מדריכי דירה ומשכנתא    

מדד שכר דירה


מעודכן ל-05/2022

מחשבון שכר דירה – מחשב את השינויים בשכר דירה (משמש גם כהצמדה בחוזי שכר דירה). בעזרת המחשבון תוכלו לדעת (מצד השוכרים) אם העלייה בשכר הדירה שלכם סבירה (או לא); וככה תוכלו לדעת (המשכירים) אם השכר דירה שקבעתם, סביר או לא.

מחשבון מס על שכר דירה – ככה תוכלו לבחור במסלול עם המס הנמוך ביותר, וככה תוכלו לדעת כמה לשלם?


מדד שכר דירה הוא חלק ממדד המחירים לצרכן. המדד בודק את השינוי במחיר שכר הדירה הממוצע לדירות שונות (מספר חדרים שונה) ובאזורים שונים ברחבי הארץ ומפיק את השינוי המשוקלל החודשי הארצי. כאן, אנחנו מפרסמי את המדד מדי חודש בחודש. 

מחירי השכירות מתקבלים על ידי סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפונה ל-3,000 שוכרי דירות שממלאים שאלון ובו פרטים על הדירה – מיקום, מספר חדרים, פרטים על שכר הדירה, מספר התשלומים, הצמדות של שכ"ד, סיום החוזה ועוד.

מדד שכר דירה התחיל להתפרסם משנת 1996, והוא אמור לבטא את עליית מחירי השכירות בארץ. מדי רבעון מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את שכר הדירה על פי אזורים ומספר חדרים תוך כדי התייחסות לשינוי שכר הדירה באזורים שונים. מדד שכר הדירה הוא מרכיב ממדד המחירים לצרכן, אחרי הכל, דירה (בשכירות או בבעלות) היא מצרך שכולם צורכים אותו (כמעט כולם) – יש ששוכרים ואז כמובן שמדד שכר הדירה מבטא את עליית שכר הידרה הממוצעת שלהם, ויש שהדירה בבעלותם ואז שכר הדירה ומדד שכר הדירה מבטא את עלות השימוש שלהם (כמה היה עולה להם להשתמש בדירה אם הדירה לא היתה בבעלותם; שקול לעלות אלטרנטיבית שלהם). כך או אחרת, מדד שכר הדירה עדיין לא "תפס" כמו שציפו בתחילת הדרך – החוזים של השכירויות לרוב צמודים למדד או לא צמודים כלל, אם כי לאט לאט גובר השימוש במדד זה בחוזי שכירות ובצדק – המדד הזה מבטא טוב מכל גורם אחר את השינוי במחירי השכירויות.

נכון לשנת 2022, האינפלציה בעולם מרימה ראש אחרי שנים רבות של תרדמת וגם האינפלציה בישראל מתנהגת בצורה דומה, אם כי הרבה יותר מתונה. כאשר מחירי הדיור מטפסים בהתמדה כבר הרבה זמן, פירוש הדברים הוא שמחירי השכירויות גם הם כנראה דרך לעלות.

חשוב להדגיש כי במקביל למדד שכר הדירה, מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד שירותי הדיור בבעלות. כאן מדובר במדד שבוחן את מחירי השכירויות של שכירויות מתחדשות – לא חדשות. הנה מחשבון  ומידע על מדד שירותי הדיור בבעלות.

המדריך לשוכר – ככה תמצאו את הדירה המתאימה לכם ותשמרו על הזכויות שלכם כשוכרים.

המדריך למשכיר – ככה אתם (המשכירים) תשמרו על הדירה שלכם, וככה תדעו אם השכר דירה ראוי

מדריך על המס בהשכרת דירה – כמה זה ואיך בוחרים בין מסלולי המס? 

שכירות ארוכת טווח – המדינה מעודדת בנייה של אלפי יח"ד, האם כדאי?