חדשות    

מדד המחירים למארס עלה ב-0.3%

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש מארס ב-0.3% . הכלכלנים ציפו ל-0.2%-0.3%.

מחשבון מדד המחירים לצרכן

מדד מחירי הדירות המתייחס לחודש פברואר רשם ירידה בשיעור 0.2%. בחודש שעבר נרשמה ירידה גדולה יותר בשיעור 1.1% ולפניו ירידה בשיעור 0.7% .

בכל הנוגע למדד הדירות המחוזי, נרשמה מגמה מעורבת. במחוזות ירושלים, מרכז ודרום נרשמו ירידות בעוד במחוזות צפון, חיפה ותל אביב נרשמו עליות. כך, במחוז דרום נרשמה הירידה המשמעותית ביותר בשיעור 1%, במחוז מרכז ירידה בשיעור 0.9% ובמחוז ירושלים ירידה בשיעור 0.6%. במקביל, במחוז צפון נרשמה עליה בשיעור 1.4%, במחוז תל אביב עליה בשיעור 0.4% ובמחוז חיפה עליה בשיעור 0.1%.

מדד דירות חדשות רשם אף הוא ירידה נוספת, אם כי זעומה ביחס למדד החודש הקודם. על פי נתוני הלמ"ס, נרשמה ירידה בשיעור 0.2% בלבד כאשר שיעור הדירות המוזלות מכלל הדירות שנדגמו במדד עמד על 18.1%. נזכיר כי מדד דירות חדשות בחודש הקודם רשם ירידה משמעותית יותר בשיעור כ2%.

עליית במדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן רשם בחודש מארס עלייה של 0.3%. בכך מגיע קצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ל-0.2% קצב חיובי אך עדיין נמוך בהרבה מהיעד התחתון של בנק ישראל ומקצב האינפלציה במרבית המדינות בעולם.

עליות מחירים בולטות נרשמו במחירי ההלבשה וההנעלה (4.9%) ומנגד ירדו מחירי הפירות והירקות הטריים ב-3.2%.

 

בתגובה לדוחות כתבו הכלכלנים של הלמן אלדובי – מדד חודש מארס  התנהג כצפוי ועלה מעט. עם זאת, שער השקל הגבוה, התייצבות מחירי הנדל"ן, יחד עם צעדי הממשלה להוזלת יוקר המחייה, צפויים להמשיך  ולשמור על רמת אינפלציה נמוכה גם בחודשים הבאים. גם לנוכח הריבית בארה"ב והצמיחה בישראל, הריבית בארץ צפויה להישאר נמוכה עוד חודשים רבים.

האינדיקטורים לפעילות הכלכלית מציגים תמונה חיובית. לצד הפעילות הריאלית, התמונה החיובית המתקבלת משוק העבודה מצביעה על מצבו האיתן של המשק, ותומכת בהמשך הצמיחה. מנגד, על אף העלייה בקצב האינפלציה, הם עדיין נמוכים מהיעד. השקל הגבוה, התגברות התחרות במשק וצעדי הממשלה להוזלת יוקר המחייה (ביניהם תכנית "נטו משפחה ,"ירידת מחירי החשמל, הצפי לירידת מחיר התחבורה הציבורית בהמשך השנה והפחתת מסי קנייה ומכסים על מוצרים שונים) מכבידים על האינפלציה, ומעכבים את חזרתה ליעד. דברים אלו תומכים באי-שינוי הריבית בתקופה הקרובה.