חדשות    

מדד תשומות הבניה בפברואר – עלייה של 0.1%

למדד תשומות בניה מעודכן

מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים עלה בחודש פברואר 2019 ב-0.1% והגיע ל-114.1 נקודות לעומת 114.0 נקודות בחודש קודם (הבסיס: יולי 2011 = 100.0 נקודות). מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ללא שכר עבודה עלה ב-0.1% והגיע ל-106.9 נקודות.

ב-12 החודשים האחרונים (פברואר 2019 לעומת פברואר 2018) עלה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ב‑1.9% בשל העלייה במחירי שכר העבודה ב-2.7%. המדד ללא שכר עבודה עלה ב-1.1% בתקופה זו.

חומרים ומוצרים – בחודש פברואר 2019 נותר  מדד מחירי חומרים ומוצרים ללא שינוי. מבין החומרים והמוצרים עלו במיוחד מחירי חומרי מחצבה אחרים כגון: מצע א' וכו' (ב-1.5%), מוצרים לאיטום (ב-1.2%) ומחירי חצץ (ב-1.0%). לעומת זאת, נמשכת מגמת הירידה במחירי ברזל לבנייה (1.4%-) ורשתות ברזל (1.2%-). כמו כן, ירדו מחירי אבן (ב-1.6%).

שכירת ציוד ורכב והוצאות כלליות – מדד מחירי שכירת ציוד ורכב עלה בחודש פברואר 2019 ב-0.3% ומדד הוצאות כלליות עלה ב-1.4%.

שכר עבודה – מדד מחירי שכר עבודה המשולם עבור המועסקים בענף עלה בחודש פברואר 2019 ב-0.1%.

מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים, לפי פרקי הבנייה – בחודש פברואר 2019 נרשמו בכל פרקי הבנייה תנודות מחירים של עד 0.5%.

 

 

מדד תשומות הבנייה,  שמחושב ומפורסם מדי חודש (ב-15 בחודש) על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), במקביל למדד המחירים לצרכן , הוא מדד המודד את השינויים החלים במשך הזמן בהוצאה הדרושה לקניית "סל קבוע" של חומרים, מוצרים ושירותים המשמשים לבניית בתי מגורים והמייצג את הרכב הוצאות הבנייה של קבלנים וקבלני משנה. נוסף על מערכת המדדים המתייחסת לסל הכולל של הבנייה למגורים, החל בפברואר 1992 מתפרסמת מערכת של תת-מדדים לפי פרקי בנייה.   המדד משמש בעיקר כבסיס להצמדת חוזי בנייה, לניכוי שינויי מחירים מן השינויים בערך ההשקעות בבנייה וכמודד כללי של שינויי מחירים בענף הבנייה.

לריבית המשכנתא הנוכחית!

מדד תשומות הבנייה הוא מדד שלא ניתן לעקוב אחריו, לא ניתן להצמיד את הכסף אליו ולקבל תשואה ריאלית (כמו שניתן לעשות ביחס למדד המחירים לצרכן), לא ניתן לגדר אותו (להגן מפני עלייתו) וזו כמובן בעיה לרוכשי הדירות. המדד יכול לברוח כלפי מעלה והם חשופים, בעוד שאת המכשירים האחרים – מדד מחירי הצרכן, הצמדה למט"ח הם יכולים לגדר ולהגן מפני עלייתם.

 

כדאי כאשר יש חוב לקבלן לשקול את הנזק – הריבית על המשכנתא באם לקוחים אותה מוקדם כדי לשלם לקבלן לבין החיסכון שיהיה כתוצאה מאי תשלום על הצמדה למדד תשומות הבנייה. מדובר בהערכות ותחזיות שכל אחד צריך לעשות בעצמו, אם כי בעוד שאת הריבית אנחנו יודעים בבירור, את ההצמדה (החיסכון בהצמדה) אנו מעריכים, גם בהסתמך על כלכלנים (הראל פיננסים הוא מהגופים היחידים שמספקים תחזית למדד תשומות הבנייה).

למדריכים לרכישת דירה

היכנסו כאן למדד תשומות