משפט    

למי הסמכות למנות מנהל עיזבון זמני

מעודכן ל-02/2019

פסק דין חדש קובע כי לרשמי הירושות אין סמכות למנות מנהל עיזבון זמני וכי הנושים יכולים להתערב במינוי

הוכרעה מחלוקת סביב ניהול העיזבון של עורך דין אמיד שהלך לעולמו לאחרונה, ובה נקבע שעד שייקבע בחוק, אין לרשמי הירושות סמכות למנות מנהל עיזבון זמני. עוד נקבע כי נושי העיזבון רשאים להתערב במינוי זה.

האב, עורך דין אמיד, נפטר לאחרונה והשאיר נכסים בשווי מאות מיליוני דולרים. אלמנתו וילדיו ביקשו שימונה אחד מבניו לניהול זמני של עזבונו, ושני אחיו של המנוח שנמצאו בעיצומם של הליכי בוררות מולו עקב מחלוקות כספיות ביקשו שימונה מנהל ניטרלי. רשמת הירושות אישרה את הבקשה הראשונה ודחתה את השנייה..

האחים טענו בערעור כי מינוי האחיין שלהם מהווה ניגוד עניינים לנוכח טענותיהם נגד המנוח ובשל העניין בירושתו. עוד טענו כי הרשמת כלל לא הייתה מוסמכת למנות מנהל זמני, וגם אם כן – היא לא הייתה רשאית לעשות זאת בהיעדר הסכמה מצדם, כצד הנוגע בדבר.

 

עם זאת, לפי יורשי המנוח אין להתערב במינוי שהוחלט  כדין, ולדודיהם אין כל מעמד בהליך הירושה כיוון שטרם הוכיחו זכאות לנתח כלשהו מהעיזבון.

 

השופט אמר שיש סתירה בין הוראות החוק לתקנותיו: בעוד שהחוק קובע כי רק בית משפט רשאי למנות מנהל עיזבון זמני, תקנות הירושה מסמיכות את גם את רשם הירושות למנות מנהל זמני.

בשל כך סתירה זו מחייבת הסדרה בחוק, אבל כיוון שעדיין אין כזו, החוק חזק מהוראות התקנות ולרשם אין סמכות למנות מנהל עיזבון זמני אפילו אם המינוי מוסכם על כל "הנוגעים בדבר". לכן קבע השופט כי החלטת הרשמת ניתנה ללא סמכות וערעור הדודים לביטול המינוי התקבל.

 

השופט הדגיש כי לו ההחלטה הייתה ניתנת בנוגע למנהל עיזבון קבוע – כשכל הנוגעים בדבר מסכימים,  אחי המנוח לא היו יכולים להתנגד לה, משום שהכרה בנושים כצד הנוגע בדבר תגרור סרבול בסמכות מינוי מנהל העיזבון הקבוע. ובכל זאת חוק הירושה כן מאפשר לאחים, כטוענים לנשייה מתוך נכסי העיזבון, להתערב במינויו של מנהל עיזבון הזמני.

 

השופט הסכים עם הדודים כי יש בעיה בכך שבנו של המנוח ישמש מנהל עיזבון בלעדי. עם זאת, אין מניעה חוקית למנות יורש כמנהל עיזבון, ודאי כשמדובר בעיזבון בהיקף רחב שייתכן שיש לו התחייבויות כלפי נושים שאין בינם לבין המנהל כל אמון.

לכן מינה השופט מחדש את בנו של המנוח כמנהל עיזבון זמני, אך קבע שתצורף לו לו עורכת דין שתשמש שותפה ניטרלית בתפקיד ותתנהל מול האחים.

לא יוטל מס שבח על דירות ירושה!

מס שבח – הגבלת תקופת הפטור במכירת דירה בירושה