין כי סעיף הדיור עשוי להפתיע כלפי מעלה במדדים הבאים על רקע היערכות הציבור לרפורמות הצפויות בשוק הדיור. מנגד, חלה ירידה בסעיף הפירות והירקות, בעיקר עקב ירידה ניכרת במחירי הפירות לאחר חודשיים של עליות חדות".

"במקביל, חלה ירידה של 0.4% במחירי הדירות (על פי סקר הדירות החודשי של הלמ"ס שאינו נכלל במדד המחירים לצרכן) בחודשים אפריל-מאי בהשוואה לחודשים מרץ-אפריל, שהובילה להתמתנות בקצב השנתי של עליות המחירים. כך, ב-12 החודשים האחרונים עלו מחירי הדיור ב-3.2%, לעומת עלייה בקצב של 4% בחודש הקודם. ירידת המחירים מפתיעה לאור רמת השיא של הביקושים לדירות מתחילת השנה, אולם יש לציין כי מדובר בנתון זמני שעשוי להתעדכן בהמשך", מוסיפים כלכלני לאומי.

"במבט קדימה, שיעור השינוי השנתי של המדד (המצוי כיום בסביבה שלילית) צפוי להמשיך לעלות באופן הדרגתי (דהיינו, להיות פחות שלילי), ולצאת מהתחום השלילי לקראת סוף השנה. זאת, בין היתר בשל המשך העלייה במחירי הדיור וציפיות להמשך מגמת ההתמתנות בקצב ירידת מחירי המזון. אנו מעריכים כי האינפלציה בשנה הקרובה תמשיך להיות מתונה ונמוכה ממרכז יעד יציבות המחירים, אולם לא צפויה להיות שלילית", כותבים כלכלני לאומי.

בנוסף מתייחסים כלכלני לאומי לנתוני המדד המשולב, אשר עלה בשיעור של כ-0.4% בחודש יוני (לעומת החודש הקודם). נתון המשקף שיעור צמיחה גבוה ביחס לשיעור הצמיחה החודשי הממוצע בשנים האחרונות. בהסתכלות ארוכת טווח יותר, צמח המדד בשיעור של 3.7% ביוני השנה לעומת יוני אשתקד (קצב הצמיחה הגבוה ביותר מאז חודש יוני 2012), דבר אשר מחזק את הערכתנו כי קצב צמיחת הסקטור העסקי חזר לרמות של סביב 3%, בדומה לשיעורים שהיו עד תחילת 2014.

כלכלני לאומי מציינים כי הגורמים העיקריים אשר תרמו לעליית המדד בחודש יוני הם: יבוא מוצרי צריכה, יבוא התשומות לייצור והפדיון בענפי המסחר. מנגד, הגורמים העיקריים אשר קיזזו את שיעור הצמיחה במדד המשולב הם: יצוא הסחורות, אשר ירד בשיעור של כ-5% לעומת החודש הקודם, ומתחילת השנה ירד במצטבר בכ-20%; הייצור התעשייתי והפדיון בענפי השירותים. ראוי להדגיש כי עליית המדד המשולב בחודש יוני נתמכה בעיקר בעלייה של גורמי יבוא, אשר אינם מהווים חלק מסך התפוקה המשקית (המקומית), בעוד במדדי הפעילות הריאלית נרשמו ירידות. עליית המדד אינה משקפת שיפור בפעילות הכלכלית בכלל המשק ובפרט מדובר במידה רבה של חוסר אחידות בהרכב הפעילות, תוך הטייה לצד של צריכה פרטית, המבוססת על יבוא, וחולשה ברוב תחומי הפעילות האחרים".

"בחינת הנתונים הרבעוניים מעלה כי ברביע השני של השנה צמח אמנם המדד המשולב בקצב גבוה מהממוצע הרבעוני בשלוש השנים האחרונות, אולם היה מעט נמוך מזה של הרביע הקודם (3.6% לעומת 3.8%, במונחים שנתיים). על כן, ניתן לצפות כי נתוני החשבונאות הלאומית לרביע השני אשר יפורסמו במהלך חודש אוגוסט יצביעו על המשך צמיחה מתונה (ייתכן ובקצב נמוך יותר או דומה לזה של הרביע הקודם) בפעילות הסקטור העסקי. בהקשר זה, נציין כי גם במהלך הרביע השלישי צפוי גידול מתון בפעילות הכלכלית של הסקטור העסקי, בהובלת ענפי הבנייה והשירותים, כך עולה מסקר החברות העדכני של בנק ישראל. זאת, לצד המשך החולשה בענפי התעשייה והמלונאות, אשר עיקר פעילותם מופנה לביקושים מחו"ל ועל כן הם רגישים יותר לזעזועים חיצוניים ולשינויים בשער החליפין. התעשיינים צופים ירידה חדה בהזמנות ליצוא לצד ירידה מתונה יותר במכירות לשוק המקומי. בתי המלון צופים אף הם המשך ירידה בהזמנות התיירים ברביע הבא, לאור התמתנות מגמת ההתאוששות בכניסות ובלינות התיירים", כותבים כלכלני לאומי.

"לסיכום, הנתונים אינם מלמדים על שיפור של ממש בפעילות הכלכלית במשק ברביע השני של השנה (ואף לא בציפיות לרביע השלישי של 2015), ומצביעים בעיקר על עלייה בפעילות היבוא, אשר חלה, על רקע התרחבות הצריכה הפרטית, המושפעת, בין היתר מן התיסוף המתמשך של השקל מול סל המטבעות. על-פי סיכום דיוני הריבית לחודש יולי, חברי הוועדה המוניטארית מעריכים כי המשך מגמת התחזקות השקל תוסיף להקשות על צמיחת היצוא הישראלי, ועשויה אף לפגוע בתעסוקה ובשכר בענפי היצוא. כמו כן, סבורים חברי הוועדה ששער החליפין הנוכחי של השקל מול סל המטבעות מתוסף יתר על המידה לעומת השער של שווי משקל. על רקע זה, אנו מעריכים כי בנק ישראל צפוי להמשיך בפעילות מוגברת בשוק המט"ח בכדי למתן את התיסוף, ובכלל זה לא מן הנמנע שאם ימשך תיסוף השקל, תתכן הפחתת ריבית נוספת, בשלב ראשון ל-0% בחודשים הקרובים (ייתכן ואף בהחלטת הריבית הקרובה), ואולי אף מעבר לכך", אומרים כלכלני לאומי.