חדשות    

לידר – "הריבית ב-2019 תעלה ל-0.5%. לא יותר".

אחרי שריבית בנק ישראל עלתה ל-0.25%, סבורים כלכלני לידר, כי הריבית תעלה רק ברבעון השני של 2019. "הריבית לא תעלה בצורה משמעותית" כותבים בלידר בתחזית לשנת 2019 ומוסיפים – "סביבת הריביות צפויה להערכתנו להישאר נמוכה, ואנו מניחים כי בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית עוד פעם אחת ברבעון השני של 2019, לרמה של 0.5%, ולאחר מכן לשמור על יציבות בריבית.

"כמו כן, התחזית שלנו מניחה התמתנות בקצב העלאת הריבית של הפד במהלך 2019".

עם זאת, חשוב להדגיש כי נגיד בנק ישראל הנכנס – פרופ' ירון אמיר עדיין לא התבטא פומבית לגבי הריבית, ולא סיפר על משנתו ותפיסתו לגבי הריבית, כך שלספק עכשיו תחזית לגבי הריבית עשוי להיות הימור מסוכן.

 

וביחס לנתוני מקרו נוספים כותבים בלידר – "הצמיחה במשק צפויה לעמוד בשנת 2019 על 3.1%. האינפלציה תהיה 1.1%, וכן צפוי פיחות של כ-2% בשקל מול סל המטבעות.

ביחס לתקציב, אומרים בלידר – "האמינות הפיסקאלית של ישראל עלולה להתערער בחודשים הקרובים ובשנה הקרובה. הגירעון התקציבי צפוי להגיע השנה לרמה של כ-3.3% מהתוצר, זאת בשל שתי מגמות מדאיגות שמתרחשות בכלכלה המקומית –  האחת, עלייה מהירה בהוצאות הממשלה (מעבר לתקציב) והשנייה חולשה מסוימת בהכנסות ממסים, בהשפעת התמתנות בפעילות הכלכלית. השילוב של תוואי גידול מהיר בהוצאות הממשלה והתמתנות בהכנסות ממסים תומך בהמשך גידול בגירעון בשנה הבאה, לרמה של 4% תוצר ואולי אף יותר".

ריבית – כל מה שצריך לדעת