חדשות    

לידר צופים מדדים מאד נמוכים בחודשי הקיץ

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: צופים מדדים מאד נמוכים בחודשי הקיץ (יולי אוגוסט); צופים יציבות בריבית בחודשים הקרובים אלא אם האינפלציה תפתיע כלפי מטה

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מפרסמים סקירת מאקרו, וצופים מדדים מאד נמוכים בחודשי הקיץ (יולי אוגוסט).

לידר מעדכנים את האומדן לגידול בתוצר ברבעון א' ל-2.0% מ- 2.1%. נתוני סחר חוץ מצביעים על ירידה חדה בייצוא ברבעון ב'. בחודש יוני חלה ירידה ביצוא במרבית ענפי התעשייה, ולא רק בכי"ל (בשל השביתה). מדד מנהלי הרכש עלה ל-51.0 נקודות עם גידול חד בהזמנות לשוק המקומי. לידר מציינים בסקירתם כי מסתמן גידול במספר המשרות הפנויות בסקטור העסקי, אינדיקטור לגידול בפעילות. לסיכום, מציינים כלכלני לידר כי המשק הישראלי ממשיך לצמוח, בעיקר עקב גידול בצריכה הפרטית.

לידר שוקי הון מתייחסים בנוסף למדד המחירים לצרכן, ומציינים כי מדד יוני לא הפתיע כאשר סביבת האינפלציה נותרה מאד ממותנת. האינפלציה מנוכה עונתיות נותרה יציבה ביוני, וללא סעיף הדיור ופירות וירקות המדד ירד ב-0.1%.

"אנו צופים מדדים מאד נמוכים בחודשי הקיץ (יולי אוגוסט)", כותבים בלידר. "התחזית שלנו לוקחת בחשבון את הייסוף שחל בשקל והירידה הניכרת במחירי הנפט. הנעלם הגדול הינו עד כמה התקרבות לתעסוקה מלאה תשפיע על האינפלציה".

לידר מציינים כי "כרגיל, רק מחירי הדיור (מחירי השכירות), בקצב יציב של 2.3% ב – 12 החודשים האחרונים (מחירי חוזי שכירות מתחדשים). מדובר בקצב דומה לעליית השכר הממוצע המשק. מדובר בקצב התייקרות יציב זה ארבעה חודשים. סקר הדיור (של מחירי הדירות לרכישה) מצביע על התמתנות של ממש בקצב השנתי ל – 3.2% YOY , לעומת קצב של 4.0% לפני חודש. בסקר האחרון מסתמנת אף ירידת מחירים של 0.4% , עם זאת הסקרים החודשיים האחרונים נוטים להתעדכן".

לידר שוקי הון על המדיניות המוניטארית: "מסתמנת ירידה בציפיות האינפלציה שנה קדימה, גם בקרב החזאים (בנק הפועלים) וגם בשוק האג"ח.  מגמת הייסוף נמשכת על אף התערבות מסיבית על ידי בנק ישראל. הנתונים הכלכליים ממשיכים להיות מעורבים, אך חל שיפור באופטימיות בתעשייה".

"אנו צופים יציבות בריבית בחודשים הקרובים אלא אם האינפלציה תפתיע כלפי מטה", מעריכים בלידר. "בכל מקרה, לא צפויה העלאת ריבית לפני סוף רבעון ב' 2016".