חדשות    

מדד תשומות הבנייה עלה באוגוסט 2012 ב-0.4% ; מינואר – 2.9%

היכנסו כאן למדד תשומות הבניה המעודכן לרבות התפתחות המדד בחודשים האחרונים

עדכון – מדד תשומות הבניה בספטמבר – ללא שינוי

מדד מחירי תשומות הבנייה  למגורים עלה, בחודש אוגוסט  2012, ב-0.4%, בהמשך לעלייה של 0.3% בחודש יולי 2012 –  כך עולה מנתונים שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט הפתיע ועלה ב-1% (התחזיות היו לעליה של 0.6%-0.7%).

מדד תשומות הבניה שלפיו מוצמדים מחירי הדירות החדשות,  הגיע ל-103.7 נקודות, לעומת 103.3 נקודות  בחודש הקודם (מדד הבסיס ביולי 2011 היה 100.0 נקודות).

מתחילת השנה עלה מדד תשומות הבניה ב-2.9%. בחודש ינואר עלה מדד תשומות הבניה ב-0.3%, בחודש פברואר ב-0.5%, בחודש מארס ב-0.3%, בחודש אפריל ב-0.7%, בחודש מאי ב-0.1%, בחודש יוני עלה המדד ב-0.3%, בחודש יולי עלה המדד ב-0.3%, ובאוגוסט כאמור עלה המדד ב-0.4%.

קצב העליות בשמונת החודשים הראשונים של 2012 מבטא, עלייה שנתית של כ-4.4% עלייה גבוהה משמעותית מעליית מדד המחירים לצרכן.

ומה בהמשך? ככל הנראה מצפים לנו (גם בהינתן התחזיות) מדדים גבוהים. בחודשים האחרונים היו התפתחויות שצפויות לגרום לעלייה במדד זה – המע"מ שעלה בתחילת ספטמבר משיעור של 16% ל-17% משפיע כמובן על מחירי התשומות והוא יתבטא במדד; וכן ההתאוששות בשוק הדירות עשוי ליצור לחצי מחיר על התשומות – עליית מחירי הסחורות, עליית שכר עבודה ועוד.

מדד מחירי תשומות הבניה למגורים עלה כאמור מתחילת השנה בקצב גבוה יותר מאשר מדד המחירים לצרכן, כאשר ההערכות הן שמדד המחירים לצרכן יסתכם השנה מתחת בכ-2%, בעוד שמדד תשומות הבניה, על פי ההערכות, צפוי להיות בטווח שבין 3.5% ל-5%.

 הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מפרטת  את הגורמים המשפיעים על המדד – "מבין השינויים במדדים של פרקי הבנייה בחודש אוגוסט 2012, יש לציין עליית מחירים של 1.6 אחוזים בפרק עבודות פיתוח. בשאר פרקי הבנייה נרשמו תנודות מחירים של עד חצי אחוז. בחודש אוגוסט 2012 עלה שכר העבודה המשולם עבור המועסקים בענף ב-0.5 אחוז, מחירי הוצאות כלליות ב-0.9 אחוז ומחירי חומרים ומוצרים  ושכירת ציוד ורכב ב-0.1 אחוז, כל אחד.  מבין החומרים והמוצרים עלו במיוחד מחירי חצץ (ב-1.9 אחוזים), חומרי מחצבה אחרים כגון: אדמת גן (ב-2.3 אחוזים), מעקות גדרות ושערים (ב-4.7 אחוזים) וצינורות פלסטיים (ב-2.4 אחוזים)".

מדד תשומות הבנייה חשוב בעיקר לרוכשי דירות מאחר שהתשלומים לקבלנים צמודים למדד זה. שאלה קריטית היא האם לקחת משכנתא מוקדם ככל האפשר ולשלם לקבלן או דווקא לקחת את המשכנתא מאוחר ככל שניתן ולשלם לקבלן כמה שיותר מאוחר. השאלה הכלכלית כאן היא האם הריבית על המשכנתא תהיה נמוכה מהמדד על התשלומים לקבלן, כלומר האם ריבית המשכנתא נמוכה ממדד תשומות הבניה. יש כאן לפעמים שיקולים נוספים – הרוכשים לא מעוניינים לשלם את הרוב של הכסף בתחילת הדרך ועוד, אבל כשמנתחים זאת כלכלית גרידא, השאלה היחידה היא המימון מול המדד.

בחודשים האחרונים מי שלקח משכנתא ושילם לקבלן הרוויח – הריבית על המשכנתאות יורדת (קראו כאן על הריבית המעודכנת לחודש אוגוסט – כך גם תוכלו לדעת אם המשכנתא שלכם טובה או לא; כך תוכלו לדעת עד כמה ניתן להתמקח מול הבנק); השאלה מה יהיה בהמשך – לפחות על סמך תחזיות האנליסטים, נראה שהריבית עדיין תהיה נמוכה מהמדד תשומות, לפחות בחודשים הקרובים.