חדשות    

לשכת השמאים – מחירי הדירות עלו ב-9% בשנה; ירידה של 10% ברכישת דירות בספטמבר

על פי סקירה מעודכנת של הכלכלן הראשי במשרד האוצר חלה ירידה של 10% ברכישת דירות חדשות בספטמבר.  כמו כן, שיעור המשקיעים נותר נמוך ורכישת דירות על ידי רוכשי דירה ראשונה ירד  בכ-4%

בחודש ספטמבר 2016 נרכשו, על פי הסקירה, 9,500 דירות, ירידה של 2% בהשוואה לחודש הקודם. כמות הדירות החדשות שנמכרה ירדה ב-10% ובדירות יד שנייה נרשמה יציבות.

על פי הסקירה, משקל המשקיעים עמד על 19% מהיקף העסקאות, בדומה לחודש הקודם. בתל אביב מס' המשקיעים עומד על שליש. מנגד, כמות הדירות שנמכרות על ידי משקיעים גבוה – כאלפיים דירות בחודש, בדומה לחודשים האחרונים.

בד בבד, מפרסמת היום לשכת השמאי הממשלתי כי מחירי הדירות עלו בשנה האחרונה ב-9%.  מדובר במדד חדש של הלשכה והוא מהווה תגובה להחלטת קבינט הדיור שקבעה כי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תהיה היחידה שתוכל לפרסם מדד המתייחס לשונות במחירי הדירות.

ההחלטה הזו גרמה לביטול מדד מחירי הדירות שפרסם השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, אך להחלטה היתה ביקורת רבה, כאשר גם לשכת השמאים טענה שתמשיך לפרסם מדד. המדד שפורסם היום אינו מדד ממשלתי והוא בוחן, כפי שבחן השמאי הממשלתי לממשלה, רק דירות בנות 4 חדרים בערים נבחרות ברחבי הארץ ואת השינוי במחירי הדירות בהשוואה לרבעון הקודם ולרבעון המקביל בשנה שעברה.