חדשות    

לידר: "התמתנות בגידול במספר המועסקים ברבעון א' עלולה להדאיג את בנק ישראל"

יונתן כץ, אנליסט לידר, בסקירת מאקרו: "נתוני כוח האדם אינם מעודדים במיוחד, זאת למרות ששיעור האבטלה נותר יציב על רמה נמוכה של 5.3% בחודש מרץ בדומה לפברואר"

יונתן כץ, אנליסט לידר שוקי הון, מפרסם סקירת מאקרו, ומזהיר כי התמתנות בגידול במספר המועסקים ברבעון א' עלולה להדאיג את בנק ישראל. בנוסף מציין כץ כי אין שינוי בתחזית האינפלציה: 0.4% בחודש אפריל, 0.1% בחודש מאי, 0.2% בחודש יוני, ו-0.7% ב- 12 החודשים הבאים.

יונתן כץ מעריך כי ביטול המע"מ על מוצרי היסוד יתרום (0.3%-) לאינפלציה, אם יבוצע: "גברו הסיכויים למהלך של ביטול המע"מ על מוצרי היסוד לאחרונה עם הצטרפות דרעי לקואליציה. מה סך המשקל של אותם מוצרים? עדיין אין סל מוגדר ומוסכם כמובן אך ניתן להעריך".

לידר: ללא מדיניות מוניטרית אקטיבית מגמת הייסוף בשקל תימשך

לידר מציינים כי לפי התקשורת, סל מוצרי הייסוד מכיל את המוצרים הבאים:

לידר סל מוצרי היסוד מאי 2015

כץ מציין כי לא סוכם עדיין על עיתוי ביטול המע"מ, יתכן בהדרגה או פרוס על 2016-2017. לפי החישוב שלנו, מדובר בתרומה מלאה (ברוטו) של (0.3%-) באינפלציה. לחילופין, ניתן להעריך שמיליארד ₪ אובדן הכנסות מהוות 0.2% מסך הצריכה הפרטית. לידר מוסיפים, כי "סביר להניח שהאוצר יעלה מסים כנגד הביטול, גם אם כעת מסתמן עודף בהכנסות ממסים. על הכוונת: מסים על סיגריות ואלכוהול או מסי צריכה אחרים (מס רכישה על דירות להשקעה). נתניהו לא ימהר להעלאות מסי הכנסה. לפי התיאוריה המוניטארית, אם צרכנים לא מגדילים את שיעור החיסכון, אזי עודף הביקוש מהוזלה של מיליארד ₪ יופנה למוצרים ושירותים אחרים, תופעה אשר תלחץ את המחירים של מוצרים אחרים כלפי מעלה".

לידר: "בקרוב יתכן מהלך רכישה מסיבית של מט"ח או אג"ח ממשלתי"

"ההסכמים הקואליציוניים לא צפויים להביא לעלייה בגרעון. כחלון מבין את החשיבות של יעדי הגרעון (בניגוד ללפיד), ולכן סביר להניח שיישום ההסכמים יהיה פרוס על מספר שנים ויבוצעו קיצוצים אחרים במקביל, כולל העלאת מסים. בשל אי וודאות לגבי עיתוי היישום וצעדים משלימים (העלאת מסים אחרים), בשלב זה לא שינינו את תחזית האינפלציה שלנו העומדת על 0.7% לשנה הקרובה", כותבים לידר. לידר מציינים בנוסף כי מספר המועסקים ירד ב- 16.9 אלף איש בחודש מרץ, מה שמבטא ירידה של 6% בקצב שנתי. בכל רבעון א' חל גידול מזערי של 1.2% בקצב שנתי לאחר גידול של 2.8% ברבעון ד' (בחלקו תיקון על ההשפעה הממתנת של "צוק איתן") ו- 2.4% ברבעון ג'.