חשבונאות    

לימודי חשבונאות – כל מה שצריך לדעת

קרדיט: shutterstock

המדריך ללימודי חשבונאות: איך מתקבלים, יתרונות וחסרונות של כל מקום, מי המרצים הבולטים

מספר הבוגרים של החוגים ללימודי ראיית חשבון שובר שיאים חדשים מידי שנה, אם פעם חלומו של כל הורה היה  שהילד יהיה עורך דין או רופא, הרי שהיום המוסדות האקדמיים מוצפים בסטודנטים שמבקשים ללמוד להיות רואי חשבון.

שוק ראיית החשבון עובר בשנים האחרונות מהפכות של ממש. החידושים  הטכנולוגיים של מעבר לאוטומציה ולניתוח ממוחשב של ביג-דאטה, לצד עלייה בביקוש לשירותי רואי חשבון בתחומי הייעוץ, ניהול סיכונים ועוד הפכו את המקצוע למבוקש ואטרקטיבי עוד יותר. התפתחות הכלכלה הגלובלית והסחר הבינלאומי הגדילו באופן משמעותי את הדרישה לבעלי תפקידים עם השכלה בתחום החשבונאות, כיום הרבה מאוד בעלי תפקידים מרכזיים נדרשים להשכלה ולידע רחב בתחום ניהול הכספים והחשבונאות. בעלי תואר ראשון בראיית חשבון יכולים למלא מגוון תפקידים כמו מנהלי כספים, חשבים בחברות פרטיות וציבוריות, גזברים ומנהלי תקציב, קציני אשראי בבנקים ובבתי ההשקעות, מנהלי ביטוח, יועצים פיננסים ועסקיים, מעריכי שווי, אנליסטים ועוד. גם תדמיתו של רואה החשבון עברה מהפך של ממש בעשור האחרון. מדמות של פקיד אפרורי, שנקבר תחת ערמת ניירות וקלסרים, הפך רואה החשבון  לאחד מהאנשים החזקים ביותר בארגון שמתפקד גם כיועץ עסקי, כלכלי, מנהל סיכונים, אדם מתוחכם ובעל ידע חיוני לחברה. יותר ויותר מנכ"לים של חברות וגופים מובילים במשק באים מרקע של השכלה פיננסית וראיית חשבון, בין היתר כדי לדעת לנתח דוחות כספיים.

מצד שני, בדומה למה שקרה לעורכי הדין, השוק המוצף בבוגרים יצר מצב שרבים מהם לא מצליחים למצוא חברה בה יוכלו להתמחות, וללא התמחות לא יוכלו לקבל הסמכה כרואי חשבון. רואי חשבון צעירים מתלוננים על תנאי העסקה מחפירים בפירמות, וגם רואי החשבון הוותיקים יותר חווים קשיי השתכרות בגלל התחרות עם הבוגרים הצעירים שמוכנים להסתפק בשכר טרחה נמוך יותר.

אחד התפקידים החשובים בארגון

למעשה, כל עסק נדרש לרואה חשבון שיבקר את הדו"חות הכספיים שלו, כלומר שיבדוק אם הדו"חות שלו עומדים בכללי החשבונאות המקובלים. משקיעים, משקיעים פוטנציאליים, רשויות המס, מנהלים ועוד, כולם שמשתמשים בדו"חות הכספיים שעליהם אמון רואה החשבון.

הדו"חות הכספיים מוגשים לרשויות המס כדי שיידעו כמה מס לגבות. אם מדובר בחברה ציבורית הדו"חות יוגשו גם לבורסה או לרשות לניירות ערך , כדי שהמשקיעים יידעו אם להשקיע במניות החברה. גם אם החברה תרצה לקבל אשראי מהבנק, הדו"חות שלה יבדקו כדי להחליט אם לתת לבעל העסק אשראי.

ברור אם כך, שהתנהלות תקינה של חברה ויכולת גיוס ההון שלה, תלויה מאוד בעבודתו התקינה של רואה החשבון. רואה החשבון יכול גם לייעץ לבעל החברה, כיוון שהוא רואה את התמונה הרחבה של מצבה הפיננסי של החברה, כמו גם את המספרים הקטנים.

 

איפה כדאי ללמוד 

שקיימות שתי אפשרויות להיות רואה חשבון. האפשרות הפחות נפוצה היא ללמוד עצמאית ולגשת ל- 15 בחינות של מועצת רואי החשבון. האפשרות הנפוצה יותר היא ללמוד תואר אקדמי בחשבונאות.

 

אחרי 3 שנות הלימודים לתואר, ובתום שנת ההשלמה (או אחרי השלמת 15 הבחינות), יש לעבור שנתיים של התמחות במשרד רואי חשבון המוכר במועצת רואי החשבון – כלומר בסך הכל מדובר ב-6 שנות הכשרה. פעמים רבות הסטודנטים מבצעים שנת התמחות אחת במקביל לשנת ההשלמה. כמו ניתן לוותר על שנת ההשלמה, ולעבור שלוש בחינות נוספות – ביניהן חשבונאות פיננסית ומסים למתקדמים (כלומר, חמש בחינות במקום שתי בחינות עם שנת השלמה).

 

בהנחה שאתם מעוניינים בתואר אקדמי, תוכלו ללמוד ראיית חשבון ב-12 מוסדות לימוד אקדמיים ברחבי הארץ: אוניברסיטת בן גוריון בנגב, הקריה האקדמית אונו, המרכז הבינתחומי הרצליה, האוניברסיטה העברית בירושלים, מדרשת רופין, בית הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים, אוניברסיטת חיפה, המכללה למנהל בראשון לציון, המרכז ללימודים אקדמיים, אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת תל-אביב והאוניברסיטה הפתוחה.

 

על פי תוצאות בחינת ההסמכה בחשבונאות פיננסית מתקדמת (אחת מתוך שתי הבחינות הסופיות) של מועצת רואי החשבון, נכון למרץ 2015 מתוך כ-1600 נבחנים, עברו את הבחינה  כ-1300 מתוכם (81.4%). בשנת 2014 עברו את הבחינה רק 63% מכלל הנבחנים, ואילו במועד סתיו 2013, כ-82% מכלל הנבחנים עברו אותן בהצלחה (1,184 סטודנטים מתוך 1,444 שניגשו). על פי התוצאות, נכון ל- 2013 במקום הראשון עומדת אוניברסיטת בן גוריון בנגב עם 97.4% הצלחה. במקום השני, הקריה האקדמית אונו עם 96.6% הצלחה, ואת המקום השלישי סוגר המרכז הבינתחומי הרצליה, במסגרתו עברו את הבחינה 93.5% מהנבחנים. חשוב לציין שקיימים שני מועדים לבחינות אלה ואחוזי ההצלחה יכולים להשתנות בהתאם למספר הניגשים לבחינה ובהתאם למועד.

 

רף הכניסה בחוגים ללימודי חשבונאות הוא גבוה למדי. באוניברסיטאות הקריטריונים לקבלה כוללים ציון פסיכומטרי המתקרב ל – 700 נקודות, וממוצע משוקלל גבוה בבחינות הבגרות, הכוללות רמת 4 יחידות לפחות במתמטיקה. למכללות הפרטיות תוכלו להתקבל בחוגים ללימודי חשבונאות עם הישגים מעט יותר נמוכים, אך גם במוסדות תידרשו לציונים בבגרות המשתקללים לציון של בערך 80. תוכלו להתקבל במכללות מסוימות גם עם ציון 600 ומעלה במבחן הפסיכומטרי, ובאחרות לא יבקשו מכם כלל מעבר של בחינה זו.

אספנו את  תנאי הקבלה ללימודי תואר ראשון חשבונאות ופרטים שימושיים נוספים בחלק מהמוסדות האקדמאים . שימו לב שהמידע עלול להשתנות על פי החלטת המוסד, לכן כדי לקבל תמונה מדויקת לגבי סיכויי הקבלה שלכם, כדאי לפנות  אל מוסדות הלימוד.

 

אוניברסיטת חיפה

תנאי קבלה:  ממוצע בגרות-  4 יחידות במתמטיקה בציון 80 לפחות, או 5 יחידות בציון 70 ויותר; לחילופין – עמידה בבחינת מיון חוגית בציון 90 לפחות, ציון פסיכומטרי- 680 ומעלה.

קורסים ייחודיים: אין.

סיוע במציאת מקום התמחות, מתן מלגות: בסמסטר ב' שנה א' נערך כנס של כל משרדי רואי החשבון הגדולים, בו ניתנת לכל משרד האפשרות להציג את עצמו ולגייס סטודנטים להתמחות. האוניברסיטה מסייעת בתגבור והשלמה לקראת בחינות מועצת רואי החשבון. ‏‏‏

האם קיים תואר שני בחשבונאות? לא.

הלימודים במסלול חשבונאות משולבים עם תואר בכלכלה.

אוניברסיטת בר-אילן

תנאי קבלה: ממוצע בגרות של 100 ומעלה, ציון פסיכומטרי 700 ומעלה. עדיפות לבעלי 4 ו-5 יחידות לימוד במתמטיקה וציון גבוה בפרק הכמותי של מבחן הפסיכומטרי.

מרצים ידועים בתחומם: בשנת ההשלמה – רו"ח יאיר שהרבני, רו"ח ניר זיכלינסקי, רו"ח משה קידר ורו"ח אייל מנדלאוי.

סיוע במציאת מקום התמחות, מתן מלגות: האוניברסיטה עורכת בשיתוף משרד ארנסט אנד יאנג, קוסט פורר גבאי, תוכנית הכנה להתמחות. הסטודנטים יעברו 4 ימי לימוד, שיועברו על-ידי שותפים במשרד, במטרה להקנות להם את עקרונות העבודה במשרדי רואי חשבון; המצטיינים יזכו לעדיפות בקבלה להתמחות במשרד.

האם קיים תואר שני בחשבונאות? כן, רק באוניברסיטת בר-אילן מתקיימת בארץ תוכנית ללימודי תואר שני בחשבונאות.

החוג לחשבונאות נלמד במסגרת תואר ראשון בפקולטה לכלכלה.

 

אוניברסיטת תל אביב

תנאי קבלה: ממוצע בגרות – 111 לפחות, וציון פסיכומטרי של 600 לפחות, ציון פסיכומטרי של 732 נקודות, ותעודת בגרות מלאה, ציון התאמה של 620 או יותר.

קורסים ייחודיים: סמינרים בחשבונאות פיננסית וניהולית, הנותנים לסטודנטים הכרה עם המחקר האקדמי בחשבונאות. קורסי בחירה נוספים שאינם כלולים בסילבוס הבחינות של מועצת רואי החשבון.

מרצים הידועים בתחומם: פרופ' יוסי אהרוני, פרופ' אלי אמיר, פרופ' עמיהוד דותן, פרופ' יצחק סוארי, ד"ר איתן איינהורן, ד"ר דן וייס.‏

סיוע במציאת מקום התמחות, מתן מלגות: בוגרי החוג הם המבוקשים ביותר בקרב משרדי רואי החשבון הגדולים, ולכן, טוענת האוניברסיטה, אין צורך בעזרה למציאת מקום התמחות; החוג מעניק לתלמידים מצטיינים ולתלמידים זכאים סיוע כלכלי של כ-40 מלגות בסכום של כ-10,000 שקל כל אחת. המלגות נתרמות על-ידי משרדי רואי חשבון, גופים עסקיים שונים וקרן שהוקמה על-ידי תורם מארה"ב.

האם קיים תואר שני בחשבונאות? לא. קיימת תוכנית של תואר שני עם התמחות בניהול פיננסי, המיועדת לבעלי תואר ראשון בחשבונאות.‏

החוג לחשבונאות הוא עצמאי. על מנת להיות זכאי לתואר ראשון על הסטודנט לשלב את הלימודים עם חוג נוסף, אפשרי גם לימודי פסיכולוגיה, פילוסופיה, תיאטרון ועוד.

 

אוניברסיטת בן גוריון בנגב

תנאי קבלה: בגרות במתמטיקה בהיקף של 4 יחידות לימוד בציון 80 ומעלה, או 5 יחידות בציון 70 ויותר, ציון פסיכומטרי של 690 ומעלה, ציון סכם כמותי (שקלול ציון הפרק הכמותי עם ממוצע הבגרות) של 680 לפחות.

סיוע במציאת מקום התמחות, מתן מלגות: סטודנטים מקבלים מלגות בהתאם לעמידתם בקריטריונים שנקבעו מראש. החוג מסייע בשיתוף-פעולה עם משרדי רואי החשבון הגדולים למציאת מקום התמחות; בנוסף, לדברי פרופ' גילה בניסטי, ראש החוג לחשבונאות, היא משתדלת באופן אישי לסייע גם במציאת מקום התמחות במשרדים קטנים או במפעלים עסקיים. ‏

האם קיים תואר שני בחשבונאות? לא.

החוג לחשבונאות הוא חלק מהמחלקה לכלכלה.

המסלול האקדמי המכללה למינהל

תנאי קבלה: מועמדים בעלי ציון משוקלל של הבגרות והפסיכומטרי בציון של מעל 620 ובציון של מעל 120 בחלק הכמותי של הפסיכומטרי, מתקבלים באופן אוטומטי.

 

קורסים ייחודיים: לסטודנטים מצטיינים מוצע, מעבר לתוכנית הרגילה, התמחות משנה ב-4 נושאים: טכנולוגיית המידע, שוק ההון האמריקני, ניהול סיכונים (תוכנית המועברת בשיתוף עם משרד ‏‏KMPG‏ סומך חייקין) והתמחות בשוק ההון בישראל. כמו כן, מוצעת תוכנית לימודים המשלבת לימודי חשבונאות ומשפטים.

מרצים הידועים בתחומם: אוסקר אבו ראזק, רו"ח חיים אסיאג, רו"ח רוני אלרואי, רו"ח אודי גרינברג, ד"ר דן אלנתן, פרופ' יורם עדן, רו"ח אורי מורד ורו"ח מיכה ארד.

סיוע במציאת מקום התמחות, מתן מלגות: בית-הספר למינהל עסקים מעניק מדי שנה מלגות למצטיינים ומלגות סיוע בסכום של למעלה מ-3 מיליון שקל. מוענקות מלגות לסטודנטים מצטיינים לחשבונאות מטעם משרדי רואי החשבון המובילים, מרצים ובוגרים. כמו כן, מוענקות מלגות לתלמידים מהפריפריה מטעם הקרן על-שם יצחק בהרב ז"ל; היחידה להכוון תעסוקתי מסייעת במציאת מקום התמחות.

האם קיים תואר שני בחשבונאות? לא. למסיימי שנת ההשלמה בחשבונאות קיים תואר שני ‏MBA‏ בניהול פיננסי, בשנת הלימודים הבאה תפתח תוכנית ייחודית בארץ לתואר שני במינהל עסקים עם התמחות במיסוי.

ההתמחות בחשבונאות הינה חלק מהלימודים לקראת תואר ראשון במינהל עסקים.

פרטים נוספים: לדברי פרופ' יורם עדן, ראש ההתמחות בחשבונאות, החוג מאפשר גמישות רבה בהרכבת מערכת השעות וזמינות רבה לאפשרויות עבודה שונות במקביל ללימודים.

הקריה האקדמית אונו

תנאי קבלה: ציוני תעודת בגרות 95, פסיכומטרי בציון 640 או מבחני מיון.

קורסים ייחודיים: מערכות מידע, ניתוח דוחות כספיים, תיאוריה חשבונאית מתקדמת במסגרת מסלול מיוחד לרואי חשבון תואר שני בהתמחות במימון.

‏מרצים הידועים בתחומם: פרופ' ירון זליכה, ד"ר רו"ח יוסי צור, רו"ח אלי פאר, רו"ח אלדד נח, רו"ח ערן שחם, רו"ח ניר זיכלינסקי, רו"ח יואב פיאטקובסקי.‏

סיוע במציאת מקום התמחות, מתן מלגות: הבוגרים המצטיינים מיועדים לשמש כעתודת סגל, ומשמשים כמתרגלים; כמו כן, קיימת יחידת השמה שמסייעת לסטודנטים במציאת התמחות. הקריה מפעילה תוכנית מלגות בסכום של כ-30 מיליון שקל בשנה.

‏ האם קיים תואר שני בחשבונאות? לא. קיים תואר שני במינהל עסקים התמחות במימון לרואי חשבון. ‏

‏ החוג משולב בתואר למינהל עסקים.

מכללת רמת גן

 

על פי אתר האינטרנט של מכללת רמת גן, ללימודים בתחום זה יכולים להתקבל בעלי תעודת בגרות מלאה או מועמדים שמועצת רואי החשבון פטרה אותם מהגשת תעודת בגרות (עלים להביא אישור בכתב ממשרד החינוך שיש להם השכלה שוות ערך להשכלה תיכונית).

 

גם מועמדים שסיימו מכינה בחשבונאות יוכלו להירשם ללימודים. חשוב להדגיש כי במכללה בה לומדים במסגרת האוניברסיטה הפתוחה, תנאי הקבלה הם קלים יותר וזהו יתרון גדול. בנוסף, ועדת החריגים של המכללה יכולה, על פי שיקול דעתה, לקבל מועמדים בהתאם לגילם, ניסיונם, כישוריהם הקודמים.

 

מכללת ראשון לציון

 

הלימודים באוניברסיטה הפתוחה הם בדרך כלל פתוחים לכולם וכמעט ואין כל תנאי קבלה. יש מכללות בהן יש צורך בהצגת תעודת בגרות ויש גם מכללות בהן גם בכך אין כל צורך. המכללה בראשון לציון למשל, פתוחה לכולם, ללא כל תנאי מינימאלי וכל מי שרוצה יכול להירשם לקורסים הרלוונטיים ולהתחיל לצבור נקודות לקראת תואר ראשון.

 

המרכז האקדמי רופין

 

תנאי קבלה: על פי אתר המכללה, ללימודים במסלול זה יכולים להירשם מועמדים בעלי תעודת בגרות מלאה עם מתמטיקה בהיקף של 4 יחידות לימוד לפחות ובעלי ציון של הבחינה הפסיכומטרית. המכללה עצמה עורכת ממוצע של הנתונים הללו ועל פיהם מתקבלת ההחלטה לגבי קבלה של כל מועמד או מועמדת.

המחלקה לחשבונאות במרכז האקדמי רופין היא המחלקה היחידה הפועלת במסגרת מכללה מתוקצבת לכן שכר הלימוד הוא  אוניברסיטאי.

קורסים ייחודיים: קורס באחריות חברתית ואתיקה בעסקים וקורס אנגלית לחשבונאים.

מרצים הידועים בתחומם: רו"ח אלי פאר, ד"ר יוסי צור, פרופ' יורם קרול ופרופ' דוד לבהרי.

סיוע במציאת מקום התמחות, מתן מלגות: קיימת העדפה למתן מלגות עבור סטודנטים במחלקה לכלכלה וחשבונאות. המחלקה נמצאת בקשר הדוק עם משרדי רואי החשבון הגדולים, ובתיאום איתם נקבעים ימי הלימוד ומועדי הבחינות. כמו כן, מדי שנה הם מגיעים לגיוס מתמחים.

האם קיים תואר שני בחשבונאות? כן.

החוג לחשבונאות משולב עם החוג לכלכלה. קיימת גם תוכנית לבעלי תואר ראשון במינהל עסקים ו/או כלכלה ובעלי תארים אחרים המעוניינים לעבור הסבה לראיית חשבון.

המרכז הבינתחומי הרצליה

תנאי קבלה: ציון מינימלי משוקלל מבחן הפסיכומטרי וציוני תעודת הבגרות של 670. המועמדים נדרשים לעבור ראיון קבלה, שבוחן בין היתר אישיות, יכולת חשיבה, יוזמה ומנהיגות. ‏‏

קורסים ייחודיים: תיאוריה חשבונאית – מנתח בין השאר אירועי אמת משוק ההון; חשבונאות של מכשירים פיננסיים – הטיפול החשבונאי במכשירים נגזרים, עסקאות, מכירה והערכת שווי הוגן של מכשירים; ביקורת חשבונות – מלווה בסימולציות וניתוח דוחות כספיים.‏‏

מרצים הידועים בתחומם: רו"ח שלומי שוב, פרופ' אמיר ברנע, ד"ר אייל סולגניק, פרופ' דן סגל, רו"ח משה אשר, עו"ד מאיר מזרחי ורו"ח ניר זיכלניסקי. ‏

סיוע במציאת מקום התמחות, מתן מלגות: החוג מעניק מלגות למועמדים מצטיינים, קיימות מלגות ייחודיות לתוכנית בחשבונאות מטעם הפירמות הגדולות ולשכת רואי החשבון. כבר בסמסטר ב' של שנת הלימודים הראשונה מגיעות לקמפוס הפירמות הגדולות בראיית חשבון, כדיי לגייס סטודנטים להתמחות.‏

האם קיים תואר שני בחשבונאות? לא. קיימת תוכנית ‏MBA‏ בהתמחויות שיווק, מימון ואסטרטגיה גלובלית.

התוכנית בחשבונאות כוללת שני מסלולי לימוד: תוכנית לתואר ‏B.A‏ במינהל עסקים עם התמחות בחשבונאות ותוכנית לימודים לתואר משותף ‏L.L.B‏ במשפטים ו-‏B.A‏ במינהל עסקים עם התמחות בחשבונאות.‏

מכללת פתח תקווה

ההרשמה למכללת פתח תקווה היא ללא כל תנאים מוקדמים כלשהם. אין צורך בהצגת ציוני תעודת הבגרות או הציון של הבחינה הפסיכומטרית. כל אחד יכול להירשם לקורסים ולהתחיל לצבור נקודות לקראת תואר.

המרכז האקדמי למשפט ולעסקים

על פי אתר האינטרנט של המכללה, ללימודים יכולים להתקבל בעלי תואר ראשון מוכר עם ממוצע של לפחות 75 או מועמדים עם תעודת בגרות מלאה בממוצע משוקלל של לפחות 95 (קבלה אוטומטית). גם בעלי ציון פסיכומטרי של לפחות 650 ותעודת בגרות מלאה בממוצע משוקלל של לפחות 85 יתקבלו באופן אוטומטי. ישנם מסלולי קבלה נוספים המפורטים באתר המכללה.