חדשות    

"מחירי הדיור יעלו ב-3% על רקע עלייה בכוח הקנייה של הציבור"

בלידר שוקי הון מעריכים כי מחירי הדיור יעלו לקצב שנתי של 3% על רקע עלייה בכוח הקנייה של הציבור (עלייה בשכר בגין עדכון שכר מינימום ואבטלה נמוכה)

הכלכלנים לא מאמינים בתוכנית של משה כחלון, שר האוצר להילחם במחירי הדירות.

בלידר שוקי הון מעריכים כי "מחירי הדיור יעלו לקצב שנתי של 3% על רקע עלייה בכוח הקנייה של הציבור (עלייה בשכר בגין עדכון שכר מינימום ואבטלה נמוכה)". לידר מציינים בסקירתם כי המשק הישראלי יתקשה להגיע ל-3% צמיחה השנה. על פי יונתן כץ, הכלכלן המוביל בלידר ויתר הכלכלנים  גם ברבעון השני הצמיחה צפויה להיות ממותנת (סביב 2%) לאחר שיעור של 2.1% ברבעון ראשון. בלידר מוסיפים כי מסתמנת התמתנות בצריכה הפרטית (לפי מכירות ברשתות השיווק). יחד עם זאת, שוק העבודה מפגין עוצמה – מעט מפתיעה.

לידר מתייחסים בנוסף למדד המחירים לצרכן, ומעריכים כי השקל יוסף ב- 1.7% (מול הסל) מאז החלטת הריבית. לידר מציינים כי הייסוף החד בשקל בשבוע האחרון יתרום לירידה במחירי הדלקים בתחילת יולי. בשל הייסוף, אנו צופים מדדים נמוכים בחודשים יולי-אוגוסט לאחר 0.2% בחודש יוני. יונתן כץ וכלכלני לידר מציינים כי "תחזית האינפלציה שלנו (0.8%) עומדת על מחצית מהתחזית של בנק ישראל שעומדת על 1.6%.

כאמור, לידר מעריכים כי "מחירי הדיור יעלו לקצב שנתי של 3% (אולי מדובר בהנחה פסימית מדי) על רקע עלייה בכוח הקנייה של הציבור (עלייה בשכר בגין עדכון שכר מינימום ואבטלה נמוכה)".

"כבר עתה השקל יוסף ב-3% בסוף רבעון ב' לעומת רבעון א' (במונחי סל המטבעות), התפתחות אשר תומכת באינפלציה נמוכה. הלחץ לייסוף במשק צפוי להימשך על רקע העודף בחשבון השוטף. אנו מניחים יציבות במחירי הסחורות והנפט שנה קדימה. שורה של רפורמות יימשכו וילחצו את המחירים כלפי מטה, בפרט בתחום התקשורת, המזון ונסיעות לחו"ל. התגברות הרכישות באינטרנט ימשכו ללחוץ על המחירים של חלק מהמוצרים הסחירים כלפי מטה. מנגד, השכר במשק נמצא במגמת עלייה".

לידר לא לבד. גם פרופ' ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים סבור שמחירי הדירות ימשיכו לעלות למרות העלאת המס על משקיעי נדל"ן. "העלאת המס על משקיעי נדל"ן אמנם צפויה לרסן במידה מסוימת  חלק מהביקושים לדיור, אך גם אחרי העלאת המס, שוק הדיור בישראל ימשיך להיות מאופיין בעודפי ביקוש לדירות  שתורמים לעלייה במחירי הדירות" – אמר לאחרונה ליידרמן והוסיף – "מחירי הדירות יעלו  בקצב שנתי של 5% למרות העלאת מס הרכישה האחרונה. הריבית הריאלית האפסית וההיצע המצומצם של דירות היו ונותרו הגורמים הדומיננטיים מבחינת התפתחות מחירי הדיור".