רכב ותחבורה    

לאחר גל תאונות קטלניות החליטו להתעורר במשרד התחבורה – תגובש תוכנית לשדרוג כביש 90

תאונה בכביש 90 תמונה:דוברות משטרת ישראל

התקנות החדשות המסדירות רכיבה על אופניים חשמליות הגיעו לאחר גל של  קטל של רוכבי אופניים בכבישים. עכשיו, לאחר שנהרגו 17 אנשים בשבוע אחד על כביש 90, מחליטים במשרד התחבורה שאולי יש מה לעשות.

השאלה היא: למה צריך לחכות להרוגים כדי להזיז כאן משהו?! מישהו חושב שמגיעות לשר התחבורה מחיאות כפיים? להזכירכם, ישראל כץ הוא שר התחבורה מאז שנת 2009. מאז ועד היום לא היה ברור לו שצריך לעשות משהו עם הכביש הזה?

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, הורה לגבש תכנית לאומית אסטרטגית להפיכת כביש 90 לציר האורך המזרחי של ישראל שיקרא "חוצה ישראל מזרח". התכנית תכלול את הפיכתו של הציר, מכביש חד מסלולי לכביש דו מסלולי, בעל שני נתיבים לכל כיוון, עם אפשרות לנתיב שלישי לכל כיוון, מאילת ועד לאצבע הגליל. מדובר במגה פרויקט המתייחס לטווח הרחוק, הבינוני והקצר. השר כץ הודיע כי בכוונתו להביא את התכנית לאישור ראש הממשלה, בנימין נתניהו ולאחר מכן לאישור הממשלה.

המיזם הענק יכלול גם את הפיכת הדרכים המתחברות לכביש 90 לכבישים דו מסלוליים, בעלי שני נתיבים לכל כיוון.בנגב, מדובר בכביש 25 בין דימונה לבאר שבע, עד מחלף נבטים וכביש 6 דרום; בדרום, כביש 1 בין ים המלח לירושלים וכביש 31 בין נוה זוהר לערד; במרכז, כביש בין בקעת הירדן, תפוח, אריאל, מחלף קסם וכביש 6 (כביש 505); בצפון, כביש 71 בין בית שאן, עוקף עפולה, עד צומת הסרגל, נחל עירון וכביש 6; ובגליל הכביש בין עמיעד ליקנעם.

השר כץ ערך דיון מיוחד עם הנהלת משרדו וחברת נתיבי ישראל, והנחה אותם להכין תכנון ראשוני של המגה-פרויקט בתוך 30 יום. בנוסף לכך, השר כץ הורה להאיץ את הפיכתו של קטע הכביש הנוסף, מיטבתה ועד קטורה שבערבה, לכביש דו מסלולי בעל שני נתיבים לכל כיוון. חברת נתיבי ישראל השלימה עד כה את שדרוג כביש הערבה מאילת ועד יטבתה, בהשקעה של כחצי מיליארד שקלים.

בנוסף לכך, השר כץ הנחה את אנשי משרדו לפנות למשרד האוצר לקבלת אישור לקידום ביצוע הקטע הדרומי של כביש הערבה, באמצעות המגזר הפרטי (PPP), מקטורה ועד צומת הערבה ומחלף נבטים. חברת נתיבי ישראל מקדמת כיום תכנונית את הפיכתו של קטע הכביש לכביש דו מסלולי, בעל שני נתיבים לכל כיוון. הפרויקט יבוצע בשיטת ) PPP Public Private Partnership) שבה יזם פרטי יסלול ויפעיל את הכביש החדש ובתמורה יקבל זיכיון לאחזקתו למשך 25 שנה.

שר התחבורה הורה עוד להנהלת משרדו וחברת נתיבי ישראל לקבל אישור לקידום תכנון ראשוני לשדרוג כביש 90 והדרכים המובילות אליו; צומת הערבה-ים המלח, ים המלח-ירושלים, בקעת הירדן, בית שאן-טבריה, טבריה-עמיעד, כולל השלמת כבישי הרוחב.

בהמשך להוראת מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, הנחה השר כץ לבחון בתקופת הביניים עד להשלמת המיזם, הקמת הפרדות קשיחות, במקטעים שונים של הכביש. בטווח הקצר הנחה השר כץ להציב הפרדות רכות על הפסים הלבנים, במקומות בהם ניתן לבצע זאת, תוך ניצול השוליים. על פי התכנית, לאורך הכביש יוצבו תמרורי אזהרה בולטים, אמצעי בטיחות רכים, תותקן תאורה במקומות חיוניים, ויוקמו מפרצי חנייה בקטעי כביש ארוכים.

שר התחבורה הורה לנתיבי ישראל לזרז את ביצועם 17 פרויקטים של מוקדי סיכון ופניות שמאלה לאורך כביש 90, בהיקף של 170 מיליון שקלים, המקודמים כיום על ידי החברה. מדובר בין השאר בפרויקטים בהקמת כיכרות, הסדרת כניסות ליישובים, הסדרה ורמזור של צמתים, התקנת מעקות בטיחות, טיפול באפיקי נחלים ובולענים באזור ים המלח וביצוע מעברים תת קרקעיים של הולכי רגל. במקביל, משרד התחבורה יפנה למשטרת ישראל בבקשה לתגבר את האכיפה לאורך כל כביש 90 ולגבש תכנית של כל האמצעים הנדרשים לתיגבור קבוע לאורך כל מוקדי הסיכון בכביש.

משרד התחבורה עושה סדר באופניים החשמליים – קנסות לשדרוגים של אופניים; סנקציות לעוברים על החוק

תשתיות והסדרה אין אבל עוד חברת קורקינטים שיתופיים נכנסת לישראל