חדשות    

מדד תשומות הבניה באוגוסט 2013 עלה ב-0.1%; 1.1% מתחילת השנה

מדד תשומות בנייה מעודכן

מחשבון מדד תשומות הבנייה

מדד תשומות הבניה בחודש אוגוסט 2013 עלה ב-0.1%.  מדד המחירים  לצרכן עלה באוגוסט ב-0.2%.  בחודש יולי, נזכיר,  מדד תשומות הבניה היה ללא שינוי, ובחודש יוני הוא עלה ב-0.2%. מתחילת השנה עלה מדד תשומות הבניה ב-1.1%, בעוד שמדד המחיירם לצרכן עלה בתקופה זו ב-1.8%.

מדד תשומות הבניה הוא מדד שבוחן את השינויים במשך חודש בחודש  בהוצאה הדרושה לקניית "סל קבוע" של חומרים,  מוצרים ושירותים המשמשים לבניית בתי מגורים והמייצג את הרכב הוצאות הבנייה של קבלנים וקבלני משנה.  המדד משמש  את הקבלנים לצורך הצמדת החובות של רוכשי הדירות (תשלומים שעדיין לא שולמו) ומכאן חשיבותו הגדולה.

בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מעדכנים כי בחודש אוגוסט 2013 עלו מחירי הוצאות כלליות ב-0.5 אחוז ומחירי שכר העבודה המשולם עבור המועסקים בענף ב-0.4 אחוז. לעומת זאת ירדו מחירי שכירת ציוד ורכב ב-0.2 אחוז ומחירי חומרים ומוצרים ב-0.1 אחוז. מבין החומרים והמוצרים ירדו במיוחד מחירי מיזוג אויר (ב-1.4 אחוזים), מעליות (ב-1.2 אחוזים), אבן (ב-0.8 אחוז) וברזל לבנייה (ב-0.7 אחוז).

ונמחיש מדוע מדד התשומות כה חשוב לרוכשי הדירות? רוכשי הדירות יכולים לרוב לבחור בשתי אלטרנטיבות – לשלם כמה שיותר מהר לקבלן, ואז לחסוך את עליית מדדי תשומות הבניה, ומנגד הם יכולים לעכב את התשלומים וכך ליהנות מלקיחת משכנתא בשלב מאוחר יותר – זו הדילמה של רוב הרוכשים, כמובן שיש מצבים שאין צורך במשכנתא, ואז השאלה היא האם הרוכשים מעדיפים לחסוך את מדד תשומות הבניה, או להשקיע את הכסף בינתיים בתקווה שהרווח יעלה על ההפסד כתוצאה מההצמדה למדד תשומות הבניה.

ובמצב הנפוץ, השאלה כאמור היא – האם כדאי לקחת מוקדם משכנתא יחסית מוקדם ולשלם לקבלן מהר ככל שניתן? או לקחת משכנתא מאוחר יותר ורק אז לשלם לקבלן?

התשובה לשאלה זו תלויה בעיקר בהוצאה הצפויה  של הרוכשים כתוצאה מעליית מדד התשומות למגורים במידה והם לא משלמים מהר לקבלן, בהשוואה להוצאה הצפויה לרוכשים באם הם ייקחו את המשכנתא מוקדם (וישלמו עליה ריבית). אם הרוכשים לוקחים משכנתא בשלב מוקדם הוצאות המימון/ריבית שלהם גדולות יותר, אבל הם חוסכים את העלייה במדד תשומות הבניה, ולכן השאלה – מה יעלה יותר –  המדד או המשכנתא? מתחילת השנה עלה מדד תשומות הבניה כאמור ב-1%, כך שהקצב, מתקרב ל-2% ( אם כי, ייתכנו בפועל סטיות משמעותיות מהערכה זו). בשנה שעברה עלה מדד הבניה למגורים ב-3.3%.

 את ההערכות  (כל אחד והערכותיו לגבי מדד תשומות הבניה השנתי) צריך להשוות מול ריבית המשכנתא, ובהינתן הריבית (שעשויה להשתנות בין הרוכשים השונים)  יש לקבל את ההחלטה – האם להקדים את התשלום לקבלן או ההיפך. יודגש שבמקביל יש להתחשב בשיקולים שאינם כלכליים, לרבות בשאלה האם אנו רוצים להעביר את כל הכסף לקבלן כבר בשלב מוקדם? מה התחזית הצפויה לריבית המשכנתא בטווח הקרוב, ומה העיתוי האידיאלי מבחינתנו לקחת את המשכנתא? ועוד

לצד מדד תשומות הבניה למגורים מפרסמת החשכה המרכזית לסטטיסטיקה גם את מדד תשומות הבניה למסחר ומשרדים.  מדד זה ירד בחודש אוגוסט 2013 ב-0.1% והגיע ל-102.0 נקודות לעומת 102.1 נקודות בחודש קודם ( על בסיס ינואר 2012 = 100.0 נקודות).  מתחילת השנה עלה המדד ב-0.1%. מבין השינויים במדדים של פרקי הבנייה בחודש אוגוסט 2013, מדגישים בלמ"ס את ירידת המחירים של 1.4%  בפרק מיזוג אויר. לעומת זאת עלה המדד לפרק רכיבים מתועשים ב-1%. בשאר פרקי הבנייה נרשמו תנודות מחירים של עד חצי אחוז.

איזו משכנתא לקחת – האם בריבית משתנה או בריבית קבועה, ולמה צריך להיזהר מהריבית המשתנה? 

לכתבות בנושא ריבית משכנתא