חדשות    

לידר: תחזית מדד המחירים בשנה הקרובה – עלייה של 0.9%

לידר שוקי הון מפרסמים סקירת מאקרו שבועית, ובה התייחסות לנתוני המאקרו שהתפרסמו בשבוע החולף, וביניהם מדד המחירים לצרכן

לידר שוקי הון מפרסמים סקירת מאקרו שבועית, ובה התייחסות לנתוני המאקרו שהתפרסמו בשבוע החולף, וביניהם מדד המחירים לצרכן.  לידר מציינים כי בחודש יולי היצוא התעשייתי עלה ב – 9.8% לעומת יוני, זאת לאחר ירידה חדה ברבעון ב'. לפי הגידול בהכנסות במיסי צריכה (ולא רק בנדל"ן), נמשך הגידול בצריכה ביולי. האופטימיות של הסקטור העסקי והצרכני ירדה מעט בחודש יולי. לידר צופים צמיחה של כ-2% ברבעון ב' ואולי אף פחות. הנתונים עתידים להתפרסם היום.

לידר מתייחסים לנתוני האינפלציה ומזכירים כי מדד חודש יולי עלה ב – 0.2% , ברף הגבוה של ההערכות המוקדמות. יחד עם זה, מציינים לידר כי המדד מנוכה עונתיות נותר יציב ביולי, בדומה ליוני. מסתמנת האצה בעליית מחירי הדירות לרכישה (לפי סקר הדיור) לשיעור של 4.4% בהשוואה שנתית לעומת 3.4% .  לידר חוזים אינפלציה של 0.9% שנה קדימה.

מדד חודש יולי עלה ב – 0.2% לעומת התחזית שלנו של 0.1%. איזה נתון הכי ידאיג את בנק ישראל? לפי סקר הדיור, מחירי הדירות לרכישה עלו ב – 4.4% ב – 12 החודשים האחרונים, זאת לעומת עלייה מתונה של 3.4% לפני חודש.

אילו גורמים ישפיעו על האינפלציה שנה קדימה?

גורמים תומכי אינפלציה:

– השכר הממוצע נמצא במגמת עלייה, בקצב של 2.6% ב – 12 החודשים האחרונים עד מאי. בחודשים מרץ מאי קצב הגידול היה גבוה יותר בשל עדכון שכר מינימום 3%-3.5%. ללא ספק ההתקרבות לתעסוקה מלאה צפויה ללחוץ לכיוון עליית שכר, אשר צפויה ליצור לחץ לעליית מחירים, אך בעיקר במוצרים הבלתי סחירים.
– ניתן להבחין במצב של מחסור של עובדים על ידי הגידול במספר המשרות הפנויות בסקטור העסקי. מסתמן גידול בענפי התקשורת, התעשייה והמסחר הקמעונאי.
– שע"ח: מספר העלאות ריבית על ידי הפד בשנה הקרובה ללא תגובה מצדו של בנק ישראל צפויות לתמוך בפיחות מתון בשקל (הרחבת פערי הריביות). בינתיים שע"ח של השקל יוסף ב – 4.1% מערב הורדת הריבית ב – 23.2.15 .
– מחירי דיור: הנחנו שמחירי השכירות ימשיכו לעלות בשנה הקרובה בקצב עליית השכר הנומינלי, סביב 3.5% (האצה מהקצב הנוכחי). אין לצפות לגידול בהיצע של דירות להשכרה, בטח לא לאחר הכבדת המיסוי על דירות להשקעה.

גורמים תומכי דפלציה:

– מחירי הנפט ממשיכים לרדת. איראן צפויה להגדיל בהדרגה את תפוקתה ובארה"ב מסתמן גידול בתפוקת הנפט על ידי פיצלי השמן תוך כדי התייעלות והוזלת עלויות הפקה. מחירי המתכות יתקשו לעלות כל עוד כלכלת סין מתמתנת.
– המשך תחרותיות במשק בענפים שונים, כולל במזון (רפורמת "הקורנפלקס"), תקשורת (הנחנו ירידה של 6% שנה קדימה בסעיף זה) ונסיעות לחו"ל ("השמיים הפתוחים").
– הוזלה של 18% בביטוח החובה עשויה לתרום כ – 0.1%- לאינפלציה.
– המשך תחרותית מול החלופה של רכישות באינטרנט אשר לוחצת את המחירים של סעיפי מדד שונים כלפי מטה, כולל מוצרי הלבשה, ציוד לבית ועוד.
– צפויה הוזלה מאד מתונה בתחבורה הציבורית. לפי תוואי הרפורמה, חלק מהקווים יוזלו אך חלק יתייקרו. בשל העלות הזניחה (120 מיליון שקל) קשה לצפות אפקט משמעותי על מדד המחירים לצרכן.

באשר למדיניות המוניטארית כותבים לידר: "בשלב זה נדמה שבנק ישראל ישמור על הריבית ללא שינוי בסוף החודש. מדד יולי היה ברף הגבוה של הציפיות ומחירי הדיור עולים. יחד עם זאת, הלחץ לייסוף בשקל נמשך וציפיות האינפלציה יורדות. קיימת חשיבות באומדן התוצר של רבעון ב' בהחלטת הריבית. בנק ישראל יעדיף לחכות לראות אם הפד מעלה את הריבית ב – 17.9".