חדשות    

מדד תשומות הבניה עלה בספטמבר 2013 ב-0.2% ; 1.2% מתחילת השנה

מדד תשומות בנייה מעודכן

מחשבון מדד תשומות הבנייה

מדד תשומות הבניה בחודש ספטמבר 2013 עלה ב-0.2%.  מדד המחירים  לצרכן נותר בספטמבר ללא שינוי.בחודש אוגוסט מדד תשומות הבניה עלה ב-0.1% ובחודש יולי היה ללא שינוי.  מתחילת השנה עלה מדד תשומות הבניה ב-1.2%, בעוד מדד המחירים לצרכן עלה בתקופה זו ב-1.8%.

מדד תשומות הבניה הוא מדד שמפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) במקביל לפרסום מדד המחירים לצרכן. מדד התשומות נוצר בעצם כדי למדוד את השינויים במשך כל חודש  בהוצאה הדרושה לקניית "סל קבוע" של חומרים,  מוצרים ושירותים המשמשים לבניית בתי מגורים והמייצג את הרכב הוצאות הבנייה של קבלנים וקבלני משנה.  המדד משמש  את הקבלנים לצורך הצמדת החובות של רוכשי הדירות (תשלומים שעדיין לא שולמו) ומכאן חשיבותו הגדולה.

בלמ"ס מעדכנים כי  – "מבין השינויים במדדים של פרקי הבנייה בחודש ספטמבר 2013, יש לציין עליית מחירים של 2.1 אחוזים בפרק מעליות. בשאר פרקי הבנייה נרשמו תנודות מחירים של עד חצי אחוז.  בחודש ספטמבר 2013 עלו מחירי חומרים ומוצרים ושכר העבודה המשולם עבור המועסקים בענף ב-0.2 אחוז כל אחד ומחירי שכירת ציוד ורכב ב-0.1 אחוז. מחירי הוצאות כלליות נותרו בחודש ספטמבר  ללא שינוי.מבין החומרים והמוצרים עלו במיוחד מחירי מעליות (ב-2.9 אחוזים), מוצרים לחימום מים והסקה (ב-2.2 אחוזים), חומרי מחצבה אחרים כגון: אדמת גן וכו' (ב-1.3 אחוזים) ומחירי חצץ (ב-1.0 אחוז)".

מדד תשומות הבנייה הוא מדד חשוב לרוכשי הדירות! הסיבה – הקבלנים מצמידים את התשלומים העתידיים של הרוכשים (התשלומים שעדיין לא שולמו) למדד תשומות הבנייה. לרוכשי הדירות יש לרוב שתי אפשרויות – הראשונה, לשלם כמה שיותר מהר לקבלן, ואז לחסוך את עליית מדדי תשומות הבניה, והשנייה לעכב את התשלומים וכך ליהנות מלקיחת משכנתא בשלב מאוחר יותר – זו הדילמה/ שאלה של רוב הרוכשים, והתשובה לשאלה הזו תלויה בתחזית של כל אחד מהרוכשים. השאלה הפיננסית שמסתתרת כאן היא למעשה, מה ההוצאה הצפויה  של הרוכשים כתוצאה מעליית מדד התשומות למגורים במידה והם לא משלמים מהר לקבלן, בהשוואה להוצאה הצפויה לרוכשים באם הם ייקחו את המשכנתא מוקדם (וישלמו עליה ריבית). אם הרוכשים לוקחים משכנתא בשלב מוקדם הוצאות המימון/ריבית שלהם גדולות יותר, אבל הם חוסכים את העלייה במדד תשומות הבניה, ולכן השאלה – מה יעלה יותר –  המדד או המשכנתא? מתחילת השנה עלה מדד תשומות הבניה כאמור ב-…ונראה על פי הערכת בית ההשקעות הראל כי …אך כמובן שזו הערכה שעשויה להשתנות.

 את ההערכות  (כל אחד והערכותיו לגבי מדד תשומות הבניה השנתי) צריך להשוות מול ריבית המשכנתא, ובהינתן הריבית (שעשויה להשתנות בין הרוכשים השונים)  יש לקבל את ההחלטה – האם להקדים את התשלום לקבלן או ההיפך. יודגש שבמקביל יש להתחשב בשיקולים שאינם כלכליים, לרבות בשאלה האם אנו רוצים להעביר את כל הכסף לקבלן כבר בשלב מוקדם? מה התחזית הצפויה לריבית המשכנתא בטווח הקרוב, ומה העיתוי האידיאלי מבחינתנו לקחת את המשכנתא? ועוד