מדריכי בנקאות    

לכמה זמן תקף צ'ק ואיך לפרוע צ'ק אחרי כמה שנים?

הפקדת שיקים
מעודכן ל-10/2021

קיבלתם צ'ק ושכחתם להפקיד אותו. הזמן עובר, ובלי ששמתם לב, כבר עברה שנה. האם הצ'ק בתוקף? מה עושים איתו? האם אפשר לפנות לרושם הצ'ק ולהחליף את הצ'ק?

ובכן, יש כאן כמה הבחנות. ראשית, חשוב להבין שצ'ק "חי" על פני שבע שנים. אם קיבלתם צ'ק ולא פדיתם, אתם עדיין זכאים לתשלום, גם אם לא פרעתם אותו.

רושם הצ'ק חייב לכם כסף (זאת הרי משמעות של צ'ק), והחוב הזה נשאר בתוקף שבע שנים. זה לא קשור לתאריך שרשום על הצ'ק. נניח שקיבלתם היום צ'ק שהתאריך שנכתב עליו הוא לעוד שלושה חודשים. במקרה כזה הפירעון האמיתי הוא בעוד שלושה חודשים, אבל אם שכחתם להפקיד, יש לכם שבע שנים אחרי אחרי אותו תאריך, שבהן ניתן לפרוע את הצ'ק. אגב, במקרה של צ'ק מוסב מדובר על שנתיים – משמע, שנתיים אחרי מועד הפירעון של הצ'ק, יש למקבל הצ'ק זכות לחזור ולדרוש את כיסוי החוב.

אבל זה לא כל כך פשוט. הבעיה מתחילה בבנקים. הבנקים מכבדים צ'קים רק חצי שנה אחרי מועד הפירעון שצוין עליו. זאת זכותם, והם עקשניים בעניין, ואז אתם נכנסים למלכוד – יש לכם צ'ק, מבחינת החוק אתם יכולים לדרוש את החוב, אבל הבנק לא מכבד את הצ'ק. בשלב ראשון כדאי לפנות למי שרשם את הצ'ק ולהחליף את הצ'ק. ככה נפתרות רוב הבעיות האלו.

אבל אם מי שחתם על הצ'ק לא מוכן לקבל אותו חזרה תמורת מזומן, או לתת צ'ק חליפי, אתם יכולים לפנות ישירות להוצאה לפועל ולבקש מהם שיפנו לחותם הצ'ק כדי לקבל את המגיע לכם. זה יכול לעבוד, אנשים לא רוצים להתעסק עם הוצאה לפועל. קוראים למהלך הזה "תביעה לביצוע שטר", ומסתבר שזה תהליך נפוץ.

אבל גם כאן הבעיות לא נגמרות. כדי שהוצאה לפועל יעזרו לכם בגביית הצ'ק, צריך הודעת חילול. הודעת חילול זאת חותמת שהבנק שם על צ'ק שלא נפרע. אלא שהיינו בבנק, ניגשנו לפקידה וביקשנו ממנה לפרוע את הצ'ק, אבל היא אמרה בפירוש שהבנק לא פורע צ'קים מעל תקופה של חצי שנה. ביקשנו שתשים חותמת כדי שנוכל ללכת להוצאה לפועל, וגם את זה הבנק לא אישר. אז מה כן? מה בכל זאת אפשר לעשות?  ובכן, פתרון פשוט – מכניסים את הצ'ק למעטפת הפקדה ומפקידים אותו בעזרת המעטפה. ככה הבנק לא יכול לברוח מאחריות, הצ'ק יחזור אלינו עם חותמת, וזה מכשיר ומאפשר את התהליך של הוצאה לפועל.

מכאן הדרך אל הכסף אמורה להיות פשוטה, אך עדיין לזכות חותם הצ'ק עומדת טענה חזקה, שעלולה לחבל במאמציכם לפדות את הצ'ק. חותם הצ'ק יכול לגשת לבית המשפט ולטעון שם שלקח לכם יותר מדי זמן (זמן לא סביר) עד שדרשתם לפרוע את הצ'ק. במקרה כזה תצטרכו להסביר למה אתם פונים רק עכשיו, וזה צריך להיות הסבר הגיוני.

הצ'ק הדיגיטלי החדש

אפליקציות התשלום של הבנקים – האם הן תחרות לחברות כרטיסי האשראי?