מדריכי השקעות    

מסחר יומי = הימור יומי; מבטיחים לכם רווח מהיר – תתרחקו!

מאייר: אורקה
מעודכן ל-05/2019

מבטיחים לכם רווח של אלפי שקלים – תתרחקו!  

הפרסומות מבטיחות לכם רווח מהיר במסחר בבורסה – באנר קופץ עם סטודנט שמספר לכם שהוא  מרוויח 1,000 שקל ביום במסחר בבורסה; עקרת בית שמייצרת משכורת חודשית בבורסה; "גורו" השקעות שלימד אלפי אנשים להרוויח בבורסה. עד לפני שנתיים אם הייתם לוחצים על הבאנר הייתם ברוב המקרים נכנסים לאתר של חברת אופציות בינאריות. היו מפתים אתכם להשאיר פרטים והייתם נשאבים לעולם מסוכן מאוד. היה ניתן אמנם להרוויח, אבל המשחק היה לא הוגן (לטובת הזירה/ הבית) וגילם תוחלת הפסד למשקיעים/ סוחרים. בפועל, אנשים איבדו הון עתק, התרוששו.

רשות ניירות ערך החליטה לטפל בעניין ועצרה את כל הפעילות של אופציות בינאריות בטענה שמדובר בהימור. מנגד, אגב היא אישרה זירות של מסחר בפורקס (מטבע חוץ) והיא מפקחת עליהם. שם המסחר הוגן – הבית (הזירה) לא משנה את הציטוטים לטובתו, אבל גם לשם – לא להיכנס בלי להבין מה עושים, זה משחק מסוכן כי הוא ממונף (השקעה דרך אופציות ומכשירים מסוכנים) – כאן הרחבה.

אז הרשות חיסלה את האופציות הבינאריות, אבל תחום שהיה יחסית צנוע התחיל להתפתח – לימודי שוק ההון. לימודי שוק ההון במקור אלו לימודים שהיה צריך לעגן אותם בתיכון, זה חשוב לכולם, ידע נהדר שעוזר לכם בחיים. אתם צריכים ואפילו חייבים לדעת מה קורה עם הכסף שלכם, איפה הוא מושקע, מה רמת הסיכון, חשוב שתדעו מה זאת מניה, מה זאת קרן נאמנות, קופת גמל להשקעה ועוד. חשוב גם להבין למה שווקים פיננסים עולים ויורדים, וגם להבין את המשמעות וההשפעה של דוחות כספיים על מחירי המניות – ואז כשטבע מדווחת על תוצאות הרבעון תוכלו להבין אם זה טוב או רע.

לימודי שוק הון לעומת "לימודי" מסחר בשוק ההון

לימודי שוק הון הם לימודים ארוכים. המרצים בלימודים האלו מבטיחים לכם הבנה וכלים (שמן הסתם יהפכו אתכם למשקיעים טובים יותר), אבל הם לא יבטיחו לכם תשואה מטורפת, הם לא יבטיחו לכם משכורת, הם לא יבטיחו לכם שהחיים שלכם ישתנו מהקצה אל הקצה. הם יגידו לכם את האמת – אין קסמים, אם תעבדו קשה, תלמדו את השוק, תקבלו ניסיון (שכולל הצלחות לצד כישלונות) אז צפוי שתצליחו להשיג תשואה לא רעה בתיק ההשקעות שלכם בטווח הבינוני והארוך. הם לא יבטיחו לכם כלום בטווח הקצר, הם לא יבטיחו לכם תוך חודשים שתצליחו להרוויח משכורת.

לתחום החשוב הזה, נכנסו שרלטנים שמעבירים קורסים במסחר בשוק ההון. הם אולי ילמדו אתכם על המכשירים, אבל אין שם עומק, אין שם ניתוחים על חברות, יש שם ניתוח טכני שמבוסס על שינויים בגרפים של המניות – הם מנתחים גרף, ולרוב הם דוגלים בשיטת המסחר היומי. לדוגמה – נכנסים למניה ויוצאים ממנה באותו היום. נכנסים כשהיא מעין ב"פריצה" ומחכים שהפריצה תניב כמה אחוזים או שברירי אחוזים ואז יוצאים. זה יכול להצליח, אבל זה יכול להיכשל – זה הימור.

מסחר יומי = הימור יומי

הימור תוך יומי זה שם קולע יותר לסוג המסחר הזה, שרובו מבוסס על גרפים של מניות, וזו בעיה כפולה – השקעה ליום אחד היא הבעיה הגדולה, והתבססות רק על גרפים היא הבעיה השנייה. ניתוח הגרף והתנהגות המניה יכול אמנם לעזור – המצדדים בשיטה טוענים שהגרף יודע הכל, הוא מגלם את כל העסקאות שנעשו בשוק, את כל התובנות של המשקיעים והסוחרים, ויש בזה משהו – מחיר המניה והתנהגות המניה הם אינדיקציה במקרים רבים למה שעומד לקרות, אבל זה רק חלק מהפאזל של ניתוח חברה ומניה, והבנה לאן המחיר הולך. מעבר להתנהגות המניה יש חברה עם דוחות, הודעות שוטפות, ומידע שוטף שמשפיע על הביצועים שלה (התוצאות שלה) ועל מחיר המניה.

התייחסות רק לגרף היא מראש בעייתית, וכשזה מסחר תוך יומי זה מאוד מאוד מסוכן.

וכדי להמחיש את הבעייתיות בהסתמכות על גרפים, תשאלו את עצמכם –  הגרף יכול לדעת שטבע תאבד את הקופקסון ביום מסוים? הגרף יכול לחזות החלטות פתאומיות ותוכניות כלכליות של הבנקים המרכזיים או במישור פוליטי ומדיני – מתי המנהיג של צפון קוראיה יישגר טיל, או מתי טראמפ  יחליט עד כאן ויחל מהלך שאין ממנו חזרה?

השקעתם במנייה מסוימת במסחר תוך יומי כי חשבתם שהיא במגמת עלייה, והתרחש לדוגמה אירוע חיצוני (ואחת לתקופה קצרה זה קורה) וכל השוק מאבד ברגע כמה אחוזים – הפסדתם. לרוב במסחר תוך יומי נכנסים בכסף גדול, כי הגישה היא ניקח מימון ניכנס למניה נעשה שברירי אחוזים, אבל זה כסף גדול, אז אבסולוטית נרוויח. רק שחצי הכוס הריקה היא – אפשר גם להפסיד בגדול. אירוע חיצוני שתופס אתכם עם המכנסיים למטה, מרסק לכם את כל ההשקעה (השוק איבד אחוזים בודדים אתם יותר).

זהירות משרלטנים

הגורואים החדשים משדרים שהם יודעים הכל – הם מבטיחים הצלחה, הם יודעים את כל הסודות של שוק ההון, יש להם הוכחות, והם (או ה"סמי גורואים" שעובדים תחתם) ילוו אתכם במסחר השוטף – מה יותר טוב מזה? וכל זה בתמורה לכמה אלפים טובים – עלות של קורס.

והאמת שזה נשמע מפתה – מי לא רוצה להרוויח כסף קל, מי לא מתחבר למסע הפרסומי הענק שהיה בחודשים האחרונים של גורו השקעות (לכאורה) שמצטלם עם עדת מאמינים שמספרים רק כמה זה מוצלח, נהדר, רווחי – ואת זה הם מגישים לכם על מגש של כסף.

אלפים נרשמים לקורסים האלה, ומגלים – כן, יש הצלחות, אבל הן מעטות, הרוב נפלט מהר מאוד ל"חיים המשעממים" נטולי הזוהר של רווחי ענק מהבורסה. הרוב חוזר על הקורסים – הגורו לרוב מבטיח "אל תדאגו, גם אם לא תצליחו בקורס הראשון, יש קורס שני" אבל הבעיה היא לא בכם, הבעיה  זה החומר הנלמד,  זו השיטה שלא עובדת.

ובינתיים, הגוראים האלו עושים עליכם קופה. כאן נמצא לב העניין – אתם חושבים שהכסף שלהם מהבורסה, אבל הכסף שלהם מגיע בעיקר ממכם.

אז בפעם הבאה שאתם רואים אנשים יפים מדברים על כסף גדול, כדאי לכם  להחזיק את עצמכם ולא להתפתות, ולזכור שאין קסמים – אין יש מאין, אפשר להרוויח בבורסה, אבל לרוב זה בדרך "הקשה" של לימוד שוטף, של הבנת המכשירים הפיננסיים, של קריאת דוחות כספיים, וגם אז לא בטוח שתרוויחו. משקיעים צריכים להסתכל על טווח ארוך וסביר שבטווח הארוך הם ירוויחו. אין קיצורי דרך, אין ארוחות חינם. נכון, יש מזל ויש גם רווחים מהירים, אבל מסחר תוך יומי בבורסה (מסחר במשך שעות) הוא סוג של הימור – הוא יכול להיות רווחי, אבל גם הפוך – זה פשוט הטלת מטבע. הבעיה שאם אתם מצליחים בפעמים הראשונות, אתם מגדילים את הסכום ואז בום טראח.

 

עדכונים:

מאי 2018: ג'נרל טרייד של דודו רוז שעסקה בתיווך במסחר בוול-סטריט מתמוטטת- מה יהיה עם הלקוחות?; ואיך זה קרה? – הרחבה באתר

 חברת Short Trade שהיתה זירה למסחר יומי התמוטטה. על הקשר בינה ובין לימודים/ קורסים  בחברת Big shot – ראו כתבה במאקו  ובאתר

 

מדריך השקעה במניות

מדריכי השקעות