חדשות    

לקחתם הלוואה מקופת הגמל? מגיע לכם החזר עמלה

דורית סלינגר

ההלוואה הכי טובה שתוכלו לקחת היא, ככל הנראה, הלוואה מקופת גמל או קרן השתלמות.  מדובר על הלוואה עם תנאים טובים במיוחד מכיוון שמול ההלוואה יש למלווה ביטחון – קופת גמל או קרן השתלמות. ההלוואות ניתנות בשיעור של 30% עד אפילו 80%, תלוי במצב נזילות הקופה/ קרן ההשתלמות – ראו כאן הרחבה על הלוואות מקופות גמל וקרנות השתלמות.

אלא שכפי שכתבנו כאן – מסתבר שקופות הגמל וקרנות ההשתלמות שבכובע השני שלהן הם מלוות כספים, לא פעלו לפי ההנחיות – אסור להן לקחת עמלות והן לקחו. מדובר על סכומים של  100-200 שקל בגין פתיחת תיק הלוואה וכו', אבל הן צריכות להחזיר זאת. בינתיים הן קיבלו תביעה ייצגוית כשההערכה היא שמדובר על היקף מצרפי של 100 מיליון שקל.

עיקר הבעיה היא בחרות הביטוח להן קרנות פנסיה וקרנות השתלמות. הן גובות  עמלה בגין "דמי טיפול", "דמי עריכת מסמכים", "דמי ניהול תיק", "עמלת פתיחת תיק", "עמלת פירעון מוקדם", "עמלת גבייה".

למעשה, כבר לפני כשנה החליטה המפקחת על הביטוח ושוק ההון לבטל את העמלות שנלקחות מהציבור בעת לקיחת הלוואה מגופים אלו, והדגישה כי אין היא מוצדקת והיא מנוגדת להנחיות.  ברשות שוק ההון טענו כי כאשר לווה מקבל הלוואה (כנגד החיסכון הפנסיוני שלו – קופת גמל, קרן השתלמות, קרן פנסיה), הרי שהמקור לאותם כספי הלוואה הוא כספי החיסכון של עמית אחר, שנהנה מתשלום הריבית של הלווה. ומכאן, שהגוף המנהל את ההשקעות כבר מתוגמל על ההלוואה הזו – דמי הניהול שהם מקבלים על ההפקדה ועל הצבירה, ובדוגמה – כאשר נותנים הלוואה לחוסך א' מכספי החיסכון של חוסך ב', זאת פעולת השקעה של הגוף המוסדי וזה אינו שונה מרכישת אג"ח, או ניירות ערך אחרים, או ניירות ערך לא סחירים והשקעות לא סחירות. אז למה לקבל על הפעולה הזו דמי טיפול?

אלא שיש כאן עניין סמנטי –  לא משנה איך קוראים להוצאה של הלווה ולהכנסה של הגוף המוסדי, הגוף הזה יכול לקרוא לזה ריבית. כלומר, בסופו של דבר זה עניין כלכלי, אז אם הגוף המוסדי יעריך שיש לו בתהליך הוצאות שהוא לא יכול לגבות אותן, הוא פשוט יעלה את הריבית. אז מה זה משנה?

 

קיבלתם הלוואה מקופת גמל או קרן השתלמות? ייתכן שמגיע לכם החזר כספי

הלוואה חוץ בנקאית  – כל מה שצריך לדעת 

 


 

HON TV