חדשות    

מדדים בלי תעודות סל; למה אין תעודת סל על אג"ח בנקים?

בחצי השנה האחרונה הושקו  שלושה מדדי אג"ח – מדד תל-בונד צמודות בנקים; תל-בונד צמודות יתר ותל-בונד צמודות. המדדים האלו, בעיקר תל בונד צמודות בנקים היו בסיס להקמת קרנות נאמנות בתחום שזכו לגיוסים נרחבים. אבל, דווקא תעודות סל על המדדים האלו עדיין אין. מסתבר שלמרות שהבורסה היא זו שהקימה ויצרה את המדדים האלו, בין היתר, במטרה לייסד עליהם מכשירים עוקבים (ותעודות סל מחקות), הוראות הבורסה אינן מאפשרות יצירת תעודות סל כאלו.

בתחילת 2011 נקבעו על ידי דירקטוריון הבורסה  תנאים וקריטריונים להנפקות תעודות סל.  בין התנאים – סדרת אג"ח שנכללת במדד צריה להיות מעל 200 מיליון שקל; אם יש סדרה קטנה יותר אזי לא ניתן לייצר תעודת סל. כמו כן, נקבע,  רף מגבלת מינימום (בצדק) של ניירות ערך שיכולים להיות במסגרת תעודת סל – יש מצבים שאין מספיק ניירות ערך בשוק, ולכן אין תעודת סל.

תנאי נוסף – מגבלת מינימום של אחזקות הציבור (כמות צפה מעל רף מסוים), ובהינתן המגבלות האלו, מסתבר שדווקא מדדים בתחום אגרות החוב, שמראש הוקמו לשם הרחבת האפשרויות והמגוון למשקיעים; שמראש העריכו שניתן יהיה ליצור עליהם תעודות סל, לא קמות כי אינן עומדות בחלק מהתנאים.

תעודות סל  – פיזור,   נזילות, סחירות

תעודות סל (Exchange Traded Notes- ETN  ) הן מכשיר פיננסי מתקדם העוקב אחרי  מדד מסוים או נכס בסיס מסוים כמו מט"ח וסחורות ; המכשירים האלו  נולדו וצמחו בקצב משמעותי בעשרים השנים האחרונות ברחבי העולם המערבי, תודות למחקרים שתמכו בהשקעות במדדים על פני השקעות מנוהלות.  המחקרים האלו בפשטות טענו שאי אפשר להכות את השוק לאורך זמן, ואם כך אז עדיף פשוט "לקנות" את השוק, כלומר להשקיע במדד.  תעודות סל מאפשרות  למשקיע בהן, להחזיק בעקיפין בכל המניות במדד על פי משקלן המדויק. ניתן להמיר את התעודה למניות הפיזיות או לחילופין לקבל את שוויין הכספי.  במקום שהמשקיע ירכוש ישירות את סל ניירות הערך, מנהל התעודה עושה זאת עבורו.

תעודות הסל הן ניירות ערך הנסחרים בבורסה בדיוק כמו כל נייר ערך אחר (להבדיל מקרנות הנאמנות שאין בהן מסחר רציף). התעודות מונפקות על ידי חברות שכל פעילותן מתמקדת בהנפקה, בניהול של המכשירים האלו לרבות עשיית שוק בתעודות (יצירת ביקושים והיצעים).

 היתרונות העיקריים בתעודות הסל הן: נזילות  (ניתן לממש את תעודת הסל במשך כל רגע בזמן המסחר); סחירות (המנפיק שהוא גם עושה השוק של התעודה מחויב לספק תמיד ביקושים והיצעים כך שניתן למכור כל כמות וניתן לקנות כל כמות); פיזור ( מעצם המעקב אחרי אינדקס מסוים מדובר בפיזור של מניות או אגרות חוב). כמו כן, דמי הניהול בתעודות סל נמוכים באופן יחסי.