מדריכי דירה ומשכנתא    

למה בארץ בונים עדיין כמו לפני חמישים שנה

מעודכן ל-01/2019

בישראל עדיין משתמשים במנופים ובכלים כבדים תוך פגיעה בסביבה ומעכבים הליך שיכול להיות יותר מהיר

ישראל מעצמת הייטק? כן, אבל לא בבנייה. בעוד בעולם יש שיטות מפותחות וזולות, בישראל משתרכים מאחור.  שיטת הבנייה הנפוצה בארץ לא מדביקה את הפערים בתחום ומתאימה לעידן של לפני חמישים שנה.  התוצאות בעולם גם מדויקות יותר, גם אקולוגיות יותר וגם זולות ומהירות יותר.

שיטת ה ICF חדשה

שיטת ה ICF חדשה של פנדור הקנדית ה היא ה מאוד קונבנציונלית אבל הופכת את הבנייה לחזקה מאוד פי ארבעה מהסנטדרט בישראל.  . למעשה צבא ארצות הברית השתמש בה כדי לבנות בונקרים. הבתים בשיטה גם עמידים בפני אסונות טבע בעוד שבתים שנבנו בשיטות אחרות לא עמידים בהם. הבנייה נעשית למעשה בתבנית על תבנית ונחסך השימוש במנופים או כלים כבדים זו שיטה גם פחות מזהמת כי אין ניסור בטון או חציבה. שיטה זו לכן היא שיטה בעל הדירוג הגבוה ביותר בבנייה ירוקה.

איך היא מתבצעת ?בזמן עבודת הבנייה יש  תהליך הרעדה שדוחס את הבטון לתוך התבניותההופך אותו  לחזק ועמיד במיוחד. לעומת זאת ביציקה המבוצעת בשיטה הישנה, רוב נוזלי המלטבורחים דרך מרווחים שקיימים בין הקרשים, ולכן הבטון הלש יותר. בשיטה המודרנית  הבטון  משופר ומחוזק בתנאי מעבדה, כך שהוא שומר על כוחו המלא.

זמן הבנייה עומד על שליש מזה שנמשכת בנייה מקבילה בשיטה הישנה.  ובתוך 24 שעות יכול לקום שלד בניין. מהירות הבנייה חוסכת כסף וכוח אדם, גם לאחר הבנייה, המבנים חסכוניים בחשמל ומאוד עמידים.

בנייה טרומית

הבנייה הטרומית היא הבנייה המקובלת ברוב צפון אמריקה והיא מחולקת לשלד פלדה  המשלב בטון וכלים רב-שכבתיים. יציקת היסודות  וממ"ד בטון נעשים בשטח, ואילו  רוב הפעולות נעשות במפעלים, כך שמודל של 50 מ"ר מגיע אל האתר כולל רצפת בטון, אינסטלציה, , חשמל וגגות. גם כאן הבנייה מהירה לעומת המודל הקובנציונילי הקיים בישראל. גם  בנייה טרומית היא ידידותית יותר,משום שכל תהליך הבניה כמעט נעשה על פני הקרקע ללא צורך בבניית פיגומים, משאבות בטון ומנופים. כמו כן אפשר לחזות את המחיר מראש.

אבל הבנייה בשיטה זו מחייבת אנשי מקצוע שהוכשרו לעבודה זו.  בארץ כניסת השיטה הזו התעכבה כי היה מחסור באנשי מקצוע שהכירו אותה ואלו שעסקו בה בלי הידע המספק גרמו  לבעיות של בידוד בעיקר שהוציאו לה מוניטין רע. אבל היום אנו רואים שיעור גדל של בנייה טרומית בארץ

עוד שיטות בנייה מתועשות

שיטות אלו משלבות בין הבנייה הקונבנציונלית לטרומית. היסודות נבנים בשטח בשיטה הרגילה והקירות והתקרה מוזמנים מהמפעל.  זו שיטה טובה למבנים גדולים שקשה לשנע את כל חלקיהם. גם זו נחשבת בננייה בטוחה יותר, זולה ובדירוג גבוה. ולאף מהירה, לעתים הבניין יכול להיות מוכן לאכלוס תוך 30 יום. כמו בבנייה הטרומית גם כאן חשוב לבחור חברה מקצועית עם ניסיון רב.

תקנים לבנייה מתקדמת

מבנים עם שלד פלדה

  • בתי קבע מתועשים למגורים.
  •  גגות קלים.
  • : עומסים במבנים – עומסים אופייניים.
  •  עומסים אופייניים בבניינים – עומס רוח.
  • : עמידות ברעידות אדמה
  •  תגובות בשריפה של חומרי בנייה: דרישות כלליות ודרישות לבניני מגורים
  •  תגובות בשריפה של חומרי בנייה: שיטות בדיקה וסיווג
  • : ארגזי רוח ופרטי גמר בגגות משופעים
  • ת בידוד תרמי של בניינים : בתי מגורים
  •  בידוד אקוסטי בבניני מגורים

למה בישראל לא בונים בשיטות המתקדמות?

אז אם הבנייה המתקדמת ירוקה יותר, בטוחה יותר, זולה ומהירה יותר למה בישראל מתהמהים איתה? אין סיבה, שיילוב של שמרנות וניסיונות עם גורמים לא מקצועיים. אבל בעתיד כנראה נראה יותר בנייה בשיטות המתקדמות. רק צריך מישהו שיאיץ אותן קדימה

הרבה מכרזי בנייה בדצמבר הם מכרזי סרק