חדשות    

לידר: בספטמבר- אוקטובר מסתמן שיפור בייצוא התעשייתי – אך מוקדם מדי להבחין בהשפעת הפיחות

יונתן כץ בסקירת מאקרו שבועית: "מדד אוקטובר היה מעט גבוה מההערכות המוקדמות בשוק. מסתמנת תחילתה של השפעת הפיחות על האינפלציה"

לידר מעריכים כי נתוני סחר חוץ בישראל מצביעים על תפנית חיובית ביצוא בחודשיים האחרונים. יחד עם זאת, המשך ירידה ביבוא חומרי הגלם לא תומכת בגידול עתידי בייצור התעשייתי. בסקירה שפרסם הבוקר בית ההשקעות, נכתב כי יבוא מוצרי צריכה ממשיך להתרחב בקצב מתון, בדומה לצריכה הפרטית כולה. לפי הגידול במספר המשרות הפנויות, הסקטור העסקי שואף לקלוט עובדים חדשים. מסתמנת התאוששות בתיירות הנכנסת, אך המשך שיפור תלוי ברגיעה באזור.

עוד נכתב בסקירה, כי המשך גידול בהכנסות ממסים גם מאותת על שיפור בפעילות הכלכלית. למרות שהצמיחה ברבעון ג' צפויה להיות שלילית בגין המלחמה, החל מרבעון ד' צפויה התרחבות מהירה יחסית בפעילות הכלכלית.

עוד מציינים לידר, כי מדד חודש אוקטובר היה מעט גבוה מההערכות המוקדמות בשל עלייה במחירי המזון והדיור. בניגוד לחודשים הקודמים, לא חלה ירידת מחירים באף סעיף ראשי. יתכן שאנו מתחילים להבחין בתחילתה של השפעת הפיחות על האינפלציה. לידר חוזים אינפלציה של %0.7 שנה קדימה, או %1.4 ללא הוזלות בחשמל, מים וביטול אגרת טלוויזיה.

בכל הנוגע למדיניות המוניטארית כותבים בלידר כי לאור השיפור בפעילות הכלכלית, אין הצדקה להמשך הורדת ריבית בישראל. בנק ישראל מבין שהדפלציה בישראל לא נובעת מהעדר בביקושים מקומיים. חלק גדול מהירידה באינפלציה הצפויה נובעת מהוזלות מתוכננות על ידי הממשלה, ולא גורמי מאקרו. לידר מעריכים כי בנק ישראל לא צפוי להעלות את הריבית לפני 2016, כחצי שנה לאחר הפד.